شناسهٔ خبر: 67328068 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

به ساعت صفر جنگ در جبهه لبنان نزدیک می‌شویم؟

به‌تازگی رجزخوانی‌های جنگ‌طلبانه مقامات تل‌آویو علیه حزب‌الله به اوج خود رسیده است. ارتش صهیونیستی مدعی است طرح حمله به لبنان را تکمیل کرده و درصدد اجرای آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روزنامه قدس در مصاحبه با مدیر اسبق شبکه العالم به رمزگشایی از رجزخوانی‌ها و تهدیدهای رژیم‌صهیونیستی و آمریکا علیه حزب‌الله پرداخته و نوشته است:

پس از اعلام تصمیم دولت کانادا برای خارج کردن ۴۵هزار شهروندش از لبنان، عربستان سعودی و کویت هم با پیوستن به این قافله، خواستار خروج فوری مردم خود از این کشور شدند.

پیش‌تر وزارت خارجه آمریکا و انگلیس هم اتباعشان را که در لبنان به سر می‌برند را به ترک این کشور توصیه کرده بودند. علت «تحولات امنیتی پی‌درپی در منطقه» و تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی عنوان شده است.

به‌تازگی رجزخوانی‌های جنگ‌طلبانه مقامات تل‌آویو علیه حزب‌الله به اوج خود رسیده است. ارتش صهیونیستی که پس از ۹ماه جنگ هنوز نتوانسته از پس رزمندگان کم‌تعداد حماس در جغرافیای محدود غزه و آن هم با سلاح‌های محدودی که آن‌ها در اختیار دارند برآید، حال مدعی است طرح حمله به لبنان را تکمیل کرده و درصدد اجرای آن است.

این موضوع البته با واکنش صریح دبیرکل حزب‌الله لبنان مواجه شد. سیدحسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود با ارسال پیام‌های کددار قوی‌ به دشمن، نشان داد درزمینه این تهدیدات آگاهی و اشراف کاملی دارد. وی با هدف بر حذر داشتن اشغالگران از ماجراجویی درباره لبنان گفت: ما از مقرهای نظامی و حساس اسرائیل اطلاع کامل داریم؛ حزب‌الله به دنبال گسترش جنگ نیست اما در صورت تحمیل نبرد، آن‌ها باید از زمین، هوا و دریا منتظر ما باشند.

همزمان سی‌ان‌ان روز گذشته افشا کرد مقامات ارشد آمریکا به تل‌آویو اطمینان داده‌اند در صورتی که اسرائیل و حزب‌الله وارد جنگی فراگیر شوند، دولت بایدن آماده است به‌طور کامل از متحدش حمایت کند.

جلاد غزه در فکر خونریزی در شمال
تحت تأثیر اخبار منتشر شده، برخی رسانه‌ها از جنگ قریب‌الوقوع میان حزب‌الله و ارتش اشغالگر اسرائیل خبر می‌دهند.
سید احمد سادات، مدیر پیشین شبکه العالم در گفت‌وگو با قدس در تشریح تحولات جاری در مرز جنوبی لبنان گفت: دولت نتانیاهو این روزها با مشکلات فراوان داخلی ازجمله فروپاشی کابینه جنگ و استمرار موج اعتراضات روزانه مواجه است. در کنار آن، فشار افکار عمومی جهانی و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین توسط بسیاری از کشورها و ادامه حملات پردامنه حزب‌الله به مناطق شمالی فلسطین اشغالی که موجب فرار شهرک‌نشینان از این مناطق شده، معادلات امنیتی را به نفع حزب‌الله برگردانده است.

مدیر پیشین شبکه العالم با اشاره به جنگ‌طلبی نخست‌وزیر صهیونیستی ادامه داد: در این شرایط، بنیامین نتانیاهو روی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایالات متحده قمار کرده، چرا که آن را تنها راه نجات خودش می‌داند. پس نتانیاهو قصد دارد به هر شکلی که امکان‌پذیر است جنگ طولانی شود تا بتواند حیات سیاسی خود را ادامه دهد. اما با توجه به تضعیف توانمندی ارتش اسرائیل در ۹ماه جنگ در غزه، اینکه تل‌آویو بخواهد و بتواند حمله گسترده انجام دهد بسیار بعید است، از این رو اقدامات ایذایی، ترور و حملات پراکنده محتمل‌تر است. اقداماتی مانند انتقال واحدهای نظامی ارتش اسرائیل یا اظهارات آمریکایی‌ها مبنی بر حمایت ایالات متحده از دولت نتانیاهو هم بیشتر جنبه عملیات روانی دارد. آن‌ها به‌خوبی از توان نظامی مقاومت اسلامی لبنان آگاهی دارند. سفرهای متعدد مقامات آمریکایی و اروپایی همچون مقامات انگلیسی، فرانسوی و ... به لبنان و دیدار با سران این کشور مانند نبیه بری، رئیس مجلس نیز به این دلیل است که از حزب‌الله بخواهد حجم حملات خود به سرزمین‌های اشغالی را کمتر کند و به شکل دیپلماتیک و از طریق مذاکره با اسرائیل کاهش تنش را در پیش بگیرد.

موضع بایدن چیست؟
وی درباره مواضع ایالات متحده درخصوص جنگ احتمالی رژیم صهیونیستی علیه لبنان هم گفت: آمریکا و به‌طور ویژه شخص جوبایدن رئیس جمهور این کشور اکنون در وضعیتی نیستند که بخواهند از یک جنگ گسترده دیگر حمایت کنند. جنگ غزه و حملات یمنی‌ها به کشتی‌های نظامی و غیرنظامی حامی رژیم صهیونیستی و آمریکا موجب وارد شدن ضربات سنگین به اقتصاد ایالات متحده شده است؛ جنگ اوکراین و تحولات شرق آسیا ازجمله نزاع مرزی کره‌شمالی و کره‌جنوبی و همچنین جنگ قریب‌الوقوع چین و تایوان نیز سبب می‌شود مقامات کاخ سفید با احتیاط رفتار کنند، چرا که هزینه‌های بسیاری را تاکنون پرداخته‌اند و باید بپردازند. ضمن اینکه فضای انتخاباتی حاکم بر جامعه آمریکا به نحوی است که ادامه حمایت از جنگ غزه می‌تواند اثرگذاری منفی در کسب رأی نامزدهای ریاست جمهوری داشته باشد. گواه این موضوع هم سفر مقامات آمریکایی به لبنان با هدف تأثیرگذاری و کاهش تنش است. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، بخشی از این رفتار عملیات روانی برای پیشگیری از ادامه یا وقوع جنگ احتمالی اسرائیل با حزب‌الله است.

عواقب احتمالی وقوع جنگ در منطقه
سادات درباره عواقب احتمالی وقوع جنگ در منطقه تحت تأثیر هرگونه ماجراجویی رژیم اشغالگر، تأکید کرد: اگر جنگی اتفاق بیفتد، کشورهای اسلامی غرب آسیا مانند جمهوری اسلامی ایران، عراق، یمن و... توانایی ورود به جنگ را دارند و این برای واشنگتن خطری غیرقابل تصور است. در سطح منطقه نیز جبهه مقاومت موضع واحدی را همچون گذشته اتخاذ خواهند کرد. باز شدن مرزهای زمینی عراق-سوریه یا سوریه-لبنان نیز در راستای حمایت از مواضع مقاومت می‌تواند تأثیرات زیادی در روند جنگ داشته باشد.ضمن اینکه به گفته سید حسن نصرالله، در صورت وقوع جنگ، حزب‌الله «مواجهاتی» را از خود به نمایش خواهد گذاشت. واژه مواجهات احتمال خیلی زیاد نشان از «شگفتانه‌هایی» برای دشمن اسرائیلی است. یکی از این شگفتانه‌ها وجود موشک‌هایی با برد ۲هزار کیلومتر است که به‌راحتی می‌تواند علاوه بر پوشش سرتاسر سرزمین‌های اشغالی، قلب اروپا را مورد هدف قرار دهد و این توان نظامی، برگ برنده بزرگ حزب‌الله است.

نظر شما