شناسهٔ خبر: 40971608 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یوسفی:

ستاد توسعه فناوری‌نانو از صنعت ساختمان حکایت می‌کند

مدیر توسعه فناوری نانو در حوزه ساخت و ساز در ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو از نقش این ستاد در توسعه محصولات و برنامه‌های حمایتی ویژه ستاد نانو از محصولات بخش ساختمان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، محمد یوسفی، مدیر توسعه فناوری نانو در حوزه ساخت و ساز در ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو درباره حمایت‌هایی این ستاد برای توسعه محصولات و تحقیقات، گفت: واحد بررسی و بازرسی محصولات نانو در ستاد نانو محصولات ادعایی نانو را بررسی می‌کند. از نظر نانومقیاس ‌بودن، از لحاظ تکرارپذیری و از نظر کارایی که این محصولات دارند مورد ارزیابی قرار گرفته و به شرکت‌ها تاییدیه نانومقیاس داده می‌شود. پس از آن فناوران می‌توانند از خدمات ستاد استفاده کنند. وقتی محصولات ارزیابی می‌شوند هم ستاد نانو و هم فناوران مطمئن می‌شوند که کاری که انجام داده‌اند کارایی دارد و می‌توانند به سرمایه گذاران معرفی شوند یا این که ستاد در زمینه تجاری سازی محصول به فناور کمک می‌کند. اولین خدمتی که ارائه می‌شود بحث مشخصه یابی است. مشخصه‌یابی محصولات و تکمیل مدارک فنی وآزمون‌های موردنظر جهت بررسی مقیاس نانو است. حتی زمان‌هایی که برای برخی از محصولات نیاز به تست در دیگر کشورهاست در این زمینه هم حمایت‌های لازم صورت می‌گیرد.

مدیر توسعه فناوری نانو در حوزه ساخت و ساز ستاد نانو افزود: مورد دیگه بحث رصد فناوری هست، اینکه یک شرکتی در زمینه نانو می‌خواهد فعالیتی داشته باشد فرصت‌ها به صورت خاص و ویژه به آن شرکت معرفی می‌شود و یا در یک زمینه خاص نیاز به یک گزارشی دارد با حمایت ستاد آن گزارش می‌تواند تهیه شود.
 
وی ادامه داد: خدمت دیگر ثبت پتنت است. اینکه یک فناور محصولی را تولید می‌کند در زمینه مالکیت فکری دغدغه دارد، کانون پنتت ایران خدمات مرتبط با ثبت پتنت داخلی و هم خارجی را ارائه می‌دهد. خدمت دیگر، مشاوره در زمینه BP,BM,FS و… است اگر یک شرکتی یا شخصی بخواهد یک مدل کسب و کار برای محصولش تهیه شود یا می‌خواهد یک گزارش تحلیل بازار تهیه شود در زمینه داخلی یا به خصوص زمینه خارجی، می‌تواند از این حمایت ستاد استفاده کنند. مورد دیگر حمایت در زمینه حضور در نمایشگاه داخلی و خارجی هست چه به صورت انفرادی یا به‌صورت شرکت در قالب پاویون محصولات فن آورانه، این حمایت صورت می‌گیرد. حمایت بعدی صادرات است دفاتری که ستاد در کشور‌های خارجی و برخی کشور‌ها مثل چین و اندونزی هند و کشور‌های دیگر دارد. فرصت‌های بازار آن کشور‌ها را شناسایی می‌کنند و در اختیار متقاضی قرار می‌دهند تا بتوانند محصولاتشان را به آن کشور صادر کنند.
 
یونسی اظهار کرد: با توجه به قیمتی که بتن و سیمان در ایران دارد و تجربیاتی که در زمینه صادرات داشتیم (مثلا پروژه تولید قطعات پیش ساخته بتنی با استفاده از بتن سبک سازه‌ای در کشور مالزی (در سال ۹۸) برای ما ثابت کرد با توجه به قیمت تمام شده سیمان در ایران، توانایی صادرات این محصولات را داریم. به شرط اینکه کمی نوآوری این محصولات را بالا ببریم.
 
یوسفی ادامه داد: حمایت دیگر مشارکت در ریسک است یکی از دلایلی که شرکت‌ها به مساله تولید فناوری ورود پیدا نمی‌کنند، نگاه صرفا هزینه بر بودن تحقیق و توسعه است، ستاد بعد از ارائه طرح و مشخص شدن بازار آن، مدل کسب و کار، بسته به حجم بازاری که آن محصول دارد یا می‌تواند داشته باشد در قالب وام حمایت می‌کند و در صورت موفقیت بخشی از آن بلاعوض خواهد شد. خدمت دیگر معرفی شرکت‌های فناور به شرکت‌های سرمایه گذار است. یک شخص حقیقی یا حقوقی فناوری را که توسعه داده نیاز به مشارکت دارد، ما این فن آوری‌ها را می‌توانیم در قالب نشستی به شرکت‌ها معرفی کنیم تا بتوانند روی این محصولات سرمایه گذاری کنند. خدمت دیگری که می‌شود به شرکت‌ها ارائه کرد.
 
وی افزود: مساله تسهیل اخذ گواهینامه‌ها و استاندارد‌ها است شاید یکی از سخت‌ترین مراحل در زمینه تجاری‌سازی محصولات درکشور اخذ تاییدیه‌ها از سازمان‌ها است با توجه به ارتباطات و همکاری‌هایی که ستاد نانو با دیگر سازمان‌ها دارد، می‌تواند در این زمینه تسهیل گری کند. فرض کنیم شما یک گواهی می‌خواهید بگیرد ۱ سال طول می‌کشد با توجه به اهمیت موضوع و تسهیل‌گری که اتفاق می‌افتد این می‌تواند به کمتر از چند ماه کاهش پیدا کند، استانداردی را یک محصول نیاز دارد که باید تدوین شود (در زمینه توسعه بازار کمک کننده است) ستاد نانو با همکاری سازمان استاندارد یا بقیه سازمان‌ها می‌تواند آن را تدوین کنند.
 
یوسفی در پایان خاطرنشان کرد: خدمت دیگری که می‌شود ارائه کرد مساله بازار دولتی است یک سری از سازمان‌ها نیازهایشان را مطرح می‌کنند مثلا به محصولات آگوستیک نیاز دارند. ما این بازار‌های دولتی را به شرکت‌های تولید کننده می‌توانیم معرفی کنیم که بازار تضمین شده آن وجود داشته باشد، با این کار ریسک ورود به توسعه فناوری کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما