شناسهٔ خبر: 40547661 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گشتی در دنیا؛

کشور‌های مختلف چگونه با فناوری نانو به جنگ کرونا می‌روند؟

شیوع بیماری کرونا در دنیا، کشور‌های مختلف را بر آن داشته تا با استفاده از فناوری‌های روز به وثزه نانو به جنگ و مقابله با ویروس کرونا بروند.

صاحب‌خبر -

گروه فناوری خبرگزاری دانشجو،  فاطمه صائبی صفت - فناوری نانو در بخش پیشگیری، تشخیص و درمان ویروس کرونا به کمک انسان‌ها آمده است. تجهیزات محافظت شخصی مبتنی بر نانوالیاف مثل ماسک و همچنین ضدعفونی‌های ضدمیکروبی و ضدویروسی بسیار فعال با کمک فناوری نانو ساخته شده‌اند تا از شیوع این ویروس جلوگیری کنند. علاوه بر این، تحقیقات گسترده‌ای نیز برای تولید واکسن کووید ۱۹ بر پایه نانومواد انجام شده است.

همچنین در تشخیص بیماری، فناوری نانو به کمک پزشکان و محققان آمده است تا بتوانند حسگر‌هایی برای توسعه تست‌های سریع این ویروس ابداع کنند. در مرحله درمان نیز نانومواد در مرکز توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است و برخی از آن‌ها از این مواد در آزمایش‌های بالینی خود استفاده می‌کنند.

از این رو به جرات می‌توان گفت که فناوری‌های نانو مسئولیت اجتماعی خود را برای مقابله با شرایط اضطراری جهانی امروز به خوبی انجام می‌دهند. در همین راستا نیز بسیاری از کشور‌ها برای نجات شهروندانشان از این ویروس مهلک و همه‌گیر دست به دامان فناوری نانو شده‌اند که مهم‌ترین و جدیدترین آن‌ها را در زیر می‌خوانید:

فیلیپین

ضدعفونی کننده قوی موبایل
دانشمندان فیلیپینی اعتقاد دارند که گوشی‌های موبایل ما به طور معمول در هر اینچ مربع حدود ۲۵ هزار واحد باکتری  دارند و حتی از یک توالت معمولی نیز کثیف‌ترند. به غیر از این، به راحتی می‌توانند ویروس کرونا را چند روز روی خود نگه دارند. به همین دلیل آن‌ها با کمک دی‌اکسید نقره و تیتانیوم ماده ضدعفونی‌ای ساخته‌اند که با سطح موبایل پیوند برقرار می‌کنند. جالب اینجاست که اثر این ضدعفونی کننده از سه تا ۳۰ روز دوام دارد.
 

برزیل و فرانسه

ساخت موادی برای مقابله با توفان سیتوکین
برای بسیاری از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که جان خود را در بخش مراقبت‌های ویژه می‌گذرانند، پاسخ سیستم ایمنی فراری معروف به توفان سیتوکین دشمن اصلی آن‌ها است. از این رو دانشمندان برزیلی و فرانسوی روی فرمولاسیون بسیار ریز یعنی نانوذره از آدنوزین متمرکز شدند که درواقع یک ترکیب ضدالتهابی قوی است و مانع ایجاد توفان سیتوکین در بیماران می‌شود.
 
کشور‌های مختلف چگونه با فناوری نانو به جنگ کرونا می‌روند؟

آمریکا

ماسک با شارژ الکتریکی مبتنی بر گرافین
دانشمندان یک شرکت آمریکایی ماسکی به نام  Guardian G-Volt دارای سیستم فیلتراسیون ساخته‌اند که فیلتر آن گرافنی است و مانع از تجمع هر نوع میکرواورگانیسمی در ماسک می‌شود. این ماسک از طریق یک رابط USB به یک باتری متصل است که بار الکتریکی ضعیفی به ماسک القا می‌شود تا هر نوع ذره درگیر با ماسک دفع شود.

اسکنر و ضدعفونی کننده
مهندسان یک شرکت آمریکایی دست به ساخت یک اسکنر و ضدعفونی کننده به شکل گیت زده‌اند که ابتدا با توجه به درجه حرارت افرادی که از زیر آن رد می‌شوند، تشخیص می‌دهد که مبتلا به ویروس کرونا هستند یا خیر و سپس با کمک بخار ضد عفونی کننده نانو پلیمر کل بدن آن‌ها را ضدعفونی می‌کند.

 

انگلستان

دستگاه توالی ژنوم مبتنی بر نانو برای تجزیه و تحلیل ویروس کرونا
دانشگاه آکسفورد در انگلستان یک دستگاه توالی ژنوم برای تحلیل و شناسایی ویروس کرونا ابداع کرده که نانوپوره مینیون نام دارد و تنها دستگاه قابل حملی است که به صورت بلادرنگ توالی DNA و RNA را در نمونه‌های خون بیمارانی که تست کرونای آن‌ها مثبت است، تحلیل می‌کند.
 

نروژ

کیت‌های تشخیصی مبتنی بر نانوذرات اکسید آهن
دانشمندان نروژی با کمک نانوذرات اکسید آهن با روکش با روکش دی‌اکسید سیلیکون، کیت‌های تشخیصی‌ای ابداع کرده‌اند که وابستگی شدیدی به RNA، ماده ژنتیکی موجود در ویروس کووید ۱۹ دارد و با این کار توانستند در ظرف یک هفته از ۱۵ هزار نفر تست کرونا بگیرند.
 
کشور‌های مختلف چگونه با فناوری نانو به جنگ کرونا می‌روند؟

اتحادیه اروپا

ضدعفونی کننده ابزار‌های پزشکی
دانشمندان اروپایی معتقدند که سالانه بیش از چهار میلیون نفر در اروپا به دلیل عفونت‌های باکتریایی سطح دستگاه‌های پزشکی و ایمپلنت‌ها و پروتز‌های مصنوعی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و این ماجرا در شرایط کنونی شیوع کرونا بیش از پیش اتفاق می‌افتد. از همین رو نانوپلاکت‌های گرافیتی ابداع کرده‌اند که روی سطوح پلاستیکی تجهیزات پزشکی پاشیده می‌شوند و ۹۹/۹۹ درصد از باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برند.
 

چین

غیرفعال کننده ویروس کرونا
دانشمندان چینی نانومواد ویژه‌ای را ساخته‌اند که می‌تواند این ویروس کشنده را با کارآیی بالای ۵/۹۶ تا ۹/۹۹ درصد جذب و غیرفعال کند. این نانومواد ویژه نانوزیم نام دارد که اصطلاحی است که برای نانومواد با خواص مانند آنزیم تعریف شده و به دلیل ویژگی‌های قابل توجهی مانند پایداری بلند مدت، هزینه کم، امکان تولید انبوه و فعالیت‌های کاتالیزوری قابل تنظیم توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
 

ایتالیا

مواد خوداستریل نانویی
ایتالیا در یک اقدام کلیدی یک محلول ویژه مبتنی بر نانوذرات دی‌اکسید تیتانیوم و یون‌های نقره ابداع کرد که از آن برای ضدعفونی ساختمان‌های میلان استفاده می‌کند. این ماده نوآورانه خود استریل کننده است و زمانی که روی سطوح پاشیده می‌شود از ۶ ماه تا دو سال تمامی باکتری‌ها و ویروس‌های روی آن سطح را عقیم و غیرفعال می‌کند.

نظر شما