شناسهٔ خبر: 40584793 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

پیرو تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه؛

ناحیه نوآوری تربیت مدرس ایجاد می‌شود

تفاهم‌نامه ایجاد «ناحیه نوآوری تربیت مدرس» با هدف توسعه زیست‌بوم نوآوری بین پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری منطقه ۶ تهران منعقد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، محمدتقی احمدی (رییس دانشگاه تربیت مدرس) در نشست تبادل این تفاهم‌نامه که با حضور فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران، دکتر قادری‌فر معاون فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، موسوی معاون پشتیبانی و منابع انسانی دانشگاه تربیت مدرس، ابراهیمی رییس پارک علم و فناوری مدرس و برخی از شرکت‌های فعال پارک در سالن شورای دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، از اعلام آمادگی اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران این دانشگاه برای ورود به زیست بوم نوآوری، ایجاد و توسعه فناوری و استفاده از فرصت‌های تجاری‌سازی خبر داد و گفت: این دانشگاه تا چندی پیش بیشتر در زمینه علوم و مباحث آکادمیک فعال بود و کمتر به مباحث نوآوری و فناوری می‌پرداخت. اما هم اکنون اساتید و دانشجویان با انگیزه بسیار و با تمام قوا آماده ورود به این عرصه هستند.

وی افزود: این موج جدید در سال‌های اخیر به همت همکاران پارک علم و فناوری دانشگاه محقق شد و این بارقه امید ایجاد شد که فرصت تجاری‌سازی فناوری برای حل مشکلات جامعه فراهم شده است.

احمدی تصریح کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک ناحیه نوآوری مدرس به عنوان گوشه‌ای از علم و فناوری و همچنین فرهنگ این منطقه شناخته شود. این آغاز راه است و از اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شهرداری منطقه از ۱۰ هزار محقق و پژوهشگر ارشد دانشگاه تربیت مدرس حمایت می‌کنند تا در قالب زیست بوم فناوری وارد مرحله خدمتگذاری به جامعه خود شوند، سپاسگذاریم.

در ادامه فرهادی، شهردار منطقه ۶ به اهمیت استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در منطقه در راستای شکوفایی شهر و کشور اشاره کرد و گفت: ایجاد ناحیه نوآوری در اطراف دانشگاه تربیت مدرس برای آینده کشور و شهر تهران مفید است و ما از طرف شهرداری با افتخار در خدمت هستیم تا این فضا و مسیر تسهیل شود. ما برای پیشبرد اهداف نظام آماده همکاری هستیم و با انجام وظایف خود از پژوهشگران و اساتید حمایت می‌کنیم.

قادری‌فر، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در بخش دیگری از این نشست ضمن تقدیر از اقدامات دانشگاه تربیت مدرس و پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس در ورود به فضای نوآوری کشور بر ارتباط تنگاتنگ و حمایت بی دریغ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی از ایجاد زیست بوم نوآوری در اطراف دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: این ناحیه می‌تواند به کانونی برای فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف دانشگاه تربیت مدرس تبدیل شود.

وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس در منطقه ۶ دارای ظرفیت بزرگ و بالقوه‌ای است که ما می‌توانیم از آن برای توسعه و تداوم بخشی به زیست بوم نوآوری استفاده کنیم.

قادری‌فر گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه چارچوب مفهومی زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور، با محوریت مراکز دانشگاهی و علمی، سعی کرده اماکن و فضاهای اطراف دانشگاه‌های مادر و بزرگ را به محل استقرار مناسبی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها تبدیل کند.

وی افزود: این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها نه تنها از تولید علم در دانشگاه‌ها تغذیه می‌کنند، بلکه از نیروی انسانی توانمند تربیت‌شده در دانشگاه‌های کشور استفاده می‌کنند.

قادری فر خاطر نشان کرد: بعد از تجربه موفق شکل‌گیری ناحیه نوآوری شریف در منطقه دو شهرداری، ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان با محوریت دانشگاه شریف در آن ناحیه مستقر و مشغول فعالیت هستند.

وی در ادامه افزود: این ناحیه نوآوری در پهنه‌ای بسیار بزرگ واقع شده که به‌دلیل حضور دانشگاه تربیت مدرس به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه تحصیلات تکمیلی کشور، پردیس فنی دانشگاه تهران و دانشکده‌های وابسته به آن بسیار ارزشمند است. امیدواریم ناحیه نوآوری تربیت مدرس مانند ناحیه نوآوری شریف کانونی برای فعالیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در اطراف این دانشگاه شود.

قادری فر در پایان تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس با این ابعاد دومین دانشگاهی است که به این عرصه ورود می‌کند، با مشارکت جوانان و نخبگان که در این زیست بوم مشغول کار، تحصیل و پژوهش هستند، الگوی موفق و مؤثر دیگری را رقم خواهیم زد. حضور پررنگ قشر دانشگاهی در این منطقه می‌تواند در موفقیت حوزه اقتصاد دانش بنیان تأثیرگذار باشد.

در ادامه ابراهیمی، رییس پارک علم و فناوری تربیت مدرس در باره ویژگی‌های ناحیه نوآوری مدرس اظهار کرد: ناحیه نوآوری حدود ۳۷۰ هکتار وسعت دارد و محدود به اتوبان چمران، خیابان کارگر، خیابان انقلاب و بزرگراه شهید گمنام است. شرکت‌های متعدد فناوری خصوصی و پژوهشگاه‌ها در این محدوده حضور دارند و در واقع این ناحیه همه المان‌های یک ناحیه نوآوری را در خود دارد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ساختمان اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و برج فناوری دانشگاه که شرکت‌های دانش‌بنیان در آن مستقر هستند، در این ناحیه نوآوری قرار دارند.

در پایان این نشست و تبادل تفاهم‌نامه، حاضران از نمایشگاه دستاوردها و محصولات انتخابی پارک مدرس بازدید کردند. در این نمایشگاه از ربات ضدعفونی کننده با استفاده از UV و دیگر دستگاه‌های تولید شده در جهت مبارزه با ویروس کرونا نیز رونمایی شد.

بر اساس اعلام وزارت علوم، بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه تربیت مدرس و شهرداری منطقه ۶ تهران به امضا رسید، محدوده مرکزی دانشگاه تربیت مدرس که محصور به بزرگراه چمران، بزرگراه جلال آل‌احمد و خیابان کارگر شمالی است، به ناحیه نوآوری تربیت مدرس تبدیل می‌شود.

 

نظر شما