شناسهٔ خبر: 40496237 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

امام شأن تمدن سازی و تولید علم را به حوزه برگرداند

سلیمی نمین، پژوهشگر گفت: بر عکس آن چیزی که دشمنان القا می‌کنند، امام خمینی (ره) استقلال و شأن تمدن سازی و تولید علم را در همه جنبه‌های حیات بشری به حوزه‌های علمیه بازگرداند.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 عباس سلیمی نمین در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در تبیین سخنان مقام معظم رهبری درباره تحول آفرینی و تحول خواهی امام (ره) با گرامی داشت یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: تمام شخصیت‌ها و مبارزان قبل از انفلاب می‌خواستند در کشور تحول ایجاد کنند و جامعه را از سلطه استبداد و بیگانگان خارج کنند، اما پدیده گره خوردگی استبداد و سلطه اجنبی به ویژه بعد از کودتای ۲۸ مرداد باعث یاس اغلب مبارزان و تحول خواهان شد، اما در این شرایط امام به صحنه سیاسی آمد و به رغم این که هزینه مبارزه بسیار بسیار بالا رفته بود، امام با تکیه بر توده‌ها توانست تحولی اصیل را در کشور ایجاد کند.

این پژوهشگر افزود: قبل از امام همه گروه‌ها تکیه و توجه شان به نخبگان بود برای همین شکست خوردند منتهی امام با توجه به توده‌ها توانست تحول خواهی را در ابعاد مختلف جامعه بسط دهد، زیرا اولویت با تحول خواهی است و تا تحول خواه نباشیم نمی‌توانیم تحول آفرین باشیم.

او گفت: بسیاری از غرب گرایان در ایران امکان تحول آفرینی دارند منتهی تحول خواه نیستند، زیرا دنباله روی از غرب را مقوله منفی تلقی نمی‌کنند، اما امام با بصیرت خاص خود دانستند که بدون اتکا به توده‌های مردم امکان مقابله با پدیده پیچیده و جدید استبداد و سلطه اجنبی که زاییده دوران پهلوی بود وجود ندارد.

سلیمی نمین با بیان این که اولویت امام ایجاد تحول فرهنگی و رشد فرهنگی توده‌ها بود توضیح داد:
<div id="video-display-embed-code_291337" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/796021/291337?width=400&height=300"></script></div>

این پژوهشگر در تبیین سخن رهبری درباره عقب گرد در برخی زمینه‌ها گفت: عقب گرد در بعضی زمینه‌ها به معنی توقف است در جاهایی توقف کرده ایم که به معنای برگشت به مسائل گذشته و مناسبات باطل است و هشدار رهبر معظم انقلاب هم در این زمینه باید بسیار جدی گرفته شود و به گمان من در نگاه به اشرافیت و عدالت و نیز برخی زمینه‌های فرهنگی عقب گرد داریم.

او با بیان این که در حوزه جوانان و عدالت، تحول آفرینی به صورت جدی باید دنبال شود افزود: تحول در این زمینه باید به نحوی باشد که جوانگرایی را نهادینه کند و سازو کار تحول در این زمینه نیاز به کار جدی دارد جوان گرایی در اول انقلاب با هدایت مستمر صورت می‌گرفت، زیرا جوانان که پرشور و اشتیاق و دارای علم اند بدون تجربه پیر دنیادیده و نسل با تجربه، خود دچار عقب گرد خواهد شد.
<div id="video-display-embed-code_291338" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/796021/291338?width=400&height=300"></script></div>

سلیمی نمین گفت: هیچ کشوری تحت سلطه قرار نمی‌گیرد مگر این که تحقیر را بپذیرد و این اتفاق از اواخر قاجار شکل گرفت و شاهد تحقیر ملت ایران بودیم و این تحقیر ملت ایران را به حاشیه رانده بود، اما امام آمد و این تحقیر را به سرزندگی و قدرت بدل کرد و با وحدتی که بین اقشار مختلف ایجاد کرد توانست قدرت ملی را شکل دهد.
<div id="video-display-embed-code_291339" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/796021/291339?width=400&height=300"></script></div>
این پژوهشگر به تلاش دشمنان برای ناامید کردن حوزه با القاء این که حوزه دولتی شده و استقلالش از بین رفته اشاره کرد و گفت: بر عکس آن چیزی که دشمنان القا می‌کنند، امام خمینی (ره) استقلال و شأن تمدن سازی و تولید علم را در همه جنبه‌های حیات بشری به حوزه‌های علمیه بازگرداند. غرب به شدت نگران تغییرات و تحولاتی است که در حوزه‌ها و دانشگاه‌های ایران در جهت تمدن سازی دارد رخ می‌دهد. فیلم ۳۰۰ اعتراف به این است که ایران مولفه‌های تمدن سازی را دارد چیزی که حتی چین هم ندارد و اگر امروز در برابر ایران مقاومت جدی وجود دارد همین است که ایران در عرصه‌های مختلف قابلیت تمدن سازی دارد.

نظر شما