شناسهٔ خبر: 40420433 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

شهبازی در پخش زنده اینستاگرامی:

قوه قضائیه و دادستانی به جریان فوت آسیه پناهی ورود کند / لزوم اجرای قانون حق مسکن برای همه!

فعال و پژوهشگر رسانه‌ای گفت: لازم است قوه قضائیه و دادستانی به جریان فوت آسیه پناهی و شناسایی عاملان این فاجعه و شیوه غلط تخریب منازل مسکونی شهرک فدک ورود کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محمدصادق شهبازی، فعال و پژوهشگر رسانه‌ای در پخش زنده اینستاگرامی با موضوع «روایت جنگ فقر و غنا از دریچه شهرک فدک کرمانشاه» گفت: شیوه اشتباه برخورد شهرداری و سایر نهاد‌ها با حاشیه نشینان واقعیتی غیرقابل انکار است.

شهبازی اضافه کرد: باید فرآیند قانونی تخریب منازل مسکونی شهرک فدک شفاف سازی شود و مشخص شود که این تخریب با مجوز صورت گرفته یا خیر. از طرفی مشخص شود که به چه دلیل شهرداری به خود اجازه داده به نحو ناشایستی با ساکنان شهرک فدک برخورد کند و این شیوه غلط باعث مرگ آسیه پناهی شود. چه ارگانی این حق را به شهرداری داده که با گاز اشک آور و فلفل به حاشیه نشینان حمله کند. حاشیه نشینانی که تنها جرمشان ساخت سرپناه برای خود و خانواده هایشان بوده است.

این فعال و پژوهشگر رسانه‌ای ابراز کرد: لازم است مسئولان استان کرمانشاه به جریان تخریب منازل مسکونی شهرک فدک و درگذشت آسیه پناهی ورود کنند و خواستار شفاف سازی علل این فاجعه از سوی شهرداری باشند. البته این شفاف سازی باید از سوی اداره اوقاف کرمانشاه نیز صورت گیرد و همه چیز بر اساس قانون پیش رود.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از حاشیه نشینان باید به قانون تبدیل شود، ادامه داد: حاکمیت باید برای این افراد سرپناه فراهم کند تا شاهد بروز چنین اتفاقاتی در کشور نباشیم. لازم است قوه قضائیه و دادستانی به جریان درگذشت آسیه پناهی و علل آن و عاملان این فاجعه و شیوه غلط تخریب منازل مسکونی شهرک فدک ورود کنند و این موضوع در سطح ملی بررسی و شفاف سازی شود نه اینکه محدود به استان کرمانشاه شود.

شهبازی ابراز کرد: وزارت کشور، استانداری و فرمانداری کرمانشاه باید در مورد مرگ آسیه پناهی پاسخگو باشند و این جریان را شفاف سازی کنند. این تخریب‌ها باید با اطلاع قبلی صورت گیرد و در چارچوب قوانین؛ بر این اساس لازم است اصلاحاتی از سوی ارگان‌های مربوطه در این باره صورت گیرد و اگر قرار است قانونی برای تخریب خانه‌های حاشیه‌ای شهر اجرایی شود، این قانون شامل باستی هیلز‌ها و ساخت و ساز‌های غیرقانونی سرمایه داران و ثروتمندان نیز شود نه محدود به حاشیه نشینان و مستضعفان باشد.

وی یادآور شد: حق مسکن برای هر فرد در کشور باید اجرایی شود. این حق در قالب قانون باید در دستور اجرائیات قرار گیرد؛ نه اینکه آلونک‌های حاشیه نشینان تخریب شوند و هیچ سرپناهی برای آنان تامین نشود. لازم است گروه‌های مردمی و مطالبه گر پیگیر قانونی شدن این حق شوند و از مجلس شورای اسلامی نمایندگان مردم درخواست کنند که این حق، قانونی شود.

این پژوهشگر رسانه‌ای خاطرنشان کرد: از سویی، در جریان تخریب منازل مسکونی شهرک فدک، لازم است مشخص شود که اختلاف شهرداری و اداره اوقاف بر سر چه موضوعی بوده که حاضر به صدور مجوز ساخت برای مردم این منطقه نشدند و در نهایت اینگونه اقدام به تخریب کردند.

وی با بیان اینکه عزل و تعلیق مسئولان شهرداری کرمانشاه، کافی نیست و خواستار شناسایی و محاکمه عاملان این فاجعه هستیم، تاکید کرد: فقری که در کشور شاهد هستیم، حاصل ساز و کار‌های غلطی است که باعث تبعیض بین فقیر و غنی شده است و این رویه غلط باید اصلاح شود. لازم است شرایطی فراهم شود که بجای تخریب منازل حاشیه نشینان، حق مسکن، قانونی شود و سرپناهی برای مستضعفین فراهم شود.

نظر شما