شناسهٔ خبر: 40395657 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خائیز خاکستر شد و بالگرد آبپاش نرسید!/دلیل تعلل مرکزنشینان چیست؟

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قول حضور بالگرد آبپاش را به استان داده‌اند و از دیروز تاکنون منتظریم هر چند که در جاهای دیگر کشور هم آتش سوزی هست اما اگر آبپاش برسد تا حدود زیادی امیدوار به اطفای سریع‌تر حریق خواهیم بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج جنگل‌های زاگرس این روزها مورد هجوم بی‌رحمانه‌ای است که آتش سرخ در دامان درختان انداخته است و حالا 26 ساعتی می‌شود شاهد مرگ دردناک درختان و مرتع کوه خائیز هستیم.

منطقه‌ای که علاوه بر پوشش گیاهی و تنوع جنگلی زیستگاه حیات وحش از قبیل کل، بز و گونه‌های مختلف پرندگان است به سرعت خاکستر می‌شود و رنگ کوه را سیاه می‌کند.

زبانه آتش بر فراز خائیز از کیلومترها دورتر قابل مشاهده است این آتش‌سوزی با وزش باد شدت گرفته و صحنه‌های نگران کننده‌ای از نابودی جنگل‌های بی‌زبان را ترسیم کرده است.

در این بین زنده زنده سوختن حیوانات و گونه های نادر جانوری در خائیز دل هر بیینده و شنونده ای را به درد می‌آورد.

در همین خصوص اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: در حال حاضر که به همراه استاندار کهگیلویه و بویراحمد و معاونین و مسوولان استانی در منطقه خائیز حضور داریم به دلیل وزش باد آتش همچنان شعله‌ور است.

وی گفت: در حال حاضر دو فروند بالگرد ارتش جمهوری اسلامی نیروها و امکانات و تجهیزات را به منطقه اعزام می‌کنند اما باید از سمت استان خوزستان و شهرستان بهبهان بیشتر اقدام شود در حالی که از سمت استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون چندین و چند سورتی پرواز صورت گرفته اما از سمت استان خوزستان تاکنون تنها یک سورتی پرواز داشته‌ا‌ند.

مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: قول حضور بالگرد آبپاش را به استان داده‌اند و از دیروز تاکنون منتظریم هر چند که در جاهای دیگر کشور هم آتش سوزی هست اما اگر آبپاش برسد تا حدود زیادی امیدوار به اطفای سریع‌تر حریق خواهیم بود.

این مسوول ادامه داد: خوشبخاته مسوولان محیط زیست کشور هم در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و امروز شاهد حضور کیومرث کلانتری معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست به منطقه هستیم.

به گزارش فارس روز گذشته نماینده شهرستان کهگیلویه بزرگ که منطقه حفاظت شده خائیز در این حوزه انتخابیه قرار دارد از مسوولان انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام سید محمد موحد با گلایه شدید از آن دسته مسوولانی که به بهانه‌های مختلف از جمله عدم پرداخت مطالبات و به دلیل بدهکاری همکاری لازم را با مجموعه استانی ندارند، افزود: وقتی بحرانی با این مقیاس رخ می‌دهد و حیات وحش و درختان و در کل میراث طبیعی صدها ساله و ذخایر ارزشمندی در خطر نابودی است در کمال تعجب برخی مدیران بدون در نظر گرفتن شرایط سخن از عدم پرداخت مطالبات به زبان می‌رانند که بیان چنین موضوعاتی در وضعیت بحرانی دردناک است.

به گزارش فارس گویا دلیل عدم اعزام بالگرد به مناطق آتش گرفته بدهی‌هایی بوده که استان از گذشته‌ها داشته است.

انتهای پیام/82009/ر

نظر شما