شناسهٔ خبر: 69130729 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جشنواره برنج در روستای سنگ‌دیوار کلات برگزار شد+عکس

برنج دم سیاه کلات ۳۰۰ سال قدمت دارد و در همین راستا دومین جشنواره برنج کلات در روستای سنگ دیوار این شهرستان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، جشنواره برنج دم سیاه روستای سنگ دیوار کلات با هدف معرفی برنج بومی محلی کلات، تلاش برای شناساندن برنج کلات و معرفی شهرستان به عنوان قطب برنج استان همراه با برنامه های نمایش های آیینی همراه با نواختن سازهای بومی و ارائه محصولات مختلف همین منطقه برگزار شد.

تامین 5 درصد از برنج خراسان رضوی در کلات

 احسان عظیمی راد؛ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه جشنواره برنج دم سیاه روستای سنگ دیوار کلات گفت: باتوجه به اینکه برنج مهمترین محصول کشاورزی شهرستان کلات است و برنج دم‌سیاه از مرغوب‌ترین برنج های کشور است؛ بنابراین برنج این منطقه در کشور از ارزش بالایی برخوردار است، ضمن اینکه شهرستان کلات و درگز پنج درصد از برنج مورد نیاز خراسان رضوی را تأمین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در دنیا صد و 10 هزار گونه برنج وجود دارد  و همچنین برنج صدری و دم سیاه از جایگاه بالایی برخوردار است، گفت: برای احداث کارخانه های مرتبط با بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی طی این سال ها اقدامات ویژه ای انجام شده و پیگیری‌های خوبی به جهت حمایت از محصولات کشاورزی به ویژه برنج در جهت قرار گرفتن تحت پوشش بیمه و ارائه تسهیلات بانکی خوبی برای شالیکاران در نظر گرفته شده است.

 برنج دم سیاه کلات 300 سال قدمت دارد

علی صلاحی؛ فرماندار کلات نیز با اشاره به برگزاری جشنواره برنج کلات برای دومین سال در راستای معرفی محصول به سرمایه گذاران، گفت: برنج دم سیاه کلات 300 سال قدمت دارد، این برنج از محصولاتی است که در صورت معرفی محصول و جذب سرمایه گذار در این حوزه می تواند اشتغالزا باشد.

صلاحی گفت: سالانه 4500 تن برنج در 1500 هکتار زمین در شهرستان کلات کشت می‌شود و هم اکنون در شهرستان کلات بیش از دو هزار خانوار به کشت برنج در شالیزار مشغول هستند.

وی خاطرنشان کرد: در روستای سنگدیوار برنج باکیفیت کشت می شود و اگر مدتی ممنوعیت کشت اتفاق افتاد به دلیل کمبود آب بوده است.

انتهای پیام/282

نظر شما