شناسهٔ خبر: 39717610 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

نامه سخنگوی حوزه قم به رئیس جمهور پیرامون عدم بازگشایی حرم های مطهر؛

آقای روحانی! عذرخواهی کنید / کارشناسان گفته اند پیش‌بینی قبلی شان درمورد سهم زیارتگاه ها در انتقال کرونا اشتباه بوده / با کارشناسان بهداشتی مخالفت ننمایید و دستور بازگشایی زیارتگاه‌ها را بدهید / هرچه بعد معنوی جامعه را ارتقا بخشیم موجب تقویت نظام خواهد شد

ایرنا

سخنگوی مدیر حوزه های علمیه و یکی از اساتید درس خارج حوزه علمیه در نامه ای به رییس جمهوری با اشاره به ریسک پایین بازگشایی اماکن مذهبی در شیوع کرونا، از وی خواست - به تعبیر وی - ضمن عذرخواهی از مردم، نسبت به تصمیم بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدید نظر کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی مدیر حوزه های علمیه در نامه ای به رییس جمهوری از وی خواست ضمن عذرخواهی از مردم، نسبت به تصمیم بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدید نظر کند.

به گزارش «انتخاب»؛ حجت الاسلام عباس رفعتی نائینی سخنگوی آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه، در این نامه ، خطاب به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری آورده است: جناب آقای رئیس جمهوری، در ماه گذشته کارشناسان دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش آماری و تحلیلی ارائه ‌کردند مبنی بر اینکه برآورد و پیش‌بینی قبلی آنها در خصوص اماکن انتقال و شیوع این ویروس اشتباه بوده است و در بررسی‌های دقیق کارشناسی به این واقعیت دست یافته‌اند که سهم زیارتگاه در انتقال ویروس ۴۴ صدم درصد می‌باشد یعنی اگر دو برابر این آمار هم باشد به ۱ درصد نمی رسد و نماز جمعه‌ها ۲۲ صدم درصد یعنی اگر چهار برابر این هم بشود به ۱ درصد نمی رسد.

در ادامه این نامه آمده است: طبعاً مردم دیندار و ولایی ایران اسلامی و علما و بزرگان دینی انتظار داشتند در پایان جلسه حضرتعالی که ریاست آن ستاد را بر عهده دارید نسبت به بستن زیارتگاه‌ها و مراسم مذهبی تجدید نظر نمایید و از مردم انقلابی عذرخواهی کنید.

ادامه نامه حاکیست: متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بر بسته ماندن حرم‌ها و نماز جمعه‌ها همچنان تاکید می‌ورزید در حالی‌که برخی‌از مکان‌ها که بیش‌از ۲۶ درصد تاثیر گذار در شیوع ویروس بوده‌اند را تعطیل نکرده‌اید!

نامه افزوده است: جناب آقای رئیس جمهور حتماً می‌دانید دو عنصر مکان و زمان در کسب فیوضات معنوی بر اساس آیات و روایات نقش بسیار مهم و اثرگذار دارند.

در ادامه این نامه ادامه تاکید شده است: اینک با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان این دو عنصر بالندگی معنوی یعنی ماه خدا و اعتاب مقدس به هم پیوسته‌اند و از طرفی سنت حسنه حوزه‌های علمیه همواره پمپاژ و شارژ معنویت و تبلیغ دین به‌ وسیله اعزام مبلغین به اقصی نقاط کشور در ماه مبارک رمضان بوده است و با توجه به اینکه وظیفه حاکمیت اسلامی همانگونه که قرآن کریم می فرماید، بسط معنویت، فرهنگ و معیشت است.

نامه حاکیست: یقیناً هرچه بُعد معنوی جامعه را ارتقاء بخشید موجب تقویت نظام خواهد شد، لذا استدعا دارم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایید و با نظر کارشناسان بهداشتی یادشده مخالفت ننمایید و دستور بازگشایی زیارتگاه‌ها و برگزاری برنامه‌های دینی و تبلیغی را بار رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادر فرمایید.

در ادامه این نامه تصریح شده است: در پایان این تصدیع، یادآور می‌شوم همواره مردم متدیّن و ولایت‌مدار ایران، انقلابی بوده و هستند و پای این انقلاب و نظام ایستاده‌اند، بنابراین نباید با تصمیمات نادرست این مردم را نسبت به دین و حاکمت اسلامی دلسرد نمود./

حجت الاسلام رفعتی نائینی در نامه خود تاکید کرده است: مردم ایران عزیز به پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید متابعت از مقررات و قوانین جمهوری اسلامی را واجب می‌دانند، لذا درخواست می‌کنم به دستورالعمل‌های خود بیشتر توجه داشته باشید.

نامه سرگشاده سخنگوی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور به رییس جمهوری و مطالبه عذرخواهی دولت از مردم و بازگشایی مراکز زیارتی در حالی است که آیت الله اعرافی مدیر این حوزه ها چند روز پیش در اظهاراتی که در مرکز خبر حوزه منتشر شد، تاکید کرده بود: نهاد حوزه نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و نظر کارشناسی را اصل و مبنایی فقهی و دینی می‌دانیم.

اعرافی در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با انتقاد از کسانی که به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دهند، گفته است: «این‌گونه اتهامات دور از واقع آن‌قدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست. ملت ایران و مخاطبان بین‌المللی شاهد نقش‌آفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیم‌سازی‌های نهاد حوزه بوده‌اند، ولی به‌عنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض می‌کنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ‌گونه فشاری وجود ندارد».

بر این اساس مشخص نیست، نامه سخنگوی مدیر حوزه های علمیه در مخالفت با این اظهارات است و یا این که بعنوان نظر شخصی وی ابراز شده است.

لینک کوتاه کپی لینک

برچسب‌ها:

نظر شما