شناسهٔ خبر: 39328527 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

معاون وزیر بهداشت: نگرانی اصلی، بحث حمل و نقل عمومی است

حریرچی با بیان این که مایه نگرانی اصلی ما حمل و نقل عمومی است گفت: با شرایط کنترل شده اجتماعی و ادامه روند نزولی مبتلایان تا اواخر اردیبهشت به حداقل ممکن بیماری خواهیم رسید.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 دکتر ایرج حریرچی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به مراجعه نیم میلیون نفر از مشاغل و اصناف به سایت برای اخذ پروانه آغاز فعالیت گفت: نگرانی اصلی ما حمل و نقل عمومی است، زیرا به میزان شروع کار مشاغل حمل و نقل عمومی هم متاثر می شود و به همین دلیل استفاده از وسایل نقلیه شخصی را به لحاظ ایمنی در این شرایط توصیه کرده ایم.

او گفت: بازگشایی‌ها را باید به نحوی مدیریت و کنترل کنیم که ستون فقرات حمل و نقل عمومی به لحاظ رعایت فاصله اجتماعی توان تحمل آن را داشته باشد.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مسافران مترو و اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها گفت: در مجموع ارزیابی ما از نخستین روز اجرای فاصله گذاری هوشمند خوب و رضایت بخش است.

او با بیان این که به کرونا نمی‌توان نگاهی صرفا بهداشتی و درمانی داشت گفت: در اکثر مناطق کشور اوج بیماری را گذرانده ایم و باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از کارمندان مثل نیروهای انتظامی و کارکنان بخش درمان و بهداشت، ادارات برق و آب و گاز و ... تعطیلی ندارند از این جهت با واقع بینی باید تصمیم گیری کرد، از طرف دیگر باید به وضع کارگران روز مزد و دستفروشان و خانوار‌های وابسته به یارانه و فقرا هم توجه داشت.

حریرچی با بیان این که در خوشبینانه‌ترین حالت ساخت واکسن و داروی کرونا ۱۸ ماه طول می‌کشد گفت: حتی اگر واکسن هم ساخته شود ۴۰ تا ۵۰ درصد مؤثر خواهد بود و تا به میزان کافی برای همه دنیا و مبتلایان ساخته شود بسیار زمان خواهد برد از این رو باید ویروس را کنترل کنیم، زیرا حذف شدنی و کاملا نابود شدنی نیست و باید به زندگی مسالمت آمیز با ویروس کرونا عادت کنیم.

او با درخواست از سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی برای مساعدت بیشتر با اصناف و کارگران افزود: ما فقط به مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ عرضه کننده مواد غذایی و بهداشتی اجازه فعالیت داده ایم و در مورد پاساژ‌ها متاسفانه طراحی برخی از این مراکز به نحوی است که موجب تراکم جمعیت می‌شود و احتمال آلودگی در آن‌ها بالاست و این مبنای تصمیم گیری ما بوده است.

معاون وزیربهداشت راهبر اصلی و اولویت نظام و ستاد مقابله با کرونا را به فرموده مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری سلامت مردم برشمرد و گفت: در مورد بازگشایی اصناف با خطر بالا مثل آرایشگاه ها، باشگاه‌های ورزشی، تالار‌ها، رستوران‌ها و ... با تاخیر و دقت بیشتری باید تصمیم گیری کرد.

حریرچی راه ارزیابی طرح فاصله گذاری هوشمند را گزارش ناظران و بازرسان و اصناف و نیز سیر بیماری دانست و گفت: قطعا در اردیبهشت ماه ما احتیاط‌های بیشتری خواهیم داشت.

او گفت: طبق نظرسنجی‌های منتشر شده برای اولین بار همه اقتصاد دان‌های دنیا با هر مرام و اندیشه‌ای بر سر یک موضوع توافق دارند و آن این است که شکستن دفعی قرنطینه و بازگشایی‌های زودهنگام برای خود اقتصاد مضرتر است.

معاون وزیر بهداشت درباره اهداف اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند هم گفت: در این مرحله از اقدامات و اهداف ما شناسایی افراد بی علامت و کم علامت است، زیرا این‌ها مثل بمب هستند و می‌توانند عامل سرایت بیماری به دیگران باشند و در این مرحله ما به صورت فعال این افراد را بررسی و معاینه می‌کنیم و در صورت ابتلا ایزوله می‌کنیم. همچنین افرادی را که با مبتلایان بوده اند شناسایی و تست می‌کنیم و آن‌ها هم اگر مبتلا باشند قرنطینه خواهند شد.
 
ابراهیم درستی عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف هم با انتقاد از سازمان مالیات و تامین اجتماعی خواستار آن شد که به وضع اقتصادی اصناف بیشتر توجه شود و در بیمه و مالیات با آنها حمایت و مدارای بیشتری صورت بگیرد.
 
او گفت: از یک طرف می گوییم مردم در خانه بمانند و از طرف دیگر می خواهیم اصناف مالیاتشان را بدهند
 
درستی گفت: نمی دانیم تجمع افراد در فروشگاه های زنجیره ای بیشتر است یا در اصناف.  
 
در ادامه برنامه فرنوش نوبخت مدیرعامل متروی تهران و حومه نیز با یادآوری این نکته که مترو برای جابجایی انبوه مسافر طراحی شده گفت: در بهمن ماه یک میلیون و 850 مسافر را با مترو جابجا می کردیم اما در حال حاضر 90 درصد همان ظرفیت را داریم که می شود با آن یک میلیون 500 هزار مسافر جابجا شود اما امروز حدود 300 هزار مسافر جابجا کرده ایم.
 
نوبخت با بیان این که ما تابع سیاست های کلی ستاد مقابله با کرونا هستیم و طبق آنها پیش می رویم گفت: قطارها و گیت ها برای رعایت فاصله اجتماعی مناسب علامت گذاری شده اند اما یکجاهایی ایجاد تراکم پیش می آید مثل مواقع خروج و ورود از قطار و جلوی پله های برقی و برخی مواقع مسافران نیز رعایت نمی کنند، اما ما اجرا می کنیم و میزان اثر بخشی آن را باید ببنیم. 
 
محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران هم با اشاره به جابجایی حدود 2 میلیون مسافر روزانه با اتوبوس گفت: رکود هفته جابجایی ما 170 هزار نفر بود که یک هشتم نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و جمعیت متراکم هم کمتردیده شده زیرا هم خود مردم رعایت می کنند و هم ماموران ما دائم متذکر می شوند و کنترل می کنند.
 
مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور نیز گفت: نسبت به یکماه گذشته امروز مسافرگیری بیشتر داشتیم و نزدیک به 60 درصد مسافرگیری داشتیم.
 
او گفت: اگر می شد ساعت کار کارمندان شناور شود تراکم کمتری در جابجایی مسافران رخ می داد. 
 
 
 
 

نظر شما