شناسهٔ خبر: 38897324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سهم من در مهار کرونا

کرونا تهدید می کند؛ چهارشنبه سوزی نکنیم

تهران- ایرنا- در حالی که این روزها ویروس کرونا تعدادی از هموطنان را روانه بیمارستان کرده است و بسیاری از مردم برای فرار از این ویروس ترجیح می دهند در خانه بمانند، کارشناسان می گویند ضروری است خانواده ها در باره چهارشنبه سوری نسبت به هدایت فرزندان خود به ویژه افراد کم سن و سال اقدام کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، به روزهای پایانی سال نزدیک شده ایم و همه ساله در چنین روزهایی تب و تاب برگزاری جشن شب چهارشنبه آخر سال یا شب چهارشنبه سوری همه جا و همه کس را فرا می گیرد و امروز چنین روزی است.

البته در این بین، بیشتر قشر جوانان و نوجوانان درگیر این قضایا می شوند زیرا بزرگترها و والدین یا این سبک جشن و شادی را قبول ندارند و بیشتر سبک دوران خود را می پسندند و یا فرصت انجام این کارها را ندارند.

گرچه امسال مراسم چهارشنبه آخر سال تحت الشعاع ویروس کرونا قرار گرفته اما در برخی مناطق شهر گاهی صدای انفجار نارنجک های دستی شنیده می شود و این در شرایطی است که بیمارستان ها درگیر مبارزه با ویروس مهلک کرونا هستند.

مسئولان و کارشناسان تاکید دارند: امروز ضروری است خانواده ها نسبت به ترویج فرهنگ در خانه ماندن فرزندانشان اقدام کنند و رفتار آنها را تحت کنترل داشته باشند.

آنها تاکید دارند: عدم شرکت در آتش بازی و پرهیز از استفاده از مواد محترقه، کمترین سهمی است که هر یک از شهروندان می توانند امروز در مهار کرونا ایفا کنند.

به عقیده کارشناسان، آتش سازی در خیابان و انفجار مواد محترقه از یکسو، به ایجاد تجمع و گردهمایی مردم و خانواده ها کمک می کند که خود بزرگترین عامل شیوع ویروس مرگبار کرونا است و از سوی دیگر، با بروز آسیب و ایجاد گرفتاری برای مردم، به آتش نشانان و کادر درمانی که این روزها مشغول ضدعفونی کردن معابر و درمان بیماران ناشی از ویروس کرونا هستند، فشار مضاعفی وارد می سازد.

امسال چهارشنبه سوزی نکنیم

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در شرایطی که بیمارستان های شهر درگیر ویروس کرونا بوده و تعدادی از بیماران کرونایی در این مراکز بستری هستند، شهروندان به ویژه افراد نوجوان و جوان حداقل امسال چهارشنبه سوری کم خطری را برگزار کنند.

«سید جلال ملکی» افزود: در سال های گذشته کمپین نه به چهارشنبه سوری پرخطر شکل می گرفت اما امسال به دلیل بروز ویروس کرونا این کمپین شکل نگرفته است.

وی ادامه داد: گرچه اقدامات فرهنگی و آموزشی زیادی در این سال ها برای آئین چهارشنبه سوری انجام شد و تلفات جانی و مصدومین آن همه ساله کاهش یافت اما امسال به دلیل اینکه آتش نشانان، پرستاران و پزشکان درگیر مداوای بیماران کرونایی هستند، از شهروندان می خواهیم چهارشنبه سوری را برگزار نکنند.

نقش خانواده ها پررنگ است

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، نقش خانواده ها را در این شرایط مهم دانست و گفت:‌ والدین باید نسبت به هدایت فرزندان خود اقدام و محیط خانه را برای حضور فرزندانشان جذاب کنند.

به گفته وی، از طریق فضای مجازی، صداوسیما، بازی های رایانه ای، فیلم های سینمایی و سایر امکانات تفریحی و ورزشی باید والدین کاری کنند که امسال نوجوانان و جوانان در خانه بمانند تا چهارشنبه سوری امسال در این شرایط حساس به چهارشنبه سوزی تبدیل نشود.

ملکی تصریح کرد: آتش نشانان همچون سال های گذشته در شب چهارشنبه آخر سال با تمام تجهیزات و امکانات آماده خدمت رسانی هستند اما امسال آتش نشانان در این شب ها مشغول ضدعفونی کردن اماکن عمومی شهر نیز هستند و شهروندان برای قدردانی از زحمات آتش نشانان ، جشن چهارشنبه آخر سال را در خانه و کم خطر برگزار کنند.

وی با بیان اینکه سازمان آتش نشانی هیچ گاه مخالف برپایی آتش در این شب نیست، اظهارداشت: جشن چهارشنبه سوری را می توانیم با برافراشتن آتش مختصر و بدون ترقه بازی برگزار کنیم  چون اگر فردی بر اثر ترقه بازی دچار مصدومیت شود در این شرایط حساس که مراکز درمانی درگیر مداوای بیماران کرونایی هستند عملیات درمانی این افراد با مشکل مواجه خواهد شد.

ملکی با تاکید بر ضرورت پرهیز از استفاده از مواد محترقه گفت: اگر حادثه‌ای برای کسی رخ دهد، با توجه به حجم بالای مراجعات به بیمارستان، بار مضاعفی به کادر درمانی وارد می شود. ضمن اینکه از شهروندان می‌خواهم به آتش نشانان نیز توجه داشته باشند، عوامل آتش نشانی این روزها که همه شهروندان توصیه به خانه‌نشینی شده‌اند، با حضور در اماکن و معابر در حال ضدعفونی کردن فضاهای شهری هستند و امیدوارم شهروندان با انجام ندادن اقدامات حادثه‌ساز و روشن نکردن آتش در این ایام، حجم کار ما را بیشتر نکنند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به کمپین« نه به چهارشنبه سوری خطرناک» نیز گفت: تا سال گذشته ما در این کمپین به شهروندان پیشنهاد می کردیم که به جای استفاده از مواد محترقه به سمت احیای سنت‌هایی مانند قاشق زنی و دورهمی بروند. این موارد جزو سنت‌های اصیل چهارشنبه سوری است، اما امسال با توجه به شیوع کرونا و توصیه‌های وزارت بهداشت، لازم است که از این موارد و هرگونه تجمع و حضور در بیرون از خانه پرهیز شود. 

فضای آرام پایتخت 

به گزارش خبرنگار ایرنا، امسال در آستانه فرا رسیدن شب چهارشنبه آخر سال فضای شهر با توجه به انتشار ویروس کرونا آرام شده و صدای پرتاب نارنجک های دست ساز کمتر به گوش می رسد اما در برخی نقاط شهر همچنان این صدای دلخراش شنیده می شود و این صداها باعث نگرانی شهروندان شده است.

رییس مرکز اورژانس تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تکنسین های اورژانس این روزها بصورت شبانه روزی مشغول مبارزه با ویروس کرونا هستند و اگر چه ماموریت های این مرکز در سطح شهر بصورت منظم در حال انجام است اما مصدومین حادثه چهارشنبه سوری یک فشار مضاعف را بر کادر درمانی و پزشکی وارد می کند.

«پیمان صابریان» افزود: در شب چهارشنبه سوری تکنسین های اورژانس همچون سال های گذشته آماده درمان مصدومان حوادث مواد محترقه هستند اما امسال شرایط متفاوتی داریم و از شهروندان می خواهیم امسال جشن چهارشنبه سوری را بدون مواد محترقه پرخطر برگزار کنند.

وی خاطرنشان کرد: گرچه سال به سال با همکاری مردم میزان تلفات جانی و مصدمین جشن چهارشنبه سوری رو به کاهش بوده اما امسال با توجه به شرایط خاص و فشار سنگین بر کادر درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا حتی یک مصدوم نیز فشار زیادی برای درمان آن به خانواده و حتی کادر پزشکی وارد می شود.

رییس مرکز اورژانس تهران به خانواده ها هشدار داد که  امشب به هر طریق ممکن فرزندان خود را در خانه نگه دارند و در صورت برگزاری جشن بصورت گروهی و بدون استفاده از مواد پرخطر، جشن چهارشنبه سوری را برگزار کنند.

صابریان همچنین از مردم خواست از برگزاری جشن با تجمعات زیاد خودداری کنند.

هشدار استاندار تهران 

استاندار تهران نیز با اشاره به عواقب خطرناک چهارشنبه آخر سال از خانواده ها و همچنین رسانه ها درخواست کرد نوجوانان را نسبت به عواقب خطرناک بازی با مواد منفجره و آتش زا آگاه کنند.

«انوشیروان محسنی بندپی» با اشاره به ضرورت توجه به نکات بهداشتی و عدم تجمع و تردد غیرضروی جهت مقابله با کرونا به ویژه با توجه به فرارسیدن چهارشنبه آخر سال گفت: در چهارشنبه آخر سال برخی از نوجوانان و جوانان به خاطر رفتارهای غیرمسئولانه و غیرعاقلانه، سال نو را برای خود و اطرافیان تلخ می‌کنند. در این شرایط نکات بهداشتی برای مقابله با کرونا باید جدی تر گرفته شود.
 
وی افزود: امیدوارم با هوشیاری و مشارکت همه شهروندان برای پرهیز از خطرات چهارشنبه‌ آخر سال و توجه به توصیه‌های پلیس، کار پرسنل سلامت مضاعف نشود چرا که اکنون حافظان سلامت برای مقابله با کرونا بسیج شده اند و نباید با بی احتیاطی بار دیگری به حوزه سلامت جامعه تحمیل شود.
 
استاندار تهران با بیان اینکه باید خانواده ها و همچنین رسانه ها نوجوانان را نسبت به عواقب خطرناک بازی با مواد منفجره و آتش زا آگاه کنند، تصریح کرد: به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا نباید با تفریحات ناسالم و ترقه‌بازی سبب ترافیک و شلوغی خیابان ها شد ضمن اینکه صدای ناشی از انفجار برای نوزادان، خانم‌های باردار، بیماران و سالمندان بسیار خطرناک است. بنابراین، از نوجوانان می‌خواهیم از این رفتارهای پرخطر بپرهیزند.
 
محسنی بندپی با درخواست چندین باره از شهروندان برای رعایت نکات بهداشتی و اجتناب از ترددهای غیرضروری خاطرنشان کرد: از شهروندان درخواست داریم در روزهای نزدیک به سال نو، بیش از پیش با درایت و عقلانیت به عواقب اقدامات خود بیاندیشند و رفتارها و تصمیم‌های مسئولانه داشته باشند تا با رعایت نکات لازم بتوانیم از پس این بیماری برآییم.

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های ایرانی است که در غروبِ سه‌شنبه، شبِ پیش از آخرین چهارشنبهٔ ماه اسفند برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصهٔ اصلی آن است.

این جشن اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود.

با این حال، شاید ویروس کرونا موجب شود امروز بسیاری از جوانان در هیجان این شب قرار نگیرند و بدون استفاده از مواد محترقه، جشنی شاد و آرام را برگزار کنند.

 همه ساله برخی از افراد به دلیل هیجانات و همچنین ناآگاهی از خطرات مواد محترقه، جانشان را از دست می دهند و عده ای نیز بخاطر مصدومیت های شدید ناشی از انفجار مواد محترقه، برای همیشه از داشتن جسمی سالم محروم می شوند.

نظر شما