شناسهٔ خبر: 67637336 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک مدرس حوزه:

قوام دین بر پایه امر به معروف و نهی از منکر است

لیلا قرایی ترشیزی

یک مدرس حوزه با اشاره به اهمیت انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: قوام دین بر پایه انجام این فریضه الهی است.

صاحب‌خبر -

غلامرضا رضایی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: اصل امر به معروف و نهی از منکر در همه ادیان وجود داشته و انبیا با شناساندن حق و باطل، خوب و زشت، نیکی و بدی، رسالت خود را نسبت به انسان و بشریت انجام می‌دادند.

وی با تأکید بر اینکه قوام دین بر پایه امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز کرد: در قرآن، کتاب آسمانی ما مسلمانان نیز ضمن تأکید بر پرداخت نماز و زکات، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را دارای اولویت می‌داند و آن را یکی از واجبات معرفی می‌کند.

این مدرس حوزه با اشاره به اینکه در قیام امام حسین نیز، امام سوم شیعیان، جان خود و خانواده‌اش را فدا کرد تا فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر احیا شود، گفت: امروز انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک نیاز اصلی در جامعه مطرح است و در شرایطی که آسیب‌های متعدد جامعه را تهدید می‌کند و رواج منکرات را شاهدیم، همه ما باید به وظایف خود عمل کنیم و با امر به معروف کردن، جامعه را از انجام منکر نهی کنیم.

 رضایی مزین شدن دهه اول محرم را به نام دهه امر به معروف و نهی از منکر نشانه اهمیت این موضوع دانست و گفت: این فریضه الهی و مهم در زمان قیام امام حسین فراموش شده بود و ایشان برای احیای آن قیام کرد.

وی تاکید کرد: امروز جامعه ما باید بررسی کند و ببیند آیا در تعریف منکر و معروف خوب عمل کرده و با شناخت آنها در راستای اهمیت دادن افراد به معروفات و پرهیز از منکرات به وظیفه خود درست عمل کرده است.

این مدرس حوزه تذکر دادن افراد جامعه را به یکدیگر برای کاهش منکرات و افزایش معروف‌ها در بین مردم ضروری دانست و گفت: در شرایط فعلی که منکرات از جمله بدحجابی و بی‌حجابی رواج یافته نتیجه این است که هر کدام از ما در تذکر دادن به این افراد کوتاهی کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: اگر در مرحله اول پدر و مادر به فرزندانشان تذکر بدهند و در مرحله بعد معلم و مربی و سایر افراد جامعه، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه خود بدانند ناخودآگاه این تذکرها تأثیرگذار است. این در حالی است که هر کدام از ما نقش خود را به عنوان پدر و مادر، معلم و مربی و روحانی به خوب ایفا نکرده‌ایم و به جای آنکه با زبان لین تذکر بدهیم و جاذبه داشته باشیم به قدری بد رفتار کرده‌ایم که برخی آسیب‌ها و منکرات شیوع یافته و همه ما در بروز این آسیب‌ها در جامعه مقصریم این در حالی است که امام حسین جان خود را برای انجام فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر داد.

رضایی با بیان اینکه یکی از شرایط انجام امر به معروف، این است که برای فرد ضرر جانی نداشته باشد و گرنه وجوب انجام آن برداشته می‌شود، تصریح کرد: باید مراحل امر به معروف را بدانیم زیرا گاه در حالت عادی تنها با یک اخم کردن و رو برگرداندن از افراد، ما نقش خود را در انجام این فریضه مهم انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه همواره این پرسش مطرح است که چرا امام حسین به بهای از دست دادن جان خود احیای دین الهی و انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر را انجام داد، گفت: گاهی انجام این فریضه در قالب فردی است و نفع یک فرد را به دنبال دارد اما گاه امر به معروف و نهی از منکر جنبه عمومی دارد و جامعه‌ای را درگیر می‌کند لذا اهمیت انجام آن بیشتر است به طوری که امام حسین با قیام خود برای نجات جامعه تلاش کرد.

رضایی گفت: ایشان برای احیای احکام اسلام و شعائر دینی، در عصر حکومت یزید که دین از رسمیت افتاده و رفتار حاکمان باعث از بین رفتن دین شده بود، قیام کرد و چه بسا مروان به ایشان پیشنهاد داد که با یزید بیعت کرده جانشان را حفظ کنند، اما ایشان نپذیرفتند و در دفاع از اسلام دست به قیام و خروج زدند و به بهای از دست دادن جان خود و خانواده‌شان، سنگر اسلام را خالی نگذاشتند.

رضایی با اشاره به اینکه اهمیت بقای اسلام و احکام اسلامی مهمتر از حفظ امام است، تصریح کرد: تاریخ چنین امر به معروفی ندیده بود که امام با خانواده‌اش با کرامت نفس به وظیفه خود عمل کنند و نشان دهند که امر به معروف مرز نمی‌شناسد و وقتی تشخیص دهیم امر به معروف نجات اجتماعی را در پی دارد باید پیش‌قدم باشیم.

وی با تأکید بر اینکه امروز وظیفه همه ما این است که در جامعه خود امر به معروف و نهی از منکر کنیم، گفت: ترویج این فریضه الهی منجر به پویایی جامعه و دوری افراد آن از منکرات و زشتی‌ها می‌شود و بدین ترتیب به همه ما توفیق می‌دهد که در مسیر اهل بیت حرکت کنیم.

انتهای پیام

نظر شما