شناسهٔ خبر: 3866136 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در نشست خبری اختتامیه بیست و سومین دوره کتاب سال دانشگاهی مطرح شد

تقدیر از 20 اثر برگزیده دانشگاهی/ برگزاری نمایشگاه یافته‌ها و دستاوردهای برگزیده دانشگاه تهران

ایرج اله‌دادی، مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تهران و آئین اختتامیه بیست و سومین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاهی گفت: در این آئین، 20 اثر به عنوان آثار برتر و برگزیده دانشگاهی مورد قدردانی قرار خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تهران و آئین اختتامیه بیست و سومین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاهی، بعدازظهر شنبه (9 اسفندماه) در سازمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.
 
در این نشست دکتر ناصر معصومی، معاون پژوهشی و فناوری و رئیس پژوهشگاه دانشگاه تهران و دکتر ایرج اله‌دادی، مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران به سخنرانی پرداختند.
 
برگزاری نمایشگاه یافته‌ها و دستاوردهای برگزیده دانشگاه تهران
دکتر ناصر معصومی، معاون پژوهشی و فناوری و رئیس پژوهشگاه دانشگاه تهران درباره نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تهران گفت: هر دو سال یکبار نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی دانشگاه تهران برگزار می‌شود که امسال با دعوت وزارت علوم، نمایشگاهی از دستاوردهای دانشگاه‌ها برگزار شد و دانشگاه تهران نیز به عنوان واحد برتر نمایشگاهی انتخاب شد.
 
وی افزود: سوال مهمی که در برگزاری این نمایشگاه‌ها برای ما مطرح است این بود که چه سیاست‌ها و خط مشی‌های مهمی برای برگزاری این نمایشگاه‌ها در پیش گرفته شده است؟ این نمایشگاه‌ها چه پیامی خواهد رساند؟ و پس از برگزاری نمایشگاه چه انگیزه‌ای در مخاطبان به وجود خواهد آمد؟
 
معصومی ادامه داد: با توجه به این‌که امسال قرار بود چهارمین نمایشگاه دو سالانه را برگزار کنیم و ناچار شدیم برگزاری آن را به تعویق بیندازیم، برگزاری آن مقارن با آئین گرامیداشت هشتادمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران شد.
 
معاون پژوهشی و فناوری و رئیس پژوهشگاه دانشگاه تهران اظهار کرد: این نمایشگاه در ساعت 9 و 30 دقیقه صبح دوشنبه 11 اسفندماه، با حضور رئیس و مدیران ارشد دانشگاه تهران افتتاح خواهد شد.
 
باید مخاطبان این دستاوردها در نمایشگاه‌ها حضور یابند
معصومی با اشاره به انگیزه‌های برگزاری این نمایشگاه گفت: برای ما مهمترین انگیزه‌ها و رویکردهای برپایی این نمایشگاه این است که برگزاری نمایشگاه صرفا به نمایش گذاشتن دستاوردها نباشد، بلکه زمینه را برای تعامل و همکاری بین دانشگاه و جامعه از جمله مصرف کنندگان در بخش دولتی و خصوصی فراهم کند.
 
وی ادامه داد: علاوه بر نمایش آثار، باید مخاطبان این دستاوردها در نمایشگاه‌ها حضور یابند، چراکه بدیهی است اگر بهترین نمایشگاه هم برگزار شود، اما متقاضیان جامعه حضور نداشته باشند، نتایج واقعی که در واقع پاسخی به نیازهای جامعه است، حاصل نخواهد شد.
 
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران گفت: اهداف کلان ما از برگزاری این نمایشگاه شامل ایجاد فرصتی برای امکان آشنایی با دستاوردهای دانشگاهی در سطح ملی و بین‌المللی، زمینه‌ای برای آشنایی دانشگاهیان، استادان، دانشجویان و محققان از توانمندی‌های یکدیگر است.
 


تأکید مقام معظم رهبری، بر حوزه علم و فناوری
معصومی درباره اهداف کلان برگزاری نمایشگاه ادامه داد: هدف دیگر کلان ما ایجاد انگیزه، نشاط، تحرک علمی، نوآوری، خلاقیت و بسط فضای علمی در محیط دانشگاهی بود. برگزاری نمایشگاه امید به آینده شغلی را در دانشگاهیان زنده می‌کند.
 
وی گفت: براساس سخنان و تأکید مقام معظم رهبری بر حوزه علم و فناوری که آن را یکی از مباحث مهم و اصیل اقتصاد دانش بنیان دانستند، برگزاری نمایشگاه می‌تواند اقتصاد دانش بنیان را ایجاد و تقویت کند و در نهایت استفاده از ظرفیت‌ها، شناسایی نیازهای مختلف دانشگاهی و جامعه، ایجاد فضای گفتمان، زمینه برای امضای تفاهم‌نامه‌‌ها و اعتمادسازی به آینده شغلی و خروجی مناسب   یکی دیگر از اهداف کلان ما در برپایی این نمایشگاه بود.
 
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران با تأکید بر اقتصاد دانش‌بنیان افزود: زمینه‌سازی برای وحدت و یکپارچگی بین دانشگاه‌ها، ایجاد اقتصاد دانش بنیان و حتی ایجاد امکان آشنایی دانش‌آموزان با دانشگاه از دیگر اهداف ما بود.
 
دستاوردهای این نمایشگاه در هفت حوزه دسته بندی شده است
معصومی با اشاره به این‌که دانش‌‌آموزان تنها دانش‌محور هستند ادامه داد: این نمایشگاه امکان جذب دانش‌آموزان نخبه را فراهم می‌کند و حتی می‌توان امکان ثبت مالکیت فکری و تعیین سطح امتیاز را ایجاد کرد. تحقیقات باید به سمت رفع نیازهای جامعه حرکت کند و باید باور کنیم همه ارکان جامعه باید با حضور در این نمایشگاه‌ها حضور یابند.
 
وی تصریح کرد: دستاوردهای این نمایشگاه در هفت حوزه فنی و مهندسی، علوم انسانی، علوم پایه، علوم اجتماعی، علوم کشاورزی، پزشکی و دامپزشکی و هنر و معماری تقسیم می‌شود. این یافته‌ها و دستاوردها یا در آستانه ورود به بازار یا در حال طی کردن قدم‌های موثر برای ورود به بازار است و همگی از دستاوردهای تازه‌ای است که طی یک یا دو سال اخیر به دست آمده است.
 
معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه تهران افزود: بیش از 150 دستاورد برای نمایش در این نمایشگاه ثبت شده است که در بخش‌های فنی و مهندسی با توجه به اینکه دستاورها ملموس‌تر هستند، این نمایشگاه در روزهای 11 و 12 اسفند همزمان با آئین گرامیداشت هشتادمین سالگرد تصویب قانون دانشگاه تهران در ضلع شرقی کتابخانه مرکزی و روبه‌روی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار خواهد شد و ورود برای عموم آزاد است.
 
530 عنوان کتاب دانشگاهی در هفت بخش داوری شدند
در ادامه این نشست خبری، دکتر ایرج اله‌دادی، مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران نیز با اشاره به آئین اختتامیه بیست و سومین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاهی گفت: از اسفندماه سال 92 تا ابتدای پاییز 93 طی فراخوان عمومی، یک‌هزار عنوان کتاب از سوی هیأت علمی دانشگاه‌ها، ناشران، مؤلفان، مترجمان و انجمن‌های علمی دانشگاهی دریافت شد که در جلسات هفتگی داوران در انتشارات دانشگاه تهران، 530 اثر شایسته داوری شناخته شد.
 
مدیرکل خدمات پژوهشی و انتشارات دانشگاه تهران افزود: در این جشنواره ملی، تمامی کتاب‌های دانشگاهی که در سال 92 منتشر شده، در بخش‌های مختلفی از جمله پزشکی و دامپزشکی 60 عنوان، علوم اجتماعی و رفتاری 143، علوم انسانی 122، علوم پایه 48، علوم کشاورزی و منابعه طبیعی 48، فنی و مهندسی 88 و هنر و معماری 21 اثر شایسته داوری شناخته شده است.
 
وی ادامه داد: از مجموع این 530 اثر، 361 اثر تألیفی، 163 اثر ترجمه و 6 عنوان تصحیح و گردآوری شده و در آئین اختتامیه بیست و سومین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاهی، 20 اثر به عنوان آثار برتر و برگزیده قدردانی خواهند شد.
 
اله‌دادی درباره زمان برگزاری این آئین گفت: آئین اختتامیه بیست و سومین دوره انتخاب کتاب سال دانشگاهی، روز 18 اسفندماه، در محل سالن شهید دهشور، با حضور وزرا و مسئولان ارشد دستگاه‌های مختلف برگزار خواهد شد.
 
تقدیر از 12 ایده برتر در نمایشگاه دستاوردهای برگزیده دانشگاه تهران
وی درباره نمایشگاه یافته‌ها و دستاوردهای برگزیده دانشگاه تهران نیز اظهار کرد: در این نمایشگاه از 12 ایده برگزیده در دو بخش استادان و دانشجویان تقدیر خواهد شد که 6 اثر از دانشجویان و 6 اثر از استادان انتخاب شده است.

نظر شما