شناسهٔ خبر: 38660042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گفت‌وگوی ایسنا با تکنولوژیست جراحی بیمارستان مسیح دانشوری تهران؛

درگیری‌های ذهنی ویروس کرونا با انبوهی از سوال و نگرانی...

سید ریحانه دباغ

شناخت کافی در مورد موضوعات مختلف سبب می‌شود در زمان رویارویی کمتر دچار استرس و اضطراب شویم. موضوعی که امروز ذهن تمام اقشار جامعه رو به خود درگیر کرده، ویروس کروناست آن هم با کلی سوال و نگرانی...

صاحب‌خبر -

دکتر حسام الدین خضری، تکنولوژیست جراحی بیمارستان مسیح دانشوری تهران در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: کرونا ویروسی است که علاوه بر شیوع بالا، پروپاگاندای (تبلیغات سیاسی) خیلی قوی دارد، از این نظر که توانسته بخشی از اقتصاد کشور بزرگ و موفق چین را فلج کرده و همچنین هر کشور دیگری که درگیر بیماری کروناست را وارد حواشی اقتصادی کند؛ به همین دلیل است که خیلی از کشورها از گفتن و شفاف سازی آمار ابتلا به ویروس کرونا در کشورشان خودداری می کنند. 

وی ادامه داد: کرونا ویروسی با شیوع بسیار بالا اما غیر ترسناک است که البته و متاسفانه در کشور ما اکثر مردم را ترسانده است. 

کرونا از نگاه رسانه ای و پزشکی

این متخصص با اشاره به علائم ویروس کرونا اظهار کرد: این بیماری ٢ دوره دارد که دوره اول کمون یا نهفتگی یا اینکوباسیون (مدت‌ زمان ورود عامل بیماری‌زا شامل باکتری، ویروس و غیره... به بدن تا ظهور نشانه و علائم بیماری) است؛ یعنی ویروس در بدن فرد مبتلا در حال فعالیت است اما خود فرد مطلع نیست و علائم خفیفی مانند آب ریزش بینی، سرفه های خفیف یا التهاب خیلی ساده و قابل تحمل را دارد که در این حالت فرد ناقل محسوب می شود یعنی می تواند ویروس و بیماری را به دیگر افراد انتقال دهد. 

خضری در ادامه افزود: در دوران نهفتگی این ویروس و درست در زمانی که بیماری می‌خواهد خود را نشان دهد فرد دچار سرفه های بسیار شدید می شود به گونه ای که گویا چیزی از ریه با قدرت و شدت می خواهد به بیرون پرتاب شود که این تدوام سرفه برای فرد بسیار آزار دهنده است و علائم دیگر این ویروس نیز تب بسیار بالا، درد بدن و عضلات می باشد.

شباهت بسیار زیاد کرونا با آنفلوآنزا گمراه کننده است 

وی در شرح تفاوت ویروس کرونا با آنفلونزا و سرماخوردگی بیان کرد: در سرماخوردگی آبریزش بینی را داریم که گاها با سرفه و تب خیلی شدیدی همراه نیست (علامت ویژه بیماری کرونا تب خیلی بالا است). شباهت بسیار زیاد این دو بیماری مانند کوفتگی بدن و تب گمراه کننده است، اما وجه تمایز آنها سرفه های شدیدی است که به بیماری کرونا اختصاص دارد.  

تکنولوژیست جراحی بیمارستان مسیح دانشوری تهران عنوان کرد: در مورد منشا این ویروس صحبت های زیادی شده و باید بدانیم که ویروس ها توانایی جهش پیدا کردن را دارند و این جهش سبب می شود که افراد در مقابل بیماری هایی مانند کرونا، آنفولانزا، سرماخوردگی، واکسینه نشوند؛ یعنی اگر امسال واکسن تزریق شود این امکان وجود دارد که سال دیگر این ویروس جهش پیدا کند اما به گونه متفاوتی و با تاثیرات دیگری وارد بدن فرد شده و بیماری زایی کند. 

دوره نهفتگی، پنهان یا اینکوباسیون کرونا چند روز است 

دکتر حسام الدین خضری خاطرنشان کرد: دوره نهفتگی بیماری کرونا ۵ روز تا یک هفته حتی گاهی اوقات تا ١٠ روز علائم خاصی ندارد اما ممکن است یک‌سری آب ریز بینی خفیفی داشته باشد و با سرفه های بسیار شدیدی ادامه دار شود. 

برای حفاظت از خود باید چه کاری انجام داد؟ 

این متخصص اظهار کرد: در حفاظت از خود باید یک سری اصول را رعایت کرد مانند مسئله بهداشت دست و شستشوی صحیح که این روزها خیلی در مورد آن صحبت می شود و دارای استانداردهای مختلفی است که باید دقیقا رعایت شود. 

وی با بیان اینکه رعایت فاصله با افراد از دیگر مواردی است که می توان به آن اشاره کرد گفت: ما نباید به دنبال افرادی که علائم بیماری را دارند باشیم بلکه باید از همه افراد فاصله بگیریم و این امنیت خاطر را به خودمان دهیم که ما درگیر این بیماری نخواهیم شد.

کرونا و تاثیر بر کودکان، افراد میانسال

خضری تاکید کرد: به دلیل پیچیدگی و نظم سیستم ایمنی میزان آسیب پذیری کودکان نسبت به بیماری کرونا از سایر افراد خیلی کم تر است. 

تکنولوژیست جراحیِ بیمارستان مسیح دانشوری تهران تصریح کرد: ضد عفونی سطوح با الکل یا مواد شونده، استفاده از ماسک در مکان های عمومی و همچنین دستکش برای اشخاصی که سطوح را لمس می کنند راهکارهای مطمئنی برای پرداختن  به امور روزمره بدون دغدغه و نگرانی است. 

او ادامه می دهد: در مورد افراد میانسال که سن بالای ۶٠ سال دارند به دلیل نقص در کارکرد قلب، کلیه و داشتن بیماری قند  استفاده از داروی دگزامتازون و بتامتازون اِل آ این ویروس می تواند روی سیستم بدنی آنان تاثیر بگذارد؛ یعنی هر چه سن بالاتر باشد ریسک ابتلا به این بیماری بالاتر می رود.

این متخصص اظهار کرد: ویروس کرونا تاثیر بیشتری بر روی ریه ها گذاشته یعنی وقتی وارد بدن می شود کم کم فعالیت خود را آغاز کرده و با ورود به بافت های ریه شروع به تخریب آنها می کند. کرونا بعد از آسیب رساندن به ریه عوارض قلبی را برای فرد ایجاد می کند مانند تاثیر ضربان قلب، فشار خون پایین یا اینکه میزان اکسیژن و غلظت اکسیژن خون را پایین می آورد. 

تغذیه مناسب در برابر ویروس کرونا

دکتر حسام الدین خضری در خصوص تغذیه مناسب در مقابله با این بیماری گفت: اصولا ویتامین ها در کنترل کلیه بیماری ها بسیار تاثیرگذار هستند و در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز نقش بسیار مهمی دارند. 

او در پاسخ به اینکه آیا دمای بدن تاثیری در روند ویروس کرونا دارد، توضیح داد: دمای بالای بدن سبب غیر فعال کردن ویروس می شود که این نقش بسیار با ارزش حرارت طبیعی بدن برای مقابله با فعالیت ویروس است و افراد اجازه دهند که بدنشان درگیر تب شود ولی از تب بُر استفاده نکنند.  

اهمیت کاهش استرس، فرهنگ سازی و ایجاد اعتماد عمومی 

این دانش آموخته مدیریت رسانه از دانشگاه تهران بر این باور است که اگر بخواهیم به ویروس‌ کرونا از بُعد رسانه ای نگاه کنیم، بیش از اندازه ترسناک جلوه داده شده است در صورتی که بیماری آنفلونزا H1N1 یک بیماری بسیار خطرناک و بسیار کشنده تر از کروناست اما اصلا مردم ترس و نگرانی درباره آن نداشتند و من فکر می کنم هدف اصلی ضربه زدن به اقتصاد کشور چین بود و این یکی از اثرات رسانه ای است. 

اعتماد عمومی، همبستگی ملی و مشارکت اجتماعی مردم چه تاثیری دارد؟

او در پایان با اشاره به ضرورت مدیریت شرایط فعلی و حفظ آرامش در مقابله با بیماری کرونا به ایسنا گفت: اعتماد عمومی باعث آرامش بیشتری بین مردم خواهد شد وقتی که رسانه ها تمام گفته هایشان قابل اعتماد و صحیح باشد بدون شک اعتماد سازی شده و تاثیر به سزایی در کنترل شرایط کنونی خواهد داشت.

خضری خاطرنشان کرد: همین که به سهم خود از احتکار ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی خودداری کنیم و با رعایت فاصله و احترام به حقوق یکدیگر به هم برای شکست این بیماری کمک کنیم سبب ایجاد یک همدلی و مشارکت اجتماعی و کاهش روند رشد این ویروس می باشد.

انتهای پیام

نظر شما