شناسهٔ خبر: 38638212 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کرونا از دیدگاه یک اپیدمیولوژیست/استرس موجود در جامعه بیشتر از ماهیت کرونا است+فیلم

مدیر گروه اپیدمیولوژی و رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: استرس موجود در جامعه بیشتر از ماهیت و بیماری‌زایی کرونا است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس استان کردستان/فاطمه ملایی؛ مردم این روزها واژه اپیدمی را خیلی می‌شنوند در حقیقت اپیدمی به این معنی است که تعداد موارد یک رخداد سلامت و یا یک نوع بیماری بیش از حد انتظار باشد، در این حالت به بروز بیماری اپیدمی اطلاق می‌شود. 

وقتی که ما انتظار نداریم هیچ موردی از یک بیماری در منطقه باشد حتی بروز یک مورد بیماری هم اپیدمی تلقی می‌شود.

بیماری کرونا در کشور ما حالت پیشرونده دارد و یک اپیدمی پیشرونده است، اما اپیدمی‌های پیشرونده در مدت زمان مشخص تعریف‌شده‌ای افزایش یافته و سپس به سطح ثابتی رسیده و در نهایت رو به خاموشی می‌گذارند. 

اکنون رفتار مردم برای پیشگیری، و عدم گسترش و تلاش کادر پزشکی و درمانی برای مراقبت و کنترل بیماری بسیار مهم است. 

طی روزهای گذشته به دنبال ورود میهمان ناخوانده کرونا به کشور و به وجود آمدن نگرانی‌هایی برای هموطنان شاهد موجی از همدلی و ایثار پرستارن، پزشکان و دیگر همکاران عزیزمان در خانواده بزرگ علوم پزشکی کردستان هستیم.

با دکتر قباد مرادی مدیرگروه اپیدمیولوژی و رئیس تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این خصوص گفت‌و‌گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.‌..

فارس: اپیدمی‌شدن یک بیماری به چه معناست؟

ما در حال حاضر نه با اپیدمی بلکه با پاندمی بیماری کووید ۱۹ مواجه هستیم.

پاندمی به معنی عالم‌گیر یعنی گسترش بیماری در جهان، مثلا وقتی که یک بیماری مانند کرونا که امروزه در دنیا  و قاره‌های مختلف گسترش یافته است و در بیش از ۵۰ کشور دنیا انتشار دارد، یک پاندمی ایجاد شده است. 

پاندمی یعنی همه‌گیر شدن یک نوع  بیماری در جهان، که بیشتر بیماری‌های تنفسی پتانسیل تبدیل‌شدن به پاندمی را دارند. پاندمی‌ها در مدت کوتاهی می‌توانند همه جهان را دربرگیرند. 

بعضی از پاندمی‌ها در مدت ۲ یا ۳ ماه سراسر عالم را فرا می‌گیرند، معمولا علم اپیدمیولوژی یا همه‌گیر شناسی تکنیک‌ها و روش‌ها خاصی دارد که با آموزش‌های لازم جوامع را برای پیشگیری و مقابله با این بحران‌ها آماده می‌کند تا جامعه آسیب‌های کمتری متحمل شود.

همیشه امکان تعبیرات یا جهش ژنتیکی در ویروس‌ها وجود داشته که می‌تواند خطرناک باشد از این تعبیرات به عنوان یکی از خطرات بالقوه ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا نام برده می‌شود و ما نگرانیم که  اگر این جهش‌ها باعث شود که ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا کرونا، بیماری‌زاتر با خطر کشندگی بالاتر شوند.  

برای آنفلوآنزا در قرن گذشته، سه بار این اتفاق افتاده که اولین‌بار در سال ۱۹۱۷ و ۱۹۱۸ میلادی موجب مرگ ۵۰ میلیون نفر در جهان شده است.

الان هم، کرونا تغییراتی کرده که یک عامل جدید بیماری‌زا در انسان که بیماری ایجاد می‌کند را در دنیا ایجاد کرده است.

فارس: در خصوص کرونا ویروس توضیح دهید...

کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند، که ممکن است باعث ایجاد بیماری در انسان و حیوانات شوند در انسان چندین نوع کرونا ویروس شناخته شده وجود دارد که باعث دامنه‌ای از عفونت‌های تنفسی از سرماخوردگی معمولی تا بیماری‌های تنفسی شدیدتری مانند سندروم تنفسی خاورمیانه یا MERS و سندروم تنفسی حاد شدید یا SARS می‌شوند. 

هر از گاهی در این ویروس‌ها، تغییراتی ایجاد می‌شود که گونه عفونت‌زایی ایجاد می‌کند اکنون یک نوع جدیدی از این ویروس ایجاد شده که به نام کووید 19 و در بین مردم به نام کرونا شناخته می‌شود این ویروس و بیماری جدید بعد از شیوع آن در ووهان چین در دسامبر 2019 شناخته شد. 
  
فارس: علائم و نشانه‌های این بیماری چیست؟  

بیشترین و رایج‌ترین علایم کرونا ویروس تب، خستگی و سرفه خشک است بیش از 90 درصد بیماران تب دارند. 

علاوه بر آن، بسیاری از بیماران ممکن است سردرد، گلو درد، اسهال، گرفتگی و آبریزش بینی داشته باشند این علایم معمولا ملایم بوده و بتدریج شروع می‌شود بسیاری از افراد به این ویروس مبتلا می‌شوند در حالی که دارای هیچگونه علایم نبوده و هیچ احساس ناراحتی ندارند.

بیشتر افراد حدود 80 درصد مبتلا به این بیماری بدون نیاز به درمان ویژه بهبود می‌یابند و در تعدادی از افرادی که به بیماری مبتلا می‌شوند، علائم تنفسی شدیدتر شده و ممکن است نیاز به بستری و اقدامات دیگر داشته باشند. 

فارس: چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس هستند؟

بیشتر افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند در معرض خطر هستند افراد مسن و افرادی که تحت مراقبت‌های پزشکی هستند، مانند افراد مبتلا به فشار خون بالا، مشکلات قلبی، و دیابت نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر هستند گفته می‌شود که در حدود 2 درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، منجر به مرگ می‌شود هر چه سن بالاتر رود احتمال وخامت بیماری و احتمال مرگ بیشتر است افراد دارای تب، سرفه و مشکل تنفسی می‌بایست هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

فارس: چه گروه‌های سنی بیشتر مبتلا می‌شوند؟  

یافته‌های که از بیماران موجود است نشان می‌دهد که امکان ابتلای همه گروه‌های سنی وجود دارد  اما این بیماری در گروه‌های سنی پایین‌تر هم ابتلای کمتری دارد، و هم مرگ و میر کمتری دارد تاکنون مرگ در کودکان کمتر از 9 سال گزارش نشده است.  

البته اگر مردم گزارشات وخامت بیماری در بعضی از افراد زیر 40 سال را شنیدند نباید خیلی به این یافته‌ها شک کنند به هر حال این بیماری در بین مردم در چرخش است، و امکان دارد در بعضی از افراد در هر گروه سنی به وخامت بیانجامد. 
 
فارس: این بیماری چگونه گسترش می‌یابد؟ 

روز به روز یافته‌های جدیدی در خصوص این بیماری کشف می‌شود. فرد می‌تواند ویروس کرونا را از شخصی که این ویروس را دارد، بگیرد بیماری می‌تواند از یک شخص به شخص دیگر از طریق قطرات کوچک تنفسی از بینی یا دهان گسترش یابد وقتی که فرد مبتلا به ویروس سرفه یا بازدم نماید.  

این قطرات بر روی اشیا و سطوح اطراف شخص می‌نشینند افراد دیگر از طریق تماس با این اشیا یا سطوح و سپس تماس با چشم‌ها، بینی یا دهان می‌تواند به کرونا مبتلا شوند به این دلیل توصیه می‌شود که از افرادی که مریض هستند حداقل یک‌متر فاصله را رعایت کنید.  

فارس: این ویروس می‌تواند از طریق هوا انتقال یابد؟  

در چند روز اخیر گفته می‌شد که این امکان وجود دارد مطالعات نشان داده است که ویروسی که باعث کرونا می‌شود عمدتاْ از طریق تماس با قطرات تنفسی نسبت به انتقال از طریق هوا، انتقال می‌یابد اما اکنون گفته می‌شود انتقال از طریق هوا هم ممکن است میسر باشد.  
 
فارس: افرادی که هیچگونه علایمی ندارند امکان مبتلا شدنشان وجود دارد؟ 

بله. امکان انتقال از طریق افرادی که بی‌علامت هستند وجود دارد. ممکن است این احتمال نسبت به افراد دارای علامت کمتر باشد، با این‌حال امکان دارد  بسیاری از افراد مبتلا به این ویروس فقط علائم معمول و ملایم را تجربه می‌کنند و احتمال دارو از فردی که فقط سرفه ملایم داشته و حتی احساس مریض بودن ندارد نیز به کرونا مبتلا شود.

فارس: آیا نظام سلامت و جامعه بشری می‌تواند ویروس کرونا را مهار کند؟

با همه نگرانی‌هایی که این ویروس ایجاد کرده است من به عنوان یک اپیدمیولوژیست از این بابت خوشحالم که میزان کشندگی این ویروس خیلی زیاد نیست و جامعه بشری با همکاری نظام سلامت  می‌تواند آن را کنترل کند و علی رغم نگرانی مردم هراس بیش از حد از این ویروس خطرناک‌تر از خود ویروس است و به سلامت مردم لطمه می‌زند.

فارس: آیا انتقال این ویروس از طریق مدفوع افراد دارای این بیماری امکان‌پذیر است ؟  

گفته می‌شود که خطر ابتلا به کرونا ویروس از مدفوع فرد دارای عفونت، پایین است، ویروس ممکن است در مدفوع بسیاری از افراد وجود داشته باشد، اما پخش و گسترش از این مسیر به عنوان یک مشخصه عمده شیوع مطرح نیست اما از آنجایی که به صورت یک خطر وجود دارد ، می‌بایست بعد از حمام و قبل از خوردن غذا دست‌ها را بصورت اصولی و صحیح شستشو داد. 
 
فارس: مردم چگونه از خود محافظت کنند تا این بیماری گسترش نیابد؟

شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، و یا با محلول‌های پاک‌کننده محتوی الکل، این کار حتی زمانی که آلودگی روی دست مشاهده نمی‌کنید لازم است ، رعایت بهداشت فردی تنفسی لذا هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی را با دستمال یا بازوی خود بگیرید سپس دستمال را به سطل زباله‌ی سرپوشیده بیندازید و دست‌ها را با آب و صابون و یا محلول پاک‌کننده محتوی الکل بشویید.

رعایت فاصله فردی در برخوردهای اجتماعی فاصله خود را با دیگران حفظ کنید. فاصله‌ی سه گام یا یک‌متر توصیه می‌شود، اگر فردی سرفه، یا عطسه می‌کند، یا تب دارد رعایت این نکته بسیار ضروری است، از دست زدن به دست، بینی، و چشمان خود بپرهیزید، دستان با سطوح بسیاری در تماس هستند اگر دست شما با سطح آلوده‌ای در تماس بوده، با لمس دهان، بینی یا چشم، ممکن است ویروس به شما منقل شود.

استفاده منطقی از ماسک اگر بیماری تنفسی دارید حتما از ماسک استفاده کنید، استفاده از ماسک به تنهایی عامل پیشگیری از انتقال بیماری نیست و مسایل بهداشت فردی همزمان باید رعایت شوند، مراقبت کارکنان مراکز بهداشت و درمان و رعایت مسایل حفاظت فردی برای تمام کسانی که در مراکز بهداشتی و درمانی کار می‌کنند.

فارس : در فضای مجازی دستورالعمل‌هایی مبنی بر درمان فرد بیمار مبتلا به کرونا ویروس توسط برخی خوراکی‌ها و یا داروها مشاهده می‌شود آیا کاربردی در روند درمان دارد؟

شواهدی در مفید بودن  مصرف دخانیات و سیگار کشیدن و یا مصرف خودسرانه دارو، مصرف ویتامین سی، مصرف چای‌های سنتی و مصرف خودسرانه دارو و انتی بیوتیک ها به هیچ‌وجه برای درمان یا پیشگیری از عفونت کرونای جدید توصیه نمی‌شوند.

فارس: دوره کمون ویروس کرونا چقدر است؟  

دوره کمون به فاصله زمانی بین گرفتن ویروس و شروع علایم بیماری اطلاق می‌شود دوره کمون ویروس کرونا در دامنه یک الی 14 روز است به نظر می‌رسد که میانگین این زمان، پنج  روز باشد. 
    
 فارس: برای محافظت فردی می‌بایست همه ماسک بزنیم؟ 

در افرادی که علایم تنفسی مانند سرفه ندارند نیازی به زدن ماسک نیست استفاده از ماسک را برای افرادی که علایم کرونا ویروس دارند و افرادی که دارای علایمی مانند سرفه و تب هستند، توصیه می‌شود استفاده از ماسک برای کسانی که از یک فرد مشکوک به ابتلا به کرونا مراقبت می‌کنند بسیار ضروری است برای جلوگیری از هدررفتن غیرضروری منابع گران‌بها و استفاده نادرست از ماسک، توصیه منطقی به استفاده از ماسک‌های پزشکی می‌شود اگر فقط دارای علایم تنفسی (سرفه یا عطسه)، مظنون به عفونت کرونا ویروس با علایم ملایم (خفیف)، یا از افرادی مراقبت می‌کنید که مظنون به عفونت این ویروس هستند از ماسک استفاده شود.

فارس: آیا آنتی بیوتیک‌ها در پیشگیری یا درمان کرونا مؤثر هستند؟  

تا امروز هیچ آنتی‌بیوتیک، دارو که روی این بیماری موثر باشد وجود ندارد هر چند ممکن است از بعضی از داروها استفاده شود، اما هیچ ‌آنتی‌بیوتیکی موثر نیست و تا به امروز هیچ واکسن و دارویی برای پیشگیری یا درمان این بیماری وجود ندارد.  

فارس: و سخن پایانی...

مردم به شایعات توجه نکنند، هراس بی‌مورد نداشته باشند و به سیستم بهداشتی و درمانی اعتماد داشته باشند.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷/

نظر شما