شناسهٔ خبر: 38591011 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آزمایشگاه تشخیصی کرونا در گیلان راه اندازی شد

رشت - ایرنا - نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدیریت کرونا در استان گیلان گفت : آزمایشگاه تشخیصی ویروس کرونا در گیلان راه اندازی شد و از این پس تمامی تست های نهایی بیماران مشکوک به ابتلا به کرونا در استان انجام می شود.

صاحب‌خبر -

دکتر مهدی شادنوش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه روز به روز تیم مقابله با کرونا منسجم ترمی شود، اظهار داشت: تا پیش از این تمامی کیت های تشخیصی به تهران ارسال می شد اما از دیروز کار در استان انجام و کار سرعت می گیرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از بیماری عنوان کرد : با توجه به امکان شیوع گسترده ویروس کرونا نمی توان انتظار داشت که به سرعت مهار شود اما مردم باید توصیه های خدمتگزاران خود در عرصه سلامت را جدی بگیرند.

وی بیان داشت: مردم باید همکاری هایی کنند و یکی از راه های مهم قطع زنجیره شیوع و انتقال این ویروس حضور مردم در منزل و پرهیز از ترددهای بی مورد در معابر عمومی است.

شادنوش با بیان اینکه در روزها و هفته های گذشته بارها تاکید شده که مردم از سفر غیر ضروری به گیلان اجتناب شود، اظهار داشت: متاسفانه این روند هنوز متوقف نشده است.

نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان خاطرنشان کرد: گیلان یکی از مراکز مهم آلوده کشور است و به طور قطع پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین همه باید همت کنند تا از شیوع این ویروس منحوس جلوگیری شود.

گندزدایی شهرهای گیلان به صورت روزانه انجام می شود

دکتر شادنوش گفت: گندزدایی معابر عمومی در شهرهای مختلف استان به صورت روزانه با مشارکت نیروهای نظامی اعم از ارتش و سپاه انجام می شود.

وی عنوان کرد : از سه روز گذشته در گیلان با تقسیم بندی که با سپاه قدس، تیپ زمینی میرزاکوچک خان و شهرداری رشت انجام شد و با تقسیم بندی شهرها، ضدعفونی معابر عمومی و گندزدایی به صورت روزانه و مرتب در حال انجام است.

وی بیان داشت: هماهنگی هایی در استان گیلان برای تولید و تهیه ماسک هایی که قابلیت شست و شو با آب و صابون را دارند انجام شده و این ماسک ها بعد از هر بار شست و شو و اتوکردن مناسب استریل شده و برای مراحل بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه با اصناف و اتحادیه ها هم هماهنگی های لازم در این زمینه انجام شده و به زودی به مردم عرضه می شود،  اظهار داشت: همه این امکانات و وسایل و خدمات دهی یک طرف، اما آنچه در شرایط کنونی برای ما ضرورت و اهمیت دارد قطع شدن چرخه انتشار ویروس کرونا است که جز با کمک مردم و همراهی مردم در رعایت بهداشت و پرهیز از حضور در معابر عمومی ممکن نیست.

نماینده تام الاختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: هر ایرانی که سلامت خود را حفظ و از آلوده شدن به ویروس در امان نگه دارد خدمتی در سطح ملی و به همه ایرانیان کرده است.

ویروس کرونا معمولاً از طریق قطرات تنفسی ناشی از عطسه یا سرفه انتشار می‌یابند که می‌تواند ویروس را به هرکسی که در تماس نزدیک با فرد آلوده است، منتقل کند. کرونا ویروس‌ها همچنین علائمی چون آنفولانزا ایجاد می‌کنند.  بیماری ممکن است از تب و سرفه آغاز شده و به التهاب ریه یا بدتر از آن برسد.

با شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون،  فاصله گرفتن از افراد بیمار و مشکوک و استراحت در صورت بیمار شدن، می‌توان از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کرد،  به علاوه به خاطر داشته باشید که استفاده از ماسک‌های تنفسی تنها در صورتی موثر است که توسط افراد آلوده مورد استفاده قرار گیرد.

نوشیدن آب بهداشتی، پرهیز از خوردن غذای خام، شستن مکرر دستها، ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی و جلوگیری از آلوده شدن آب و مواد غذایی توسط مبتلایان، توصیه می شود.

نظر شما