شناسهٔ خبر: 38539111 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

سقوط آزاد قیمت نفت

صاحب‌خبر -

قیمت نفت خام با ثبت بیشترین کاهش هفتگی به پایین‌ترین نرخ از سال 2018 تاکنون رسید. به‌طوری که روز گذشته و در زمان تنظیم این گزارش هر بشکه نفت خام برنت 50 دلار و 62 سنت معامله می‌شد و از سال 2018 تاکنون بی‌سابقه بود. این درحالی است که ابتدای هفته کاری بازارها، قیمت نفت در بالای 56 دلار قرار داشت.
تحلیلگران بازار نفت، علت این سقوط قیمت‌ها را نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصادی جهان بر اثر شیوع ویروس کرونا عنوان می‌کنند.
علاوه بر شاخص برنت، در زمان تنظیم این گزارش، هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت امریکا نیز برای تحویل در ماه می‌با بیش از 3 درصد کاهش در یک روز 45.56 دلار معامله شد.
رویترز در این باره می‌نویسد: «استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «اکسی کورپ» معتقد است که قیمت‌های نفت به اخبار پیرامون شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف جهان واکنش نشان داده و دچار ریزش شده است.»
جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شرکت OANDA نیز در این باره به رویترز گفته است: «نفت برنت در پایین ۵۰ دلار در هر بشکه یک سناریوی وحشتناک برای اوپک خواهد بود و ممکن است باعث شود این گروه در نشست آتی خود نوعی واکنش نشان دهد.»
در صورتی که دولت اتریش و سازمان بهداشت جهانی تصمیم به لغو نشست هفته جاری اوپک و اوپک پلاس نگیرند، اعضای این گروه در روزهای 5 و 6 مارس در وین اتریش گرد هم جمع خواهند شد تا در مورد مسائل جاری بازار بحث و گفت‌و‌گو کنند. در حال حاضر بازارهای نفت نسبت به کاهش بیشتر تولید از سوی اعضای اوپک و متحدانشان شامل روسیه امیدوارند.
بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی که به مذاکره با روسیه در خصوص سیاست تولید نفت ادامه می‌دهد، در مارس به‌دلیل تقاضای کمتر، میزان عرضه نفت به چین را حداقل ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

نظر شما