شناسهٔ خبر: 38439051 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

کابوس کرونا در قلب لندن

صاحب‌خبر -

مقامات دولت انگلیس پس از یک دوره انکار شیوع ویروس «کرونا» در این کشور، در حالی ادعا می‌کنند که اوضاع را کاملا تحت کنترل دارند که شواهد چیز دیگری را نشان می‌دهد.
تازه‌ترین گروه بهت زده مبتلایان به ویروس کرونا پس از چند هفته سرگردانی درآب‌های بین‌المللی با پرواز هواپیما به انگلیس منتقل شدند. آن‌ها مسافران کشتی تفریحی «دیاموند پرینسس» بودند که هیچ کشوری اجازه پهلو گرفتن به آنها را نمی‌داد. مسافران این کشتی حدود دو هفته در داخل کشتی در قرنطینه بودند و اجازه خروج از کشتی و کابین‌های خود را نداشتند، تا سرانجام بندر یوکوهاما در حومه توکیو با شرایط خاصی به آنها اجازه پهلو گرفتن داد.  دولت انگلیس قرار بود روز جمعه مسافران انگلیسی کشتی را با پرواز چارتر به این کشور منتقل کند. این برنامه بنا به دلایل نامشخصی یک روز به تعویق افتاد و روز شنبه ، ۳۰ شهروند انگلیسی و دو شهروند ایرلندی پس از ورود به خاک انگلیس، برای قرنطینه به درمانگاه «ارو پارک» منتقل شدند. 
مقامات وزارت بهداشت انگلیس روز شنبه ادعا کردند که هیچ بیمار جدید مبتلا به کرونا در این کشور شناسایی نشده است. این در حالی است که چهار مسافر انگلیسی کشتی دیاموند پرینسس که پیشتر گزارش شده بود به کرونا مبتلا هستند در پرواز ژاپن به انگلیس غایب بودند.
 گفته می‌شود این افراد از فهرست پرواز خارج شده و برای درمان به بیمارستان ژاپن منتقل شده‌اند. مقامات دولتی انگلیس ابتدا شیوع ویروس کرونا در کشور را انکار و تلاش کردند تا از تشویش افکار عمومی جلوگیری کنند. مت هنکوک وزیر کشور انگلیس در اولین نطق خود در مجلس عوام مدعی شد که هیچ مورد ابتلا به این ویروس گزارش نشده اما احتمال ابتلا به آن وجود دارد. 
به فاصله کمی، وزیر حمل و نقل از تمهیدات ویژه ای در فرودگاه هیترو لندن خبر داد. «گرنت شپس» وزیر حمل و نقل انگلیس گفت: فرودگاه هیترو برای مسافرانی که از مناطق تحت تاثیر ویروس کرونا به انگلیس سفر می‌کنند، کوریدور جداگانه در نظر گرفته است تا از سلامت آنها اطمینان حاصل شود.
اما تحقیقات صورت گرفته در همان زمان نشان داد که مسافران هنگام ورود به انگلیس جزوه‌هایی را درباره ویروس کرونا دریافت کرده و خبری از کوریدور جداگانه در کار نیست.
یازدهم بهمن و هم زمان با اعلام وضعیت اضطراری سازمان بهداشت جهانی درباره گسترش پرشتاب ویروس کرونا، وزارت بهداشت انگلیس سطح هشدار سلامتی در رابطه با شیوع این بیماری را یک پله افزایش داد.  براساس بیانیه وزارت بهداشت انگلیس، سطح هشدار سلامتی از مرحله کم به متوسط افزایش یافت؛ به این ترتیب دولت موظف شد برای مواجهه با هرگونه احتمال آمادگی داشته باشد.
کمتر از ۲۴ ساعت بعد، وزارت بهداشت با صدور بیانیه ای شناسایی نخستین مورد کرونا در انگلیس را تائید و اعلام کرد که بیماران برای قرنطینه به بیمارستان منتقل شده‌اند. کمتر از یک هفته بعد تعداد بیماران به ۴ نفر افزایش یافت و به همین خاطر وزیر بهداشت به مجلس فراخوانده شد. 

نظر شما