شناسهٔ خبر: 67712316 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

حضور ۴۳ کشور در المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴

دانشگاه صنعتی اصفهان در پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک، میزبان دانش‌آموزان نخبه از ۴۳ کشور جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجتبی بابایی اظهار کرد: با توجه به اینکه در بهترین حالت هر ۴۰ سال یک بار سهمیه برگزاری المپیاد جهانی فیزیک به هر کشور می‌رسد، برگزاری این رویداد در ایران و دانشگاه صنعتی اصفهان از ۱۷ سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های مهمی که موجب انتخاب ایران برای این رویداد شده است، مباحث اجتماعی و فرهنگی است، همچنین دانشگاه صنعتی اصفهان یکی از دانشگاه‌های مطرح از نظر علمی در سطح کشور و بین‌الملل است.

دبیر کل المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ تصریح کرد: این رویداد با همکاری دانشگاه شهید رجایی به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه صنعتی اصفهان، مرداد سال جاری برگزار می‌شود.

به گفته بابایی، ۱۹۸ دانش‌آموز از ۴۳ کشور جهان در این دوره از بزرگ‌ترین رقابت بین‌المللی فیزیک شرکت می‌کنند و کشور ایران با پنج شرکت‌کننده در این رقابت حاضر می‌شود.

دبیر کل المپیاد جهانی فیزیک ۲۰۲۴ یادآور شد: این مسابقه علمی طی دو روز، یک روز برای امتحان نظری و یک روز امتحان تجربی، برگزار می‌شود که مدت هرکدام از این دو امتحان، پنج ساعت بوده و بین دو امتحان نظری و تجربی یک روز استراحت در نظر گرفته شده است.

بابایی ادامه داد: بر اساس اساسنامه این رقابت، نتایج نهایی در هر سال با رأی مجمع عمومی اعتبار یافته و در نهایت به ۸ درصد کل شرکت‌کنندگان، مدال طلا اعطا می‌شود. تعداد مدال‌های نقره و برنز به‌گونه‌ای است که در مجموع ۲۵ درصد شرکت‌کنندگان مدال طلا یا نقره و ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان مدال طلا، نقره یا برنز گرفته باشند.

وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی اصفهان پیش از این در سال ۱۳۸۶ میزبان المپیاد جهانی فیزیک بوده و در دوره فعلی نیز به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم برای برگزاری آزمون و امکانات رفاهی و اسکان شرکت‌کنندگان، بار دیگر برای میزبانی توسط کمیته برگزاری انتخاب شده، تاکید کرد: ۱۹۸ دانشجوی دانشگاه صنعتی اصفهان به‌عنوان سرتیم‌یار، تیم‌یار، راهنما و نیروی اجرایی در این رویداد همکاری می‌کنند، همچنین در کنار برگزاری امتحانات علمی و نظری، برنامه‌های فرهنگی‌تفریحی از جمله بازدید از مجتمع فولاد مبارکه، مراسم گلاب‌گیری کاشان و مسجد جامع عتیق نیز برای شرکت‌کنندگان و سایر مهمانان این رویداد در نظر گرفته شده است.

به گزارش ایمنا، افتتاحیه پنجاه‌وچهارمین المپیاد جهانی فیزیک یکم مرداد از ساعت ۹:۰۰ تا ۱۲:۰۰ در سالن شیخ‌بهایی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود؛ این رویداد تا هفتم مرداد ادامه دارد.

نظر شما