شناسهٔ خبر: 38398033 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا؛ از «اوکراین‌گیت» تا «روس‌گیت»

تهران- ایرنا- انتشار اخبار پیرامون مداخله روسیه برای حمایت از دونالد ترامپ جمهوریخواه و برنی سندرز دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ از سوی رسانه‌های آمریکا سبب شده کارشناسان و ناظران مسائل داخلی ایالات متحده، به آن بعنوان بحران سیاسی تازه نگریسته و این قضیه را برای ترامپ پس از رسوایی «اوکراین‌گیت»، «روس‌گیت» جدید نامیده‌اند.

صاحب‌خبر -

تارنمای خبری سی‌ان‌ان امروز (شنبه سوم اسفندماه) در تحلیلی به قلم « ناتان هج - Nathan Hodge » نوشت: اجرای طرحی آشنا، مقام‌های ارشد نهادهای اطلاعاتی آمریکایی نسبت به مداخله دوباره روسیه در انتخابات پیش روی آمریکا که کرملین ترجیح می‌دهد ترامپ پیروز آن باشد به نمایندگان کنگره هشدار داده‌اند.

وی در ادامه نوشت: اما «روس گیت۲ - Russiagate » عواقب مستقیمی بر ولادیمیر پوتین نخواهد داشت، کرملین قصد دارد تا برنی سندرز نامزد پیشتاز و مطرح حزب دموکرات را نیز در این انتخابات مورد حمایت قرار دهد.
این شبکه گزارش داد، انتشار این خبر با واکنش سریع برنی سندرز و خشم دونالد ترامپ همراه شد.

سندرز خطاب به پوتین: از انتخابات آمریکا کنار بایست
سندرز سناتور ایالت ورمونت دیروز (جمعه دوم اسفندماه) در «بیکرزفیلد» ایالت کالیفرنیا در واکنش به انتشار این خبر در رسانه‌های آمریکایی به خبرنگاران گفت: پوتین دوست من نیست، اما شاید دوست ترامپ باشد؛ پوتین یک خاطی و یک مستبد است.
او ادامه داد: این را به پوتین می‌گویم که مردم آمریکا، دموکرات‌ها، جمهوریخواهان و مستقل‌ها از مداخله روسیه درانتخابات آمریکا خسته شدند.

سندرز افزود: چه ترامپ این موضوع را قبول داشته باشد چه نداشته باشد، روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶میلادی آمریکا مداخله کردند؛ من به پوتین می‌گویم که نمی‌تواند درانتخابات ۲۰۲۰ آمریکا مداخله کند.
او به صراحت گفت: پیام من به روسیه این است، از انتخابات آمریکا کنار بایست.
این سنتاتور کهنه‌کار افزود که حدود  یک ماه پیش از مداخله روسیه درانتخابات ۲۰۲۰ آمریکا آگاه شده است.

خشم ترامپ
سی‌ان‌ان درادامه گزارش داد: دونالد ترامپ از انتشار این خبر از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا خشمگین است زیرا او خواهان این است تا روس‌ها بی‌ سروصدا این کار را انجام دهند؛ ترامپ از اینکه این خبر در جلسه کمیته اطلاعاتی کنگره ارائه شده که در آن آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در آن حضور داشته، به خشم آمده است.

به نوشته این رسانه، ترامپ انتشار این خبر را به  دموکرات‌ها نسبت داد و در توئیتی درباره انتشار خبر نهادهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر برنامه مداخله دوباره روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ نوشت: بار دیگر دموکرات‌های حاضر در کنگره اقدام به انتشار اطلاعاتی گمراه‌کننده کرده‌اند.
ترامپ در این توئیت نوشت: دموکرات‌های کنگره مدعی‌اند که روس‌ها من را نسبت به سایر نامزدهای دموکرات که هنوز نتوانسته‌اند آرای خود را در ایالت آیوا شمارش کنند، ترجیح می‌دهند.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد: انتشار این خبر موجب شده تا مردم آمریکا نسبت به روند انتخابات آمریکا اعتماد خود را از دست دهند.

کنگره آمریکا دشمن ترامپ است
« مایکل جنوز - Michael Genovese » تحلیلگر امور سیاسی آمریکا و نویسنده کتاب «ترامپ چگونه حکومت می‌کند» درباره مداخله روسیه درانتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و اینکه روس‌ها قصد دارند از ترامپ و سندرز حمایت کنند به این شبکه خبری گفت: روس‌ها برای ترامپ دشمن به شمار نمی‌روند، بلکه کنگره آمریکا و دموکرات‌های حاضر در آن برای ترامپ دشمن محسوب می‌شوند.

این تحلیلگر مسائل داخلی آمریکا افزود: پوتین فردی زیرک است و با این کار خود تلاش دارد ارزش‌های دموکراسی در آمریکا را تحت شعاع قرار دهد و از طرفی دیگر دو نامزد پر طرفدار را رو در روی هم بگذارد؛ این خبر آنگاه می‌تواند در صورت اعلام نامزدی نهایی سندرز از سوی دموکرات‌ها و ترامپ از جمهوریخواه، طرفداران دو طرف در مقابل یکدیگر قرار گرفته و با مطرح شدن حمایت کرملین از این دو نامزد، آنگاه هرج و مرج را سبب شد.

تکذیب کرملین
با وجود این رخدادها و واکنش‌ها در آمریکا، کرملین امروز (سوم اسفندماه) اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های آمریکایی را تکذیب کرد.
خبرگزاری رویترز در خبری نوشت: دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین ضمن رد این موضوع گفته است، متاسفانه هرچه به انتخابات آمریکا نزدیک‌تر می‌شویم شاهد اعلان‌های خیالبافانه‌ای هستیم که با واقعیت سازگار نیست.

رویترز گزارش داد: این خبر را نخستین بار روزنامه آمریکایی واشنگتن پست جمعه دوم بهمن‌ماه منتشر ساخت و در آن گزارش داد، مقام‌های آمریکایی، برنی  سندرز، دونالد ترامپ و نمایندگان کنگره آمریکا را درباره تلاش روس‌ها در انتخابات مطلع ساخته‌اند.

به گزارش ایرنا در حالی که سه سال از ریاست جمهوری دونالد ترامپ می‌گذرد، او از بدو آغاز کارزار انتخابات خود در سال ۲۰۱۵ میلادی تا به امروز متهم است که روسیه برای راه یافتنش به کاخ سفید، یاری رسانده و شرایط را در قبال رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون تغییر داده بودند.
تحقیقات ۲۴ ماه بازپرس ویژه « رابرت مولر » نیز درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا با وجود برخی اسناد و مدارک اما با نتیجه‌گیری مبهمی پایان یافت.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده است که سوم نوامبر ۲۰۲۰ (سیزدهم آبان ۱۳۹۹) برگزار می‌شود.
اروپام **۱۳۰۲**2023

نظر شما