شناسهٔ خبر: 38411855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

گزارش خبری تحلیلی از شایعه جدید پیرامون انتخابات 2020

واکنش‌ها به ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا

اشاره: پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا روز 3 نوامبر ۲۰۲۰ (13 آبان ۱۳۹۹) برگزار می‌شود. اما در شرایطی که هنوز کمپین‌های انتخاباتی اوج نگرفته، خبرها و گزارش‌ها حاکی از آن است که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دونالد ترامپ و برنی سندرز خبر داده‌اند که روسیه تلاش‌ می‌کند به آن‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده کمک کند. هر دو کاندیدای جمهوری‌خواه و دموکرات به این موضوع واکنش نشان داده و به روسیه هشدار داده‌اند که از انتخابات آمریکا کنار برود. در همین حال کرملین، کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، روز جمعه اخبار رسانه‌های آمریکا را تکذیب کرد. فارغ از درست یا غلط بودن ادعاهای مطرح‌شده، این گمانه‌زنی‌ها ازآن‌جهت اهمیت دارد که بنا بر گزارش‌های نهادهای امنیتی آمریکا، روسیه در انتخابات سال 2016 و رقابت بین هیلاری کلینتون با دونالد ترامپ هم تلاش کرده بود تا بر نتایج انتخابات به نفع ترامپ اثر بگذارد. ادعایی که ترامپ آن را رد کرده است. گزارش پیش رو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

برنی سندرز از نامزدهای حزب دموکرات آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری به گزارش‌های منتشره درباره ادعای تلاش روسیه برای کمک به کارزار انتخاباتی او واکنش نشان داده و به این کشور هشدار داده که از انتخابات آمریکا کنار برود. به گزارش بی‌بی‌سی، سندرز گفت مقام‌های آمریکایی ماه پیش به او درباره این تلاش‌های روسیه اطلاع داده بودند. او گفته است مشخص نیست روسیه چطور قصد «دخالت» دارد اما شدیداً با آن مخالفت کرده است. سندرز همچنین ولادیمیر پوتین را «رذل خودکامه» خواند که دولتش «از پروپاگاندای اینترنتی برای تفرقه‌اندازی در کشور استفاده کرده است.»

واکنش ترامپ
پیش‌تر گزارش شده بود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به دونالد ترامپ و برنی سندرز خبر داده‌اند که روسیه تلاش‌ می‌کند به آن‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آینده کمک کند. گزارش نهادهای امنیتی دراین‌باره نخستین بار در جلسه محرمانه اعضای کنگره با مقام‌های اطلاعاتی در روز ۱۳ فوریه (یک هفته پیش) عنوان‌شده است. پس از آن‌که اخبار دراین‌باره علنی شد دونالد ترامپ سرپرست مرکز ملی اطلاعات، جوزف مک‌گوایر را اخراج و سفیر فعلی آمریکا در آلمان را جایگزین او کرد. ترامپ این گزارش‌ها را «یک کارزار دیگر دموکرات‌ها برای پخش اطلاعات غلط» دانسته و آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند بسیار عصبانی شده است. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته دونالد ترامپ به‌ویژه از این بابت خشمگین شده که آدام شیف، نماینده دموکرات که مدیریت تحقیقات استیضاح او را در کنگره بر عهده داشت در این جلسه نهادهای اطلاعاتی حضور داشته است. آدام شیف، نماینده ایالت کالیفرنیاست و رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان است.

واکنش سندرز
در تحولی دیگر، روزنامه واشنگتن‌پست روز جمعه، ۲۰ فوریه، گزارش کرده که برنی سندرز، نامزد پیشتاز رقابت‌های درونی حزب دموکرات هم از سوی نهادهای اطلاعاتی مطلع شده که روسیه برای کمک به کمپین انتخاباتی او هم دست‌به‌کار شده است. برنی سندرز در واکنش به این خبر ضمن محکوم کردن آن خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته: «پایت را از انتخابات آمریکا بیرون بکش». سندرز دخالت روسیه را در جهت «تضعیف دموکراسی آمریکایی» ارزیابی کرده است. به گزارش واشنگتن‌پست، در جلسه هفته گذشته نهادهای اطلاعاتی با نمایندگان کنگره، نمایندگان جمهوری‌خواه مدعی شده‌اند که ترامپ موضع سخت‌گیرانه‌ای علیه کرملین دارد و تمهیدات امنیتی میان ایالات‌متحده و اروپا را هم استحکام بخشیده است. اما آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان در واکنش به گزارش رسانه‌های آمریکا توییت کرده که اگر ترامپ بخواهد مانع از گزارش دهی نهادهای اطلاعاتی به کنگره شود تلاش‌های کنگره برای جلوگیری از دخالت بیگانگان در انتخابات آمریکا را «تضعیف» کرده است.

تکذیب کرملین
کرملین، کاخ ریاست‌جمهوری روسیه، روز جمعه اخبار رسانه‌های آمریکا را تکذیب کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرگزاری رویترز گفته این گزارش‌ها «هیچ نشانی از واقعیت ندارند» و تنها «اخباری پارانوییدی» است. واشنگتن‌پست همچنین نوشته قرار بوده جوزف مک‌گوایر که سرپرست موقت مرکز ملی اطلاعات بود به‌عنوان نامزد جدید این پست از سوی کاخ سفید معرفی شود. اما پس از این‌که ترامپ از این گزارش جدید نهادهای اطلاعاتی به کنگره خبردار شده نظر خود را عوض کرده و با «غیروفادارانه» خواندن اقدام مک‌گوایر دستور داده که ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان جایگزین او شود.

انتصاب پرحاشیه گرنل
ریچارد گرنل از حامیان پرشور ترامپ است اما ناظران عدم سابقه کاری او در نهادهای اطلاعاتی را به‌عنوان نقطه‌ضعف او برای ریاست بر مرکز ملی اطلاعات عنوان کرده‌اند. بااین‌حال، دو مقام کاخ‌سفید گفته‌اند که انتصاب ریچارد گرنل به‌جای جوزف مک‌گوایر، آن‌هم دقیقاً بعد از طرح این گزارش اطلاعاتی «یک تصادف زمانی» بیش نبوده است. در همین حال، دموکرات‌ها انتصاب گرنل که پیش‌تر جدی‌ بودن تلاش‌های روسیه برای دخالت در انتخابات ۲۰۱۶ را زیر سؤال برده بود و هم‌زمان در دوران حضور در سفارت آمریکا در آلمان، از قدرت گرفتن گروه‌های راست افراطی در اروپا استقبال کرده بود را موردانتقاد قرار داده‌اند.

واکنش کلینتون و پلوسی
هیلاری کلینتون، ترامپ را به دست‌نشانده پوتین تشبیه کرد که نمی‌تواند بدون کمک روسیه در انتخابات آمریکا پیروز شود. هیلاری کلینتون که در سال ۲۰۱۶ نامزد دموکرات‌ها در برابر دونالد ترامپ بود در توییتر نوشته: «عروسک روسیه دوباره وارد کار شد تا کمک مسکو را قبول کند. چراکه می‌داند بدون این کمک نمی‌تواند پیروز شود، و ما نباید اجازه دهیم که چنین اتفاقی بیفتد.» همچنین نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و یکی از موافقان اصلی استیضاح ترامپ در توئیتی نوشت: «رأی‌دهندگان آمریکایی باید درباره انتخابات آمریکا تصمیم بگیرند نه ولادیمیر پوتین. تمامی اعضای کنگره باید اقدامات ترامپ را در رد تهدیدهایی که متوجه یکپارچگی دموکراسی و سیاسی کردن جامعه اطلاعاتی ماست، محکوم کنند.»
مناقشه دخالت روسیه
نهادهای امنیتی آمریکا از سال ۲۰۱۶ که هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ برای جایگزین شدن باراک اوباما باهم رقابت می‌کردند گزارش داده بودند که روسیه با انتشار اخبار جعلی باهدف ایجاد تنش و تفرقه میان رأی‌دهندگان آمریکایی و به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و توییتر تلاش کرده بود تا بر نتایج انتخابات آن سال به نفع دونالد ترامپ اثر بگذارد. این گزارش که از سوی نهادهای مختلف اطلاعاتی و امنیتی آمریکا تهیه‌شده بود پس از انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ و پیروزی ترامپ، به تحقیقات بازرس ویژه رابرت مولر منجر شد که طی آن مولر برای دو سال (۲۰۱۹-۲۰۱۷) به بررسی جوانب و جزییات آن پرداخت و در گزارش ۴۵۰ صفحه‌ای خود که سال گذشته منتشر شد نتیجه گرفت که کرملین به‌طور سازمان‌یافته برای مداخله در انتخابات آمریکا اقدام کرده بوده است هرچند او نتوانست ارتباطی عامدانه میان ستاد انتخاباتی ترامپ و تلاش‌های روسیه پیدا کند. باوجوداین، ترامپ چنین گزارش‌هایی را خدعه دموکرات‌ها برای کمرنگ جلوه دادن پیروزی او در انتخابات ۲۰۱۶ می‌داند و بارها آن را «دسیسه‌چینی سیاسی» دشمنانش خوانده است.

نظر شما