شناسهٔ خبر: 38250127 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

در نشست خبری اعلام شد

رشد 15 درصدی آثار جشنواره تجسمی فجر

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در فرهنگستان هنر مرکز صبا برگزار می‌شود؛ جشنواره ای که حدود یکماه پیش درگیر حواشی زیاد شد .

صاحب‌خبر - اختصاص هزینه افتتاحیه به سیل‌زدگان رییس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به تجمیع بخش‌های مختلف جشنواره تجسمی فجر گفت: همه بخش‌ها تجمیع شد و تمامی ظرفیت مؤسسه صبا به جشنواره اختصاص پیدا کرد. جشنواره تجسمی فجر تا دو سال پیش انگیزه کاری برای سطوح مختلف ایجاد نمی‌کرد اما در سال گذشته با اختصاص فضا در چارسوی هنر، بسیاری از اساتید توانستند در فجر حاضر شوند. هادی مظفری در نشست خبری بیان کرد: تغییر دیگر اینکه، جشنواره فجر به بازار و اکسپو نزدیک می‌شود و هنرمندان حق دارند آثارشان را برای فروش بگذارند. وی همچنین با اشاره به اختصاص هزینه مراسم افتتاحیه به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان، از آغاز به کار نمایشگاه آثار جشنواره در روز سه‌شنبه ۲۹ بهمن ماه در مؤسسه صبا خبر داد و افزود: امسال جشنواره فجر با ۹۰۰ اثر افتتاح خواهد شد که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داریم. رییس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بابت حواشی پیش آمده درباره هم جشنواره گفت: اتفاقات ناگواری رخ داد و برخی دوستان این تلقی را داشتند که جای رویدادی که عبارت جشن را یدک می‌کشد در این زمان، چندان مناسب نیست و در نهایتا برپایی جشنواره به بعد از سوگواری موکول شد که درست هم بود. بار سنگینی روی ستاد جشنواره بود چراکه بیش از ۶ هزار اثر به جشنواره ارسال شده بود و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کرد. وی با بیان اینکه من و برگزارکنندگان جشنواره به این فکر می‌کردیم که اتفاقات پیرامونی نباید به هنرهای تجسمی آسیب بزند، تاکید کرد: اگر می‌خواستیم افرادی را جایگزین دبیران و داوران کنیم، حتماً جامعه تجسمی دوقطبی می‌شد و سال‌های سال نمی‌توانستیم این فضای حاکم را تغییر دهیم. همه ما تلاش کردیم جامعه هنرهای تجسمی از این بزنگاه گذر کند. مظفری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره خرید آثار هنرمندان و بخش بازار اظهار کرد: امسال اداره کل تجسمی تعدادی از آثار برجسته هنرمندان حاضر در جشنواره را خریداری خواهد کرد و پیش‌بینی ما این است تا سقف ۳۰۰ میلیون خرید اثر داشته باشیم. وی درباره بودجه جشنواره نیز خاطرنشان کرد: اعتبارات جشنواره دارای ردیف مشخصی در وزارت ارشاد است و همان‌طور که سال گذشته ۴۰ روز پس از اتمام جشنواره، هزینه‌ها را اعلام کردیم امسال نیز همین‌گونه خواهد بود. البته پیش‌بینی و برآورد ما حدود ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون است. همچنین تاکید می‌کنم دریافت حق‌الزحمه توسط داوران شایعه است و حتی داوران که در شورای هنری اعلام کردند حق‌الزحمه خودشان را به مردم سیل‌زده اهدا می‌کنند. 440اثر در 10 بخش ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره هم با اشاره به بخش‌های مختلف جشنواره، تشریح کرد: در بخش طوبای زرین ۳۳۸ هنرمند با ۴۴۰ اثر در بخش‌های ۱۰ گانه و در چارسوی هنر ۳۸ گالری با ۳۴۰ اثر حضور دارند. در بخش چهارخونه که برای اولین بار راه‌اندازی شده حضور اساتید را شاهد خواهیم بود. امسال سیاست‌مان حضور هنرمندان غیر از تهرانی‌ها بود که در چهارخونه نیز اجرایی کردیم. در بخش تجلیل از مفاخر، ۹ نفر از مفاخر تجلیل می‌شوند که اسامی شان بعداً اعلام می‌شود. وی افزود: امسال حضور زنان بسیار بیشتر از مردان است و این موضوع در هنر، یک مزیت به حساب می‌آید. حقیقی با اشاره به بخش عکاسی هم اظهار کرد: امسال برای اولین‌بار در عکاسی، مجموعه عکس نیز پذیرفته شده است البته استقبال از مجموعه عکس خوب بوده چون خواست عکاسان بود. همچنین در عکاسی، چیدمان و فاین ارت ۱۱۵ اثر حاضرهستند. لزوم رابطه نزدیک با بازار مظفری در بخش دیگری از نشست و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا جشنواره تجسمی فجر به سمت حراج‌های هنری پیش می‌رود، توضیح داد: جشنواره تجسمی باید رابطه خود را با بازار نزدیک کند، اما قطعا با حراج تفاوت دارد. در واقع جشنواره تجسمی تلاش می‌کند مسیر خود را از جشنواره استعدادیابی جوان مسبر جدا می‌کند و در عین حال آثار هنرمندان را تمام نقاط کشور به بازار هنر نزدیک کند. در واقع جشنواره فجر باید مسیری باشد برای رسیدن آثاری که هنوز به حراج راه پیدا نکرده‌اند. اما قطعا کارکردهای جشنواره با حراج بسیار متفاوت است. وی درباره فرآیند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، هم خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این بود که تا پایان اسفند ماه کار موزه به پایان می‌رسد؛ البته الان نیز این چنین است. اما به دلیلی اهمیت انتقال آثار از گنجینه چند ماه وقت بیشتری صرف کردیم. به هر حال رعایت استانداردها برای انتقال آثار از گنجینه دائم به موقت اهمیت زیادی داشت. در حال حاضر کار عمرانی گنیجنه تقریباً به پایان رسیده و به‌زودی نسب ریل‌های جدید نیز آغاز می‌شود. بعد از پایان این بخش، حدود ۴۵ روز برای بازگشت آثار نیاز به زمان داریم و در نهایت روتوش آخر را انجام خواهیم داد. امیدوارم که درهای موزه هنری معاصر بهار ۹۹ به روی مخاطبان گشوده شود.

نظر شما