شناسهٔ خبر: 38237846 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل هنرهای تجسمی:

دوقطبی کردن هنرمندان با عنوان انقلاب و ضدانقلاب آسیب‌زاست

تهران- ایرنا- مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به تلاش‌هایش برای بازگشت دبیران و داوران مستعفی دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر گفت: اگر استعفا پذیرفته می‌شد، افرادی می‌رفتند، افرادی می‌آمدند و می‌توانست یک فضای دو قطبی ایجاد کند به اسم هنرمندان انقلاب و ضد انقلاب که تا سال‌ها آسیب آن از بین نمی‌رفت.

صاحب‌خبر -

هادی مظفری در نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: امکان بازدید از تمامی بخش ها برای بازدیدکنندگان جشنواره تجسمی فجر در سال گذشته به دلیل تعدد محل های برگزاری مهیا نبود اما امسال تمامی بخش‌ها در یک مکان متمرکز کردیم.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در روزهای آغازین حضور من در این سمت به این نتیجه رسیدم که جشنواره جوان تجسمی و جشنواره تجسمی فجر به صورت موازی در حال فعالیت هستند و تلاش کردم که با شناخت پاشنه آشیل این رویدادها به عنوان اقتصاد و بازار هنر آسیب شناسی در راستای رفع آن انجام شود. 

وی ادامه داد: سال های گذشته حضور هنرمندان هنرهای تجسمی با دریافت یک جایزه در این رویداد به پایان می‌رسید و انگیزه لازم را برای مشارکت هنرمندان ایجاد نمی‌کرد و همین باعث شده بود که هنرمندان صاحب نام در جشنواره هنرهای تجسمی حضور نداشته باشند و بر همین اساس سال گذشته گالری ها را به عنوان فضایی برای تقویت بازار آثار هنری وارد جشنواره کردیم که همین امر باعث استقبال هنرمندان پیشکسوت شد.

ریاست دوازدهمین دوره جشنواره تجسمی فجر از حضور بخش شهید سردار قاسم سلیمانی به این دوره خبر داد و گفت: امسال جشنواره هنرهای تجسمی فجر با ۹۰۰ اثر افتتاح خواهد شد که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد رشد داشتیم.

استعفای دبیران جشنواره تجسمی فجر کنش سیاسی نبود

مظفری در پاسخ به پرسش خبرنگاران با مضمون استعفاهای دبیران و داوران گفت: اگر آن شرایط را یادآوری کنیم متوجه خواهیم شد که التهاب و اتمسفر آن روزها در فضای کشور بسیار متفاوت با اکنون بود. سقوط هواپیمای اکراینی، شهادت حاج قاسم سلیمانی، از بین رفتن تشییع کنندگان سبب شده بود که جامعه شاد نباشد.

وی ادامه داد: افرادی که استعفا دادند در آن دوره با هدف سوگواری چنین رویکردی را انتخاب کردند و سپس برای تقویت هنرهای تجسمی بازگشتند. برخی هنرمندان به سهم خود در آن دوره آثار ارزشمندی خلق کردند و نباید کنش سوگواری هنرمندان را یک کنش سیاسی بدانیم.
وی از بازگشت تمامی دبیران به دبیرخانه خبرداد و گفت: بار سنگینی روی دبیرخانه بود که توانست اعتماد بیش از سه هزار هنرمند را با حدود شش هزار اثر به همراه داشته باشد که می بایست این رویداد را ادامه می دادیم تا چراغ هنرهای تجسمی خاموش و کم سو نشود، در نهایت هیچ داوری به اسامی تیم داوران که قبل از استعفا اعلام شد اضافه و جایگزین نشد و داوری آثار به پایان رسید.

آثار حاضر در مسابقه فروخته می شود

مدیرکل هنرهای تجسمی با تاکید بر رابطه جشنواره تجسمی با بازارهنر گفت: به دنبال این هستیم که نقش اقتصاد هنر در این رویداد پررنگ شود. بر همین اساس فردی که آثارش را در مسابقه فرستاده است برای فروش آثارش نیز برنامه هایی انجام می شود، منوط به نظر شورای هنری جهت قیمت روی آثار،‌ اما با این رویکرد که کارکرد جشنواره با حراج، اکسپو و آرت فر متفاوت است و ما در این فضا مسیر خود را از استعدادیابی فراتر می بریم ولی قرار نیست جای یکدیگر را بگیرند، می تواند فرصتی باشد برای نمایش و حضور آثاری که به حراج نرسیدند و می توانند در سال های آینده حراج ها از میان هنرمندان جشنواره تجسمی انتخاب شوند.

وی از اهداء هزینه های برگزاری مراسم افتتاحیه برای سیل زدگان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: صد منبع آب شرب که از سوی هنرمندان تجسمی و ستاد جشنواره هنرهای تجسمی فجر به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا شده بود، امروز به مناطق سیل زده ارسال شد. و داوران این رویداد نیز در منطقه سیستان و بلوچستان حضور پیدا کردند.
وی با اشاره به تغییر مکان برگزاری جشنواره گفت: ما خیز بزرگی برای بازار هنر برداشته بودیم و برای این حضور نمایشگاه بین المللی را پیش بینی کردیم ولی زمان مناسبی برای این حضور نبود چون بر اساس اطلاعات در آن زمان برای نمایشگاه گردشگری در حال جمع آوری غرفه ها بودند و فضای مناسبی در شان هنرمندان هنرهای تجسمی نبود.
 
وی در پاسخ به تاخیر بازسازی موزه هنرهای معاصر گفت: تمام تلاش ما این است که موزه حتی یک روز زودتر بازگشایی شود. در دو فاز نخست بخش عمرانی انجام شده است. بخش انتقال آثار از گنیجینه بود که به دلایل امنیتی نمی‌توانستیم به رسانه ها اعلام کنیم و بسیار حائز اهمیت بود آثاری که پس از چهل سال از موزه بیرون رفته است با مراقبت کافی محافظت شود و همین امر کار را سخت کرده بود و حدود چند ماه را برای این انتقال زمان درنظر گرفتیم که انشاءالله بهار سال آینده بازگشایی می شود.

من نخستین فرد استعفا دهنده نبودم

ابراهیم حقیقی نیز با اشاره به استعفای دبیران و داوران پس از سقوط هواپیمای اکراینی گفت: من اولین شخص نبودم که استعفا دادم و من حتی در متن خود نوشتم «دبیری که داور و دبیران تخصصی نداشته باشد دبیر نیست.»
وی ادامه داد: به دلیل فضای عمومی و تاثیری که روی داوران و دبیران گذاشت این استعفا انجام شد و پس از توقف چند روزه، سیاست گذاری انجام گرفت و به احترام همه شرکت‌کنندگان پذیرفتیم که حضور داشته باشیم.

حقیقی از تجلیل ۹ نفر از بزرگان هنرهای تجسمی در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی خبر داد و گفت: اسامی این افراد فعلا اعلام نمی شود تا برای مخاطبان تازگی داشته باشد.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در بخش های ده گانه تصویرسازی، خوشنویسی، سرامیک،عکاسی، کاریکاتور، گرافیک، مجسمه، نگارگری، نقاشی و هنرهای جدید، برای امکان دادن به بروز خلاقیت هنرمندان و دوری از محدودیت محتوایی، موضوع جشنواره را  آزاد اعلام کرد و همچنین رویکرد این دوره  گفت‌وگوی هنرها: آفرینش تجسمی نوین با نگاهی بین رشته‌ای تعریف شد.

شورای هنری از میان ۱۶۳۷ نقاشی ۱۲۰ اثر، ۱۶۰۰ عکس ۵۰ اثر، ۷۹۲ پوستر ۲۹ اثر، ۵۳۵ ‏تصویرسازی ۳۷ اثر، ۳۸۳ نگارگری۵۳ اثر، ۳۳۷ خوشنویسی ۹۷ اثر، ۲۱۲ کارتون و کاریکاتور ۲۲ اثر، ‌‏۲۱۰ مجسمه ۱۸ اثر، ۸۴ سرامیک ۱۲ اثر و از ۱۷۸ اثر در رسانه های هنری جدید ۱۲ اثر پذیرفته است.‏

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با جمال عرب زاده به عنوان دبیر هنری و عبدالرحیم ‏سیاهکارزاده دبیری اجرایی از ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در موسسه فرهنگی و هنری ‏صبا برگزار می شود.

نشست رسانه ای دوازدهمین جشنواره تجسمی فجر ظهر شنبه با حضور هادی مظفری ریاست جشنواره تجسمی فجر و ابراهیم حقیقی دبیر این جشنواره در محل تالار وحدت برگزار شد.

نظر شما