شناسهٔ خبر: 38041856 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نشست خبری با موضوع شیوع ویروس کرونا در چین

قدردانی سفیر چین از رویکرد رسانه‌ای ایران در قبال کرونا

سفیر چین در تهران، رویکرد رسانه‌ای ایران در خصوص اخبار مربوط به انتشار ویروس کرونا را عادلانه و منطقی دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای «چانگ هوا» امروز چهارشنبه در نشست خبری در تهران که با موضوع شیوع ویروس کرونا در کشور چین برگزار شد، رویکرد رسانه‌ای ایران در خصوص اخبار مربوط به انتشار ویروس کرونا را عادلانه و منطقی دانست و گفت: امیدوارم این رویکرد رسانه‌های ایرانی ادامه یابد.

وی تاکید کرد: چین اطمینان و توانایی دارد که در مبارزه با شیوع این ویروس جدید پیروز شود.

سفیر چین در تهران افزود: به گفته مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، این ویروس خطرناک است و برای مقابله با شیوع این ویروس کشور چین اقداماتی را پیش گرفت که با استفاده از جدیدترین فناوری (تکنولوژی) انجام می‌شود.

و‌ی همچنین گفت: رئیس‌جمهور چین شخصا پیگیر کنترل و مدیریت مقابله با شیوع ویروس کروناست، زیرا معتقد است سلامت مردم در اولویت است.

چانگ هوا افزود: در کشور چین گروه مدیریت امور پیشگیری از شیوع ویروس تشکیل شده است.

سفیر چین در تهران گفت: کشور چین در حال دریافت کمک جامعه جهانی است و آقای ظریف وزیر امور خارجه ایران نخستین وزیر کشور خارجی است که با ملت و دولت چین ابراز همدردی کرد.

 دولت چین مسئولانه در خصوص ویروس کرونا اقدام می‌کند 

سفیر جمهوری خلق چین در ایران گفت: دولت چین بسیار مسئولانه در خصوص اعلام اطلاعات لازم در خصوص ویروس کرونا اقدام می‌کند و این اطلاعات را در اختیار دولت ایران قرار داده است.

چانگ هوا، با بیان اینکه چین دغدغه همه کشور‌ها را درباره ویروس کرونا درک می‌کند، افزود: در حال حاضر مبتلایان به این ویروس از خارج از چین یک درصد از بیماران کلی این ویروس است و این نشان‌دهنده تلاش دولت چین است.

وی همچنین در واکنش به اظهارات مقامات ایالات متحده درباره ویروس کرونا و سوءاستفاده از این بحران به نفع اقتصاد خود گفت: اقدامات و سیاست‌های کشور‌ها برای کنترل و پیشگیری را درک می‌کنیم، اما مخالف سواستفاده هستیم، در خصوص اظهارات غیرمسئولانه مقامات آمریکا هم شاهد بودید که سخنگوی وزارت امور خارجه ایران آن را محکوم کردند و گفتند همه کشور‌ها باید در این خصوص همکاری کنند.

سفیر چین در ایران افزود: نمونه این بیماری قبلاً در آمریکا و آفریقا رویت شده بود و ویروس H۱N۱ در سال ۲۰۰۹ در آمریکا به ۲۱۴ کشور سرایت کرد.

وی گفت: آقای نمکی وزیر بهداشت ایران به درستی به من گفتند که ویروس احتیاجی به گذرنامه ندارد و مرز‌های کشور‌ها را نمی‌شناسد، امیدواریم آن چند کشور هم اظهارات خود را کنار بگذارند و همکاری کنند.

چانگ هوا افزود: اقدامات چین نشان‌دهنده مسئولیت‌پذیری بالای دولت چین دارد، ماه ژانویه مدیرکل سازمان بهداشت جهانی به چین سفر و اقدامات چین در مقابله با این ویروس را ستایش کرد و در جلسه سازمان بهداشت جهانی که وضعیت اضطراری اعلام شد؛ مدیرکل این سازمان اعلام کرد که محدودیت تجارت با چین را توصیه نمی‌کند.

سفیر جمهوری خلق چین در ایران در خصوص اتهام پنهان‌کاری دولت چین در روز‌های نخست شیوع ویروس کرونا گفت: شیوع ویروس یک پدیده ناگهانی است و اعلام کردم که سازمان بهداشت جهانی از مدیریت و کنترل دولت چین تقدیر کرده است. البته شاید در ابتدای شیوع، برخی دولت‌های محلی به آن توجهی نکردند و رئیس جمهور چین تاکید کرد که باید از شیوع ویروس جدید درس بگیریم. البته ما در ادامه برخی سهل‌انگاری‌های دولت‌های محلی را جبران کردیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تاثیرات اقتصادی شیوع این ویروس در چین افزود: ما گزارش را در این رابطه تهیه کرده‌ایم که علمی و از موسسه تحقیقات علمی شهر شانگ‌های است و تاثیرات اقتصادی شیوع این ویروس را بررسی کرده است و می‌گوید در کوتاه‌مدت قطعا تاثیراتی وجود دارد که بزرگی و کوچکی آن بستگی به زمانی دارد که بتوانیم این ویروس را بطور کامل کنترل کنیم.

آقای چانگ هوا گفت: در روز سوم فوریه که بازار بورس چین آغاز به کار کرد دو شاخص اصلی بازار چین ۸ درصد کاهش یافت که البته دیروز شاخص یک درصد رشد کرد و گزارش امروز ما حاکی از رسد سه درصدی بورس است که نشان می‌دهند مردم از دوران ترس عبور کرده‌اند؛ به نظر شخصی من این ویروس تاثیرات جدی بر اقتصاد چین نخواهد داشت.

 روابط اقتصادی ایران و چین راهبردی است 

سفیر چین در تهران، روابط اقتصادی کشورش با ایران را روابطی راهبردی دانست و گفت: کشورش همچنین همکاری‌های علمی با ایران را در سال‌های اخیر افزایش داده است.

چانگ هوا افزود: البته همیشه فشار‌های ایالات متحده در خصوص این رابطه وجود دارد و این کشور یکجانبه از برجام خارج شد و همکاری‌های مشروع چین و ایران را مورد هدف قرار داد که البته ما علیرغم همه فشار‌ها ارتباطات خود را حفظ کردیم.

وی گفت: در سال ۲۰۱۸ حجم مبادلات تجاری ما ۳۱ میلیارد دلار بود که البته در سال جاری تاکنون ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده است و تحریم بسیاری از شرکت‌های چینی باعث توقف فعالیت آن‌ها در ایران شده است.

سفیر چین در تهران افزود: با وجود کاهش تجارت با ایران همچنان یک سوم یک‌سوم کل تجارت خارجی ایران با چین بوده و چین بزرگترین شریک تجاری ایران است. دیروز در چین فصل بهار آغاز شد و امیدوارم به زودی شاهد آغاز فصل بهار در روابط اقتصادی ایران و چین باشیم.

وی همچنین در خصوص آخرین اقدامات دولت چین برای برای یافتن درمان این ویروس گفت: تا آنجایی که من می‌دانم تعداد بالایی از مراکز بهداشتی و تحقیقاتی در حال بررسی این ویروس و راه‌های کنترل آن هستند و با مراکز بین‌المللی هم در ارتباط هستیم. همچنین در آینده نزدیک گروهی از سازمان بهداشت جهانی برای بررسی این روند وارد چین خواهند شد.

آقای چانگ هوا افزود: در دیدار با وزیر بهداشت ایران، ایشان هم اطلاعاتی را در اختیار من قرار دادند و گفتند نسبت مرگ و میر این نوع ویروس بسیار پایین است و به نظر ایشان با حمایت سازمان بهداشت جهانی و تلاش کشور چین در دو هفته آینده می‌توانیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

سفیر چین در تهران گفت: صبح امروز (چهارشنبه) در چین تعداد مبتلایان این ویروس به ۲۴ هزار نفر رسید و تعداد کشته شدگان بیشتر از ۴هزار نفر است و بیماران شفا یافته از تعداد قربانیان بیشتر شده است. کشور چین ۱.۴ میلیارد جمعیت دارد و این تعداد مبتلایان نسبت بسیاری کمی است. امیدواریم خیلی زود بتوانیم در مبارزه با این ویروس موفق شویم.

نظر شما