شناسهٔ خبر: 67678605 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

تحلیل حادثه تیراندازی پنسیلوانیا؛

ترامپ، عامل ترویج خصومت در جامعه آمریکاست

بنابر اظهارات یک تحلیلگر آمریکایی، دونالد ترامپ پیش از حادثه سوءقصد به جانش با سخنان خود، در تغییر رفتارهای سیاسی در قبال این دست حوادث نقش داشته و باعث گسترش خصومت‌ها در حوزه سیاست ایالات متحده شده است.

صاحب‌خبر -
ترامپ، عامل ترویج خصومت در جامعه آمریکاست

در پی تیراندازی روز شنبه به دونالد ترامپ در جریان یکی از برنامه‌های انتخاباتی‌اش، «اسکای نیوز» به نقل از یکی از شاهدان عینی نوشت که با توجه به جریان نامحسوس اما مداوم خشونت سیاسی در ایالات متحده آمریکا، تعجب می‌کند چرا این اتفاق زودتر روی نداده است.

به نوشته این وبسایت خبری، اگرچه در حال حاضر اولین پرسشی که میان آمریکایی‌ها مطرح می‌شود این است که عامل حمله که بوده و چه انگیزه‌ای برای این کار داشته، اما پس از آن همه در این باره صحبت می‌کنند که چطور ممکن است چنین اتفاقی بیفتد؟

به عبارت دیگر، برای هرکسی که تاکنون در یکی از رویدادهای تبلیغاتی دونالد ترامپ شرکت کرده و شاهد دیوار امنیتی بزرگی بوده که توسط ماموران حفاظت از ترامپ و نیروهای سرویس مخفی و غیره بوجود می‌آمده تا او را از توده مردم جدا کنند، به سختی قابل باور است که فردی به راحتی توانسته باشد در چندمتری او مستقر شود و او را هدف بگیرد.

نمایش حسن‌نیت از سوی دموکرات‌ها
در پی این حادثه، بایدن در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و افزود: «در آمریکا جایی برای این نوع خشونت‌ها وجود ندارد». دموکرات‌ها به این میزان نیز بسنده نکردند و حتی تبلیغاتشان علیه کمپین انتخاباتی ترامپ را موقتا تعطیل کردند.

با این وجود خیرخواهی آنها با واکنش مشابهی از سوی جمهوری‌خواهان همراه نبود و مایک کالینز، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی در شبکه «ایکس» با اشاره به بیانیه‌ای که در آن بایدن گفته بود «ما در مناظره حرف‌های لازم را زدیم و اکنون زمان آن است که ترامپ را در وسط سیبل قرار دهیم» نوشت: «این جو بایدن بوده که دستور تیراندازی را داده است». اگرچه برخی بر این باور بودند که مایک کالینز در این پست زیاده‌روی کرده، اما برخی نیز آن را نشانه دیگری از رواج لفاظی‌های خشونت آمیز در جامعه آمریکا دانستند.

به همین دلیل است که به نوشته تحلیلگر «اسکای نیوز» ایالات متحده کشوری است که با توجه به گسترش تفرقه و بدخواهی در جامعه، مطمئنا نیاز به بازنگری در سیاست‌های خود دارد.

نقش دونالد ترامپ در ترویج خصومت

پس از حادثه پنسیلوانیا، برخی مخالفان ترامپ این موضوع را یادآوری کردند که چگونه او در پیش از این، حمله به همسر نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا را به سخره گرفته بود. ترامپ همچنین توطئه آدم‌ربایی را که علیه گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان طراحی شده بود، کم اهمیت جلوه داده بود.

به این ترتیب اگرچه هیچ چیزی یک «سوءقصد» را توجیه نمی‌کند، اما نکته واضح این است که دونالد ترامپ پیش از این با سخنانش، در تغییر رفتارهای سیاسی در قبال این دست حوادث نقش داشته و باعث گسترش خصومت‌ها در حوزه سیاست ایالات متحده شده است.

به همین دلیل است که جیمز متیو، تحلیلگر «اسکای نیوز» بر این باور است رفتارهای سیاسی در ایالات متحده نیاز به بازنگری و تنظیم مجدد دارد. او می‌نویسد حادثه تکان دهنده روز شنبه فرصتی را برای همه در تشکیلات سیاسی آمریکا فراهم می‌کند تا اهمیت تغییر در این باره را درک کنند.

نظر شما