شناسهٔ خبر: 38018249 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت:

دانشجویان ایرانی مقیم شهر «ووهان» چین سالم هستند

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در حاشیه جلسه هیئت دولت بابیان اینکه مواردی را در کشور داریم که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند، افزود:‌ این بیماری با بیماری‌های دیگری مثل آنفلوانزا، شباهت بالینی کاملی دارد و به محض اینکه مشکوک به ابتلا این بیماری می‌شویم باید از فرد مراقبت ویژه کنیم، آزمایش‌های لازم را به عمل می‌آوریم و در مورد آن اقدام می‌کنیم. محمدمهدی گویا ادامه داد: ویروس کرونا مانند ویروس آنفلوانزا قابلیت انتقال بالایی دارد،  اما بیماری شدیدی ایجاد نمی‌کند. شدت مرگ‌ومیر آن کمتر از ویروس سارس یا ویروس کرونا از نوع مرس و در حدود سه درصد است. وی در مورد وضعیت دانشجویان ایرانی در شهر ووهان چین گفت: تاکنون ابتلا به ویروس کرونا برای هیچ دانشجویی اعلام‌نشده است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت دوره پنهان ویروس کرونا را از 7 تا 14 روز برشمرد و افزود:‌ برای مراقبت از بیماران مبتلا حداکثر 14 روز را باید در نظر گرفت.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته در حاشیه بازدید از مهدی کلینیک، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا گفت: خواهشم این است که این پیام دلگرم‌کننده بنده را که مملو از صداقت، یکرنگی و شفافیت است به مردم عزیز ایران منتقل کنید که وزیر بهداشتشان هرگز چیزی را از آنها پنهان نکرده و نخواهد کرد، حتی اگر اعلام موضوع به قیمت بدنامی و فشار بر روی خودش تمام شود. تا این لحظه، هیچ  موردی از کروناویروس جدید در کشور گزارش نشده است. مردم باید در جریان باشند که ویروس کرونای جدید مطلقاً سخت‌تر از بیماری آنفلوانزای۱N ۱ H که در چندماهه گذشته آن را مهار کردیم، نیست. نمکی در ادامه در خصوص توقف پروازها از چین به ایران و بالعکس گفت: تقاضای بنده مبنی بر توقف پروازها از چین به ایران، موردحمایت معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر راه قرار گرفت و قرار بر این شد تا امکان بازگشت برای اتباع چینی که اکنون در ایران هستند و ایرانیان ساکن در چین نیز فراهم باشد، زیرا نمی‌توانیم امکان بازگشت را از آنها بگیریم.وزیر بهداشت در مورد برنامه‌ها برای بازگشت ۷۰ دانشجوی ایرانی ساکن در شهر ووهان چین گفت: پروازی مخصوص در اولین ساعات بامداد امروز به این شهر اعزام می‌شود که متشکل از پنج نفر از کارکنان زبده ما شامل متخصص عفونی و کارکنان اورژانس است. همچنین، برای همه  خدمه پروازی این هواپیما نیز تمهیدات لازم از نظر حفاظت از ویروس فراهم‌شده است. این ۷۰ دانشجو پس از بازگشت دو هفته در قرنطینه خواهند بود و سپس می‌توانند به آغوش خانواده‌های خود بازگردند.ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) میلادی در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان هوبی چین که به‌طور غیرقانونی حیوانات وحشی می‌فروشند، آغاز شد. این ویروس اکنون علاوه بر ۳۰ استان و منطقه در چین به ۱۲ کشور دیگر ازجمله آمریکا، استرالیا، تایلند، کره جنوبی، ژاپن، کانادا و فرانسه هم سرایت کرده است.

آمار تلفات و مبتلایان کروناویروس
این ویروس از زمان کشف و شناسایی تا دیروز ۳۶۱ نفر را در چین کشته است. همچنین روز یکشنبه اولین مرگ در خارج از چین در فیلیپین ثبت‌شده است. «رابیندرا آبیاسینگ» نماینده سازمان بهداشت جهانی در فیلیپین در مورد این موضوع به گاردین گفت: این اولین مرگ گزارش‌شده در خارج از چین است. با این وجود باید توجه داشته باشیم که این فرد در کشورش به این ویروس مبتلا نشده بود و از مرکز شیوع این ویروس در چین آمده بود. به گزارش کمیسیون بهداشت ملی چین، روز شنبه در سراسر این کشور ۲۵۹۰ مورد ابتلای جدید شناسایی شد که تعداد مبتلایان آلوده به کروناویروس را به ۱۴ هزار و ۳۸۰ نفر رساند که دیروز این رقم به ۱۷ هزار و ۲۰۵ مورد رسید.

کاهش سرعت رشد اقتصادی چین
کنترل‌های سخت‌گیرانه مرزی به همراه توقف پروازها و فعالیت‌های تجاری، موجب کاهش سرعت رشد اقتصادی چین و ترس در چین شده که دومین اقتصاد بزرگ جهان است. ایالات‌متحده، استرالیا، سنگاپور و رژیم صهیونیستی افرادی که شهروند این کشورها نیستند را در صورتی که طی ۱۴ روز گذشته در چین بوده‌اند، به کشورشان نمی‌پذیرند. در همین حال، مغولستان، روسیه، نپال و پاپوا گینه‌نو ورود هرکسی از فرودگاه‌های سراسر آسیا را ممنوع اعلام کرده‌اند. سایر مناطق نیز محدودیت‌هایی را برای افرادی که در ۱۴ روز گذشته از استان هوبی بازدید کرده‌اند، وضع کرده‌اند.

نظر شما