شناسهٔ خبر: 38002931 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس سازمان صمت فارس خبرداد:

برگزاری شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف بهمن ماه سال جاری در فارس

رئیس‌سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس‌گفت: شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف در تاریخ ۲۰ الی ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۸ در محل دائمی نمایشگاهای بین المللی گلستان استان فارس برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا حمید رضا ایزدی با اشاره به اینکه برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه در استان نیاز به هم افزایی بخش دولتی و خصوصی دارد، افزود : برگزاری این نمایشگاه، در حمایت از تولیدکنندگان و ارتقای سطح تولید و آگاهی به بافت کشور، نقش بی‌بدیلی خواهد داشت و زمینه ارتقاء و توسعه فرش را در بازارهای بزرگ داخلی و خارجی را نیز فراهم می‌کند.

وی گفت: حدود 51  تولید کننده، صادرکننده و فعال حوزه فرش دستباف از استان‌های آذربایجان شرقی، قم ، فارس، اصفهان، خراسان  رضوی ، گیلان،  گلستان، بوشهر ، کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری، سمنان ،کهگیلویه و یویر احمد و تهران محصولات و تولیدات خود را در زمینه فرش‌های تمام ابریشم ، گلیم بافی ، گبه ، جاجیم ، نمد فرش بیجار، قالی‌های روستایی و عشایری، فرش بختیاری، ملزومات بافت فرش و ...  خود را در فضایی به مساحت 6000 متر مربع در معرض دید مخاطبان قرار می دهند.

ایزدی حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان فرش دستباف را از مهمترین اولویت‌های استان برشمرد و افزود: ضرورت دارد؛ در راستای گسترش و تقویت این هنر- صنعت که نقش بسزایی در ارزآوری و اشتغال دارد مقوله برند سازی ورقابت در بازارهای جهانی و حضور در نمایشگاههای بین الملی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد : فرش‌های دستباف استان فارس متنوع و  جز نفیس‌ترین فرش‌های ایرانی است که در سطح جهانی نیز طالب بسیاری دارد  که شامل فرش‌های قشقایی، خمسه، باصری، افشار، آباده و لری و عربی باف است که این تنوع برتری استان را نسبت به مابقی استان‌ها را نشان می‌دهد .

ایزدی تصریح کرد: حمایت از تولیدکنندگان و ارتقا سطح تولید و کیفیت این هنر – صنعت فاخر و نفیس می‌تواند گامی مؤثر در جهت ارتقا و توسعه در بازارهای بزرگ جهانی باشد.

وی با اشاره به 275 تولید کننده فرش دستباف اظهار داشت: از این تعداد تولید کننده  در فارس، حدود 170 هزار بافنده سالانه بیش از یکصد و 80 هزار مترمربع فرش دستباف تولید و تاکنون برای یکصد و بیست و شش هزار و 390 نفر در فارس کارت قالیبافی در استان صادر شده است. همچنین تعداد بیش از 31  هزار نفر از قالیبافان در فارس تحت پوشش بیمه بافندگان قرار دارند و بیشترین تعداد بیمه شدگان در این بخش با 7 هزار نفر مربوط به شهرستان شیراز است .

ایزدی با یادآوری اینکه فارس سال گذشته 20 درصد از سهم کل صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داد، افزود: در دنیا به دلیل ذهنی بافی و رنگ‌آمیزی‌های طبیعی فرش فارس، خریداران و طرفداران بسیار دارد  و به کشورهای چین، پاکستان، گرجستان،  آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها  سهم فوق الذکر  را صادر کرده است .

نظر شما