شناسهٔ خبر: 38004212 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس خبر داد

برگزاری شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف در نمایشگاه بین المللی فارس

ایزدی گفت: شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در محل دائمی نمایشگاهای بین المللی فارس در شهرک گلستان برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری شبستان  از شیراز، «حمیدرضا ایزدی» با اشاره به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف در شیراز گفت: شانزدهمین نمایشگاه فرش دستباف از ۲۰ تا ۲۵ بهمن در محل دائمی نمایشگاهای بین المللی فارس در شهرک گلستان برگزار می شود.

رئیس سازمان  صنعت، معدن و تجارت استان فارس با اشاره به اینکه برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه در استان نیاز به هم افزایی بخش دولتی و خصوصی دارد، بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه در حمایت از تولیدکنندگان و ارتقاء سطح تولید و آگاهی به بافت کشور،  نقش بی‌بدیلی به همراه خواهد داشت و زمینه ارتقاء و توسعه فرش را در بازارهای بزرگ داخلی و خارجی را نیز فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: حدود 51  تولید کننده، صادرکننده و فعال حوزه فرش دستباف از استان‌های آذربایجان شرقی، قم ، فارس، اصفهان، خراسان  رضوی، گیلان،  گلستان،  بوشهر، کرمان، یزد، چهارمحال و بختیاری، سمنان، کهگیلویه و یویر احمد و تهران، محصولات و تولیدات خود را در زمینه فرش‌های تمام ابریشم، گلیم بافی، گبه، جاجیم، نمد، فرش بیجار، قالی‌های روستایی و عشایری، فرش بختیاری، ملزومات بافت فرش و ...  خود را در فضایی به مساحت شش هزار متر مربع در معرض دید مخاطبان قرار می دهند.

ایزدی، حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان فرش دست‌باف را از مهمترین اولویت‌های استان برشمرد و گفت:  ضرورت دارد در راستای گسترش و تقویت این هنر و صنعت که نقش بسزایی در ارزآوری و اشتغال دارد، مقوله برند سازی و رقابت در بازارهای جهانی و حضور در نمایشگاه های بین الملی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: فرش‌های دستباف استان فارس متنوع و  جزء نفیس‌ترین فرش‌های ایرانی هستند که در سطح جهانی نیز طالب بسیاری دارد  و شامل فرش‌های قشقایی، خمسه، باصری، افشار، آباده، لری وعربی باف است که این تنوع برتری استان را نسبت به سایر استان‌ها نشان می‌دهد.

ایزدی تصریح کرد: حمایت از تولیدکنندگان و ارتقاء سطح تولید و کیفیت این هنر و صنعت فاخر و نفیس می‌تواند گامی مؤثر برای ارتقاء و توسعه در بازارهای بزرگ جهانی باشد.

وی با اشاره به حضور 275 تولید کننده فرش دست باف، اعلام کرد: از این تعداد تولید کننده  در فارس،  حدود 170 هزار بافنده، سالانه بیش از یکصد و 80 هزار مترمربع فرش دستباف، تولید می کنند و تاکنون برای یکصد و 26 هزار و 390 نفر در فارس کارت قالیبافی در استان صادر شده است.

ایزدی ادامه داد: همچنین تعداد بیش از 31  هزار نفر  از قالیبافان در فارس تحت پوشش بیمه بافندگان قرار دارند و بیشترین تعداد بیمه شدگان در این بخش با هفت هزار نفر مربوط به شهرستان شیراز است .

وی با یادآوری اینکه فارس، سال گذشته 20 درصد از سهم کل صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داد، گفت: به دلیل ذهنی بافی و رنگ‌آمیزی‌های طبیعی، فرش فارس در سراسر جهان، خریداران و طرفداران بسیار دارد  و به کشورهای چین، پاکستان، گرجستان،  آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها محصولات خود را صادر کرده است .

گفتنی است، شانزدهمین  نمایشگاه تخصصی فرش دستباف، همه روزه از ساعت 16 تا ۲۱ پذیرای تولیدکنندگان، سرمایه گذاران، هنرمندان، متخصصی ،  دانشگاهیان و علاقمندان است.

 

پایان پیام/ 664

نظر شما