شناسهٔ خبر: 37925525 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همراه با جدول اکران فیلم‌ها در کاخ جشنواره؛ روز اول

روایت سرنوشت یک زندانی

تهران- ایرنا- روز نخست جشنواره فیلم فجر (شنبه ۱۲ بهمن) برای اهالی رسانه با نمایش قصه‌ای از یک زندانی آغاز می‌شود، زندای که در راه خرید، کیسه پر از پول پیدا می‌کند.

صاحب‌خبر -

فیلم سینمایی سه کام حبس آغازگر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر است و در ساعت ۱۳.۳۰ در کاخ جشنواره به نمایش در می‌آید.

سامان سالور در این اثر سینمایی قصه زندان و زندانی را به تصویر می‌کشد. محسن تنابنده، پری‌ناز ایزدیار، سمیرا حسن پور، متین ستوده، مریم بوبانی، محمود نظرعلیان، یدالله شادمانی، محمد اشکان فر، علیرضا مهران بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

سالور کارگردانی آثار سینمایی همچون ساکنین سرزمین سکوت، چند کیلو خرما برای مراسم تدفین، ترانه تنهایی تهران، آمین خواهیم گفت، سیزده ۵۹ و تمشک را در کارنامه کاری خود دارد.

قصیده گاو سفید

احتمال باران اسیدی پنج سال قبل توسط بهتاش صناعی‌ها ساخته شد. یک فیلم سینمایی لطیف و خوش‌ساخت که با روایتی شاعرانه گره خورده بود. حضور شمس لنگرودی به توجه بیشتر به این فیلم سینمایی منجر شد. اکنون بهتاش صناعی‌ها با گذشت چند سال با فیلم سینمایی قصیده گاو سفید در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا می‌کند. این فیلم سینمایی در سانس دوم و ساعت ۱۶:۳۰ برای اهالی رسانه به نمایش درخواهد آمد.

مریم مقدم مانند فیلم اول، ایفاگر نقش اصلی زن فیلم «قصیده گاو سفید» است و پوریا رحیمی سام نقش مقابل او را ایفا می‌کند. لیلی فرهادپور، فرید قبادی، سوده ازقندی، امیر شریعت، ماهور احمدی، محمد حیدری، زهرا پرهون، ابراهیم گله دارزاده، سمیه برجی، مهدی پیله‌وری، ماندانا معزی پور، سمکو روشنی، ساچلی تاجبخش و آوین پوررئوفی نیز در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

هشت نفر از بازیگران این فیلم سینمایی، اولین حضور جدی بازیگری خودشان را در قصیده گاو سفید تجربه می‌کنند. تهیه‌کنندگی قصیده گاو سفید را سیدغلامرضا موسوی برعهده دارد.

عامه پسند

چهار سال قبل سهیل بیرقی جزو کارگردان‌های فیلم اولی بود و اغلب او را به عنوان فردی می‌شناختند که سابقه دستیار کارگردانی فیلم های عبدالرضا کاهانی را در کارنامه کاری‌اش داشت. اما او با فیلم من در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد و جزو پدیده‌های آن سال نام گرفت.

عرق سرد گرچه در نگاه اول موضوعی جذاب داشت و تولید و اکران آن با حواشی و شکایت همراه شد، اما مانند فیلم اول سهیل بیرقی نتوانست در خلق شخصیت‌های جذاب مانند آذر خوب عمل کند. عامه پسند سومین فیلم سینمایی بیرقی است که فیلمنامه آن مانند دو اثر قبلی توسط خودش نوشته شده است.

باران کوثری در عامه‌پسند دومین همکاری خود را با این کارگردان تجربه می‌کند و همراه با فاطمه معتمد آریا و هوتن شکیبا بازیگران اصلی این فیلم را تشکیل می‌دهند.

بیرقی که در دو فیلم قبلی زنان دهه ۵۰ و ۶۰ را به تصویر کشیده است، این‌بار سراغ قصه زنی رفته که کارکترش را فاطمه معتمدآریا بازی می‌کند و زنی است بیرون آمده از دهه ۴۰ هجری شمسی. این فیلم سینمایی روز شنبه در سانس سوم و ساعت ۱۹:۳۰ اکران می‌شود.

یک مستند؛ یک فیلم کوتاه

اهالی رسانه در سانس چهارم اکران‌های روز نخست کاخ جشنواره، به تماشای دو فیلم می‌نشینند. مستند مهدی عراقی را بکش به کارگردانی عبدالرضا نعمت‌ اللهی و فیلم کوتاه دم اژدها به کارگردانی سعید کشاورز.

مستند مهدی عراقی را بکش مستندی از زندگی یار راستین امام راحل (ره)، شهید مهدی عراقی است که در ۴ فصل به مرور زندگی و خاطراتی که در زندگی او نقش اساسی داشتند می‌پردازد. از نحوه ارتباط و آشنایی او با شهید نواب صفوی گرفته تا حضور پررنگش در نوفل لوشاتو و همراهی پیوسته با امام خمینی (ره).  

فیلم کوتاه دم اژدها از آن دست فیلم‌های کوتاهی است که با شرکت در جشنواره‌های مختلف توانست جوایز زیادی کسب کند. در توضیح این فیلم آمده است: «زهر رفته تو خونش وحشی شده».

سعید کشاورز تاکنون فیلم‌های کوتاه مادر، یک سالگی و مستندهای زیر حکم، فوق ماراتن و این مرد نیچه نیست را کارگردانی کرده است. فیلم‌های وی تاکنون در جشنواره‌های خارجی هم‌چون جشنواره فیلم‌های مستقل بوینس آیرس، جشنواره فیلم‌های مستند جاکارتای اندونزی، جشنواره فیلم‌های ورزشی میلان و جشنواره زرد آلوی طلایی ارمنستان به نمایش درآمده است.

مشاور فیلمنامه و کارگردان در این اثر برعهده محمد کارت بوده و بازیگرانی مانند سیاوش چراغی پور، مهیار راحت طلب، مرتضی جلمبادانی، کورش شاداب‌فر در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن سال جاری همزمان با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده برگزار می‌شود. در این دوره جشنواره آمار نهایی فیلم‌های پذیرفته شده ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو، ۱۰ فیلم در بخش فیلم کوتاه و ۱۰ فیلم در بخش مستند به نمایش در می‌آیند که بعضی آثار پذیرفته شده در بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ نیز با دیگر آثار رقابت دارند.

این جشنواره شامل بخش های مختلف؛ از جمله مسابقه سینمای ایران یا سودای سیمرغ (فیلم های سینمایی داستانی/ پویانمایی فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش از سازمان سینمایی باشند و تا قبل از بهمن ۱۳۹۸ اکران عمومی نشده و در هیچیک از رویدادها و جشنواره‌های سینمایی داخلی و خارجی به نمایش در نیامده باشند)، نگاه نو (فیلم اول کارگردان: داستانی/ پویانمایی فیلمساز یا کارگردان اول، به هنرمندی اطلاق می‌شود که برای ساخت یا نمایش فیلم سینمایی خود برای نخستین بار، مجوزهای لازم و قانونی را از سازمان سینمایی کسب کرده باشد و پیش از این اثری از وی به عنوان فیلم سینمایی اکران یا در رویدادهای داخلی یا خارجی معرفی نشده باشد)، مستند بلند، کوتاه داستانی (با زمان نمایش حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه)، مسابقه تبلیغات سینمای ایران و مسابقه تجلی اراده ملی است.

جز پردیس ملت به عنوان کاخ اصلی جشنواره که محل نمایش فیلم ها برای اصحاب رسانه است، پردیس سینمایی آزادی، سینما استقلال، پردیس سینمایی ایران‌مال، پردیس سینمایی باغ کتاب، پردیس سینمایی تماشا، سینما جوان، پردیس سینمایی راگا، پردیس سینمایی زندگی، پردیس سینمایی فرهنگ، سینما فجر اسلامشهر (سالن اصلی)، پردیس سینمایی کوروش، پردیس سینمایی کیان، سینما ماندانا، پردیس سینمایی مگامال و موزه سینما در مناطق مختلف شهر تهران، سینماهای مردمی سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر خواهند بود.

نظر شما