شناسهٔ خبر: 3767473 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

عبدی: بزرگترین ایراد دولت خوشبینانه فکر کردن درباره اقتصاد ایران است

نسیم

یک اقتصاددان در گفتگو با «نسیم» افزود: نفت ۷۲ دلاری خیلی خوشبینانه درنظرگرفته شده و باعث کسری می‌شود/ روی مالیات‌ها هم نمی‌توان خیلی حساب کرد/حتی با بسته شدن پرونده هسته‌ای مشکلات اقتصادی تمام نمی‌شود

صاحب‌خبر -

دکتر بیژن عبدی، اقتصاددان در گفتگو با «نسیم» در خصوص قیمت نفت 72 دلاری و دلار 2850 تومانی در لایحه پیشنهادی بودجه سال 94 اظهار داشت: معتقدم دولت باید با تأمل بیشتری این نرخ‌ها تعیین را می‌کرد. نرخ 72 دلار برای نفت به نسبت خیلی زیادی خوشبینانه است و بعدها باعث کسری می‌شود.

وی با بیان اینکه درصورت ایجاد کسری در بودجه، جبران آن بسیار مشکل خواهد بود گفت: وقتی دولت به دلیل شرایط ایجاد نتواند مقدار مورد نظر نفت بفروشد و آن تعدادی را هم که میفروشد عدد موردنظرش نیست مطمنئا با چالش های بزرگی مواجه میشود؛ لدا من فکر میکنم دولت با چالش هایی که در آینده با آن مواجه شده و با توجه به اوضاع اقتصاد داخلی، روی مالیات ها نیز نمیتواند خیلی حساب کند.

وی با بیان اینکه بزرگترین ایراد دولت یازدهم  دل بستن به نتیجه مذاکرات هسته ای و گشایشی در امور هسته ای و سیاست خارجی است به نسیم توضیح داد: به نظر میرسد با این تمدیدها و رفت و آمدها تنها حالت بلاتکلیفی در اقتصاد افزایش پیدا خواهد کرد. وی در ادامه با بیان اینکه من نمیدانم دولت چه قدر به مذاکرات خوش بین است گفت: حتی با بسته شدن پرونده هسته ای مشکلات اقتصاد ایران تمام نخواهد شد.

این اقتصاددان در ادامه با بیان اینکه آنچه که دولت‌ها تاکنون در خصوص بودجه های سالانه انجام داده‌اند بازی با یکسری از اعداد و ارقام بوده و یک ضریبی کم و زیاد کرده و کار خاصی را انجام نمی‌دهند به نسیم گفت: جهت‌گیری سیاست اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخل است، اما این جهت‌گیری را ما در بودجه‌های سالانه، معمولاً به چشم نمی‌بینیم.

عضو هیات علمی کمیسیون تلفیق مجمع تشخیص مصلحت نظام توضیح داد: وقتی دکل نفتی باید در داخل ساخته شود و وزارت نفت از بستن چنین قراردادی با شرکتهای داخلی امتناع می‌کند و آن را با هزینه گزاف تر به خارجی ها می سپارد، این یعنی خلاف آموزه‌های اقتصاد مقاومتی.

وی با باین اینکه دولت باید به صنایع داخل و دانشی که در داخل تولید می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشد و برای آن فرآیند تعریف کند و اگر نقصانی در شبکه بانکی برای حمایت از طرح‌های کوتاه‌مدت باشد باید آنرا برطرف کند گفت: ما اینها را نمی‌بینیم و وقتی اینها نباشد این ادعایی که بعضی‌ها عنوان می‌کنند که برنامه‌شان را براساس اقتصاد مقاومتی بسته‌اند نادرست است.

دکتر عبدی با بیان اینکه بودجه نویسی مشکل را حل نمی‌کند، مشکل برمی‌گردد به جهت‌گیری‌ها و به باور دولتمردان گفت: اگر دولتمردان باورشان همچنان امید به این باشد که از اروپا و آمریکا علم و تکنولوژی وارد کنند یا به کمک آنها یا در تقسیم کار جهانی بخواهند چیزی گیرشان بیاید، اقتصاد مقاومتی شکل نمی‌‌گیرد.

عبدی در خصوص روند بودجه‌ریزی عملیاتی در بودجه 94 نیز اظهار داشت: دولت باید نخست خودش باور کند که در ایران زندگی می‌کند نه در آمریکا، و بعد از آن، برنامه‌ریزی کند که می‌خواهد بودجه را عملیاتی تدوین کند یا نه؟

وی با بیان اینکه تاکنون هر دولتی سرکار آمده، همین حرف‌ها را زده و می‌گوید اقتصاد را بدون نفت اداره خواهیم کرد و وقتی مدتی از فعالیتش میگذرد هیچ اقدام قابل ملاحظه ای نمیتواند در این باره انجام دهد گفت: متاسفانه دولتها وقتی پول نفت را میبینند نمیتوانند از آن دست بکشند و هرچه توان دارند به کار می برند تا پول نفت را در منابع درآمدی شان افزایش دهند.

نظر شما