شناسهٔ خبر: 37381025 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

احیای ۱۲ هزار هکتار از اراضی دشت میناب/ میناب حائز رتبه اول تولید میگو در کشور

عین‌اله چملی‌نژاد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب در جمع خبرنگاران گفت: طرح ۱۲ هزار هکتاری احیاء دشت میناب از شاخص‌ترین پروژه‌های شهرستان میناب است.

صاحب‌خبر -

عباس مؤیدی صبح امروز (۱۴ دی‌ماه) در نشست خبری با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌ترین پروژه‌ها در دهه‌های گذشته، پروژه آبیاری دشت میناب بوده است، اظهار کرد: ۳هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی دشت مرکزی میناب به سیستم نوین آبیاری مجهز بوده که ۸۵ درصد بهره‌وری آب را به دنبال دارد.

وی اولویت وزارت جهاد کشاورزی را تأمین امنیت غذایی اعلام کرد و افزود: بهره‌وری در حفظ منابع و تولیدات را در دستور کار داشته به‌طوری‌که تا سال ۱۳۹۶ قریب به یک و نیم هکتار از اراضی شهرستان میناب زیر کشت گلخانه‌ای بوده است اما در حال حاضر با توجه به منابع اعتباری تبصره ۱۸، اشتغال پایدار روستایی و صندوق توسعه ملی ۱۰۹.۲هکتار در قالب ۳۰ پرونده با مبلغ ۱۹۵ میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی شدند  که ۷۵ هکتار در حال احداث بوده  و ۲۰ هکتار آن نیز آماده بهره‌برداری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب با اشاره به بزرگ‌ترین واحد گلخانه شهرستان میناب تصریح کرد: بزرگ‌ترین واحد گلخانه شهرستان میناب ۲۰ هکتار بوده که عملیات احداث این واحد گلخانه در چاه شریف آغاز شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۱۹ واحد صنعتی با تولید ۳۸۰ تن در شهرستان میناب در حال بهره‌برداری هستند، تصریح کرد: مجوز احداث تعداد ۹۵ واحد صنعتی با تولید بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تن نیز صادر شده است.

مؤیدی با بیان اینکه شهرستان میناب با سطح اراضی ۴۵ هزار هکتار به‌عنوان قطب کشاورزی استان هرمزگان لقب گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت‌های این منطقه تولید محصول خارج از فصل در دو بخش باغی و زارعی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میناب همچنین در ادامه به رتبه اول تولید میگو کشور که معادل ۱۶ هزار تن در سال بوده و به این  شهرستان اختصاص دارد اشاره و بیان کرد: تولید محصولات شیلاتی شهرستان میناب نیز ۱۷ هزار تن در سال است.

مؤیدی افزود: اراضی زراعی شهرستان میناب ۴۱ هزار هکتار با تولید سالیانه بیش از ۴۴۸ هزار تن محصول و اراضی باغی این شهرستان ۲۲ هزار هکتار با تولید سالیانه ۱۵۷ هزار تن محصول است.

وی با بیان اینکه آمارها حکایت از اهمیت بخش کشاورزی شهرستان میناب دارد، خاطرنشان ساخت: شهرستان میناب جمعیتی بالغ‌بر ۲۳۵ هزار و ۷۰۵ نفر را داراست که بیش از ۱۶۶ هزار نفر ساکن ۲۸۵ روستا این شهرستان هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: شهرستان میناب در تولید محصولات خرما، انبه، گوجه‌فرنگی، هندوانه و خیار سبز رتبه اول در کشور و در تولید لیمو، کنار و به رتبه دوم کشور و در خصوص تولید محصولات استراتژیک ازجمله گندم به دلیل اقلیم منطقه رتبه سوم را دارد.

مؤیدی با اشاره به طرح‌های صنایع در این شهرستان اظهار کرد: تاکنون ۲۱ طرح مربوط به صنایع با مبلغ ۹۵ میلیارد تومان به بانک معرفی شده  که برای یک هزار و ۷۴۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

این مقام مسئول به صنعت مرغداری در شهرستان میناب اشاره کرد و افزود: این شهرستان ۴۸ واحد مرغداری داشته که به‌طور متوسط ۳۰۰ هزار قطعه به‌صورت ماهانه جوجه ریزی داشته و تولید مرغ به‌صورت سالیانه دارد.

 مؤیدی با بیان اینکه این شهرستان به‌عنوان دومین شهرستان استان هرمزگان با مساحتی بالغ‌بر ۵ هزار و ۳۹۳ کیلومترمربع بوده که ۷.۴ درصد استان را به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: شهرستان میناب تولیدات محصول زراعی و باغی آن با هم برابری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح ۱۲ هزار هکتاری احیاء دشت میناب که ۳۷۰۰ هکتار در دشت شمالی میناب جهت آبیاری نوین بوده و ۸ هزار هکتاری آن مربوط به اصلاح  و نوسازی باغات از شاخص‌ترین پروژه‌های این شهرستان است.

انتهای پیام

نظر شما