شناسهٔ خبر: 37347324 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مصر تصمیم ترکیه برای اعزام نیرو به لیبی را محکوم کرد

وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای، تصویب لایحه اعطای مجوز به دولت ترکیه در پارلمان این کشور را محکوم کرد و آن را نقض مقررات و قوانین بین‌الملل دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هنوز ساعاتی از تصویب لایحه مجوز اعزام نیرو به لیبی در پارلمان ترکیه نمی‌گذرد که وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای شدیداً به آن واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده است.

مصر پنجشنبه اعلام کرد که این اقدام ترکیه نقض قوانین بین‌الملل است و این تصمیم آنکارا بر تلاش‌های انجام شده جهت دست‌یابی به راه حل در لیبی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

پارلمان ترکیه عصر امروز (پنجشنبه) با ۳۲۵ رأی از مجموع ۵۵۰ رأی، با لایجه اعطای مجور به دولت این کشور جهت اعزام نیرو و تجهیزات نظامی به لیبی موافقت کرد و آن را به تصویب رساند.

در واکنش به این مصوبه، شورای عالی امنیتی ملی مصر به ریاست «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور این کشور جلسه‌ اضطراری تشکیل داده است.

روابط ترکیه و مصر از سال ۲۰۱۳ به دنبال سرنگونی دولت «محمد مرسی» رئیس جمهور وقت مصر به دست ارتش این کشور به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، وزیر دفاع وقت مصر متنشج شد و با فوت مرسی حین محاکمه بیش از پیش تشدید شد، چراکه رئیس‌جمهور ترکیه مرسی را «شهید» خواند و خواستار محاکمه قاتلان او شد.

این تنش طی ماه‌های اخیر به حوزه لیبی کشیده شده است و می‌رود که به درگیری مستقیم منجر شود. آنکارا و قاهره از دو گروه متخاصم و درگیر در این کشور آفریقایی حمایت می‌کنند؛ ترکیه از دولت وفاق ملی لیبی و مصر هم از دولت طُبرُق و ارتش تحت حمایت این دولت به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر».

ترکیه اخیرا به صورت جدی وارد پرونده لیبی شده و رسما از دولت «فایز السراج» در مقابل دولت حامی ژنرال خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی حمایت می‌کند.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست «فایز سراج» بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طبرق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

حدود یک ماه پیش ترکیه دو تفاهم‌نامه همکاری امنیتی و ترسیم مرزهای دریایی با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد تا بتواند منابع انرژی در دریای مدیترانه را اکتشاف و استخراج کند؛ این اقدام، باعث ناراحتی مصر، یونان، قبرس جنوبی و ژنرال خلیفه حفتر شده و قرار است چهار کشور یونان، مصر، فرانسه و قبرس یونانی نشین روزهای چهارم و پنجم ژانویه (۱۳ و ۱۴ دی) در قاهره حول تحولات لیبی دور هم جمع شوند.

دولت ترکیه هفته گذشته بعد از دریافت درخواست کمک نظامی رسمی از سوی دولت وفاق لیبی، اعلام کرد که نیروهای خود را به این کشور خواهد فرستاد. آنکارا تاکنون بیش از ۳ نوبت از سوریه، نیروهایش را به لیبی فرستاده است.

انتهای پیام/ق

نظر شما