شناسهٔ خبر: 37330431 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رادیو فرانسه: شبه نظامیان سوری تحت امر ترکیه به لیبی اعزام شدند

تهران- ایرنا- رادیو فرانسه روز چهارشنبه گزارش داد که اطلاعات موجود، نشان می‌دهد؛ ترکیه در حمایت از دولت وفاق ملی لیبی، نیرو به طرابلس اعزام کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش رادیو «RFI» فرانسه به نقل از منابعی در فرودگاه معیتیقه طرابلس، شماری از نیروهای سوری تحت امر ترکیه با پروازهایی ثبت نشده به لیبی اعزام شدند.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های هواپیمایی لیبیایی « Afriqiyah Airlines» و « Ajniha» که مالک آن «عبدالحکیم بلحاج» مقیم ترکیه است، این شبه نظامیان را به طرابلس منتقل کردند.

این گزارش می افزاید: از روز جمعه تا یکشنبه چهار هواپیما حامل شبه نظامیان سوری مورد حمایت ترکیه در فرودگاه معیتیقه طرابلس به زمین نشسته است.

این در حالی است که قرار است پارلمان ترکیه روز پنجشنبه (دوم ژانویه/ ۱۲ دیماه) برای تصمیم‌گیری نهایی در خصوص اعزام نیروی نظامی به لیبی تشکیل جلسه دهد.

 منابعی از حزب عدالت و توسعه ترکیه (حزب حاکم) به خبرگزاری آناتولی گفته‌اند که توافق‌نامه درخواست لیبی برای اعزام نیروی نظامی از سوی ترکیه روز پنجشنبه در پارلمان بررسی خواهد شد.

به رأی گذاشتن اعزام نیروی نظامی ترکیه‌ به لیبی پس از آن صورت می‌گیرد که منابع خبری اعلام کردند: یک مقام دولت وفاق ملی لیبی رسماً از ترکیه درخواست کمک نظامی برای مقابله با حمله نیروهای «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش دولت شرق لیبی به طرابلس (پایتخت) را کرده است.

این درخواست پس از آن اعلام می‌شود که نیروهای تحت امر حفتر از ۲۱ آذرماه موج دوم حملات خود به طرابلس، پایتخت دولت وفاق ملی را آغاز کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه (۵ دیماه) اعلام کرد که کشورش به درخواست دولت وفاق ملی لیبی، ماه آینده به آن کشور نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.

اردوغان همچنین گفته که پارلمان احتمالاً هشتم یا نهم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸-۱۹ دی) مجوز اعزام نیروی نظامی ترکیه به لیبی را صادر می‌کند.

ترکیه و لیبی ششم آذرماه و در جریان سفر «فایز السراج» رییس دولت وفاق ملی لیبی به آنکارا و دیدار با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه، دو قرارداد مهم امضا کردند.

توافق نخست در مورد حریم دریایی ترکیه و لیبی در دریای مدیترانه و قرارداد دیگری در مورد توسعه همکاری‌های امنیتی و نظامی میان دو طرف امضا شد.

توافق آنکارا و دولت السراج با اعتراض دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه رو به رو شد؛ یونان، قبرس و مصر در بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند که امضای این ۲ یادداشت تفاهم درباره همکاری امنیتی و حریم دریایی میان ترکیه و دولت وفاق لیبی، هیچ اثر قانونی ندارد.

تحلیلگران مسائل لیبی بر این باورند که بازیگران خارجی در این کشور در دو طرف درگیری نقش فعالی را ایفا می‌کنند؛ امارات، عربستان، مصر، فرانسه و روسیه از ارتش حفتر و دولت شرق لیبی حمایت می‌کنند؛ درحالی که ترکیه، قطر، آمریکا و اتحادیه اروپا حامی دولت «فایز السراج» در غرب لیبی هستند.

برچسب‌ها:

نظر شما