شناسهٔ خبر: 37315410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مصر و سیاست های متناقض در قبال لیبی

تهران - ایرنا - مقامات ارشد مصر طی هفته اخیر درحالی در دیدارها و تماس های تلفنی با همتایان خود از دیگر کشورهای جهان ادعای عدم دخالت خارجی در امور داخلی لیبی را مطرح می کنند که خود آشکارا کمک های نظامی و تسلیحاتی برای ژنرال حفتر یکی از قطب های قدرت در لیبی ارسال می کنند.

صاحب‌خبر -

روزنامه "دیلی نیوز" مصر گزارش داد که سامح الاشکری، وزیر خارجه این کشور در تماس تلفنی با "لوئی جی دی مائو" همتای ایتالیایی خود هرگونه دخالت نظامی در کشور بحران زده لیبی را محکوم کرده و خواستار اعاده صلح، ثبات و امنیت در این کشور شده است.

وی خواستار پرهیز کشورهای منطقه برای ارسال نیروی  نظامی به آن کشور شد و بر تمسک به راه حل سیاسی برای نیل به صلحی پایدار در حوزه دریای مدیترانه تاکید کرد.

در عین حال یک بیانیه دفتر ریاست جمهوری مصر حاکی است که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر نیز روز یکشنبه در تماس تلفنی با امانوئل مکرون همتای فرانسوی خود بر پایان دادن به مداخلات خارجی در لیبی تاکید کرده و خواستار طرح بحران لیبی در شورای امنیت سازمان ملل شد تا آن نهاد هرچه سریعتر یک راه حل سیاسی برای این کشور  پیدا کند.
ماکرون هم در این تماس تلفنی گفت، فرانسه به دنبال دستیابی به راه‌حل سیاسی در لیبی است.همچنین دو طرف بر تشدید تلاش‌های دوجانبه به همراه شرکای بین‌المللی خود برای حل و فصل کامل وضعیت بحرانی لیبی توافق کردند.

این بیانیه که در بسیاری از رسانه های منطقه از جمله شبکه الجزیره قطر نیز انعکاس داشت از حمایت رئیس جمهوری فرانسه از مواضع مصر خبر داد و در عین حال نوشت که خود فرانسه نیز در این موضوع که می رود به یک بحران منطقه ای تبدیل شود، همان موضعی را اتخاذ کرده که مصر از آن برخوردار است، یعنی این دو کشور آفریقایی و اروپایی خودشان از حامیان مخالفان دولت وفاق ملی لیبی مورد حمایت سازمان ملل هستند.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ "معمر القذافی" دیکتاتور سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست "فایز سراج" بر اساس توافق "صُخیرات" مغرب تشکیل شد که هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال "خلیفه حفتر" نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست "عبدالله الثنی" و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طبرق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

در هر حال دو دولت در لیبی هستند که بطور رسمی فقط السراج مورد تایید جامعه جهانی و سازمان ملل است.

با این وجود خبرگزاری آل افریکا  گزارش داد که السیسی، رئیس جمهوری مصر در حالی روز یکشنبه میزبان ژنرال خلیفه حفتر رئیس ستاد ارتش لیبی بود که او نه تنها  مورد تایید سازمان ملل نیست بلکه همچنان از وفاداران معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور به حساب می آید.

براساس این گزارش، خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی که در برابر دولت وفاق ملی مورد حمایت سازمان ملل در کشورش قد علم کرده است، روز یکشنبه برای دیدار با السیسی به قاهره سفر کرد تا با میزبان خود در باره اوضاع لیبی و نقش او در تحولات کشورش مذاکره کند.

بنا به گزارش رسانه های مصری، این دیدار بیشتر جنبه کاملا امنیتی داشت چون همه مقامات امنیتی و نظامی مصری در آن شرکت داشتند.

رئیس جمهوری مصر به خوبی می داند فردی را از لیبی به حضور پذیرفته است که به هیچ وجه مورد تایید جامعه جهانی نیست بلکه فقط خودش و دولت های امارات متحده عربی، عربستان سعودی، روسیه، اردن و فرانسه از آن حمایت می‌کنند.

البته السیسی حتی روز شنبه قبل از تماس با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود در یک جلسه کابینه دولت خواستار حل کامل بحران لیبی و جلوگیری از "مداخله خارجی غیر مشروع" در این کشور شده بود.

به گزارش شبکه تلویزیونی "راشا تودی" روسیه حتی یک مرکز وابسته به "درالافتای" مصر نیز دیروز با صدور بیانیه‌ای گفت که ترکیه با اعزام نیروهای نظامی و گروه های تروریستی که از سوریه به لیبی انتقال می‌دهد می‌تواند موج جدید تروریسم را در شمال آفریقا ایجاد کند.

در واقع رئیس جمهوری مصر درحالی از کشورهای اروپایی به ویژه فرانسه، آلمان و حتی ایتالیا برای پرهیز دادن از دخالت در امور داخلی لیبی استمداد می طلبد که خودش در اقدامی آشکار بر خلاف قطعنامه های سازمان ملل با آغوش باز و به گرمی رهبر مخالفان دولت دولت قانونی لیبی را پذیرفته و در عین حال  حمایت تسلیحاتی و نظامی از او را نیز آغاز کرده است. 
وی در گفت‌وگو روز یکشنبه با ماکرون نقش مداخله‌گرانه کشورش در لیبی را این گونه توجیه کرد و گفت ،  موضع ثابت مصر بازگرداندن امنیت و ثبات به لیبی، حمایت از تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم، تضعیف فعالیت شبه‌نظامیان مسلح و نیز پایان دادن به مداخلات خارجی غیرقانونی در لیبی است چرا که بحران این کشور را شدت می‌بخشد.

این چهارمین گفت‌وگوی تلفنی السیسی از روز پنج‌شنبه با رهبران کشورهای جهان در خصوص لیبی بود. پیش از این هم رئیس جمهوری مصر با نخست وزیر ایتالیا، رئیس جمهوری آمریکا و روسیه تماس گرفته بود.

این اقدام السیسی پس از آن است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز پنج‌شنبه اعلام کرد، احتمال دارد کشورش در پاسخ به درخواست دولت وفاق ملی لیبی نیروهای نظامی به این کشور اعزام کند.

رئیس جمهور مصر طی روزهای گذشته رایزنی های متعددی را با مقامات کشورها درباره تحولات لیبی انجام داده است، از جمله روز جمعه تلفنی با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه در این باره گفت‌وگو کرد و بر جلوگیری از مداخلات خارجی غیرقانونی در لیبی تاکید ورزید.

وی پنجشنبه شب نیز با "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا درباره آخرین تحولات لیبی گفت‌وگو کرده بود.

این در حالی است که خبرگزاری "میدل ایست مانیتور" آمریکا  به نقل از برخی منابع مطلع اعلام کرد که یک گروه بزرگ از نیروهای تقویتی متشکل از نظامیان مصری و اماراتی با سه هواپیمای باری نظامی اماراتی وارد شرق لیبی شده تا بتوانند از نیروهای حفتر پشتیبانی رزمی کنند.

این منابع از آمار دقیق این نیروهای پشتیبان سخنی به میان نیاورده و گفتند که یکی از این هواپیماهای نظامی که به همراه دو هواپیمای دیگر از خاک مصر به پرواز درآمدند، نیروهایی را به لیبی منتقل کرد که دو روز قبل با یک ناو جنگی از یک پایگاه دریایی امارات در شاخ آفریقا وارد مصر شده بودند.

براساس این گزارش، دو هواپیمای دیگر نیز  علاوه بر نیروی انسانی، تسلیحات و خودورهای زرهی را با خود حمل می کردند که بتوانند در اختیار نیروهای نظامی قرار دهند که از کشورهای چاد، سودان و روسیه وارد لیبی شده تا در کنار نیروهای حفتر با نیروهای "فائز السراج" نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس بجنگند.

این نیروهای تقویتی بیشتر بدان سبب وارد لیبی شدند تا بتوانند توازن قوا را در جنگ داخلی این کشور به نفع نیروهای نظامی وفادار به حفتر در برابر نیروهای دولت مورد تایید سازمان ملل تغییر دهند.

طبق آمار سازمان ملل متحد، بر اثر درگیری‌ها در لیبی که از ماه آوریل (فروردین) تاکنون ادامه دارد، بیش از یکهزار نفر جان خود را از دست داده و بالغ بر پنج‌هزار تن دیگر مجروح شده‌اند.

نظر شما