شناسهٔ خبر: 37320965 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کاهش 35 درصدی بارندگی در همدان/ آب سد اکباتان ذخیره می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه بارندگی امسال در همدان نسبت به سال قبل ۳۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۶ درصد کاهش داشته است گفت: برداشت از آب سد اکباتان به مرور کاهش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، سید هادی حسینی‌بیدار ظهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک سالروز تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب همدان سال ۷۱ تاسیس شد که قبل از این سال‌ها در قالب سازمان آب و شهرداری مدیریت بود.

وی سرمایه اصلی شرکت آبفا را منابع انسانی دانست و گفت: تمام کارهای نشدنی از طریق همین منابع انسانی انجام شده و با این تفکر و خرد جمعی کاری نبود که نتوان انجام داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان انجام پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب همدان را حاصل اتحاد و همدلی شرکت آبفا دانست و بیان کرد: ۶۵۰ لیتر در ثانیه از پساب همدان تصفیه و در اختیار نیروگاه شهید مفتح قرار می‌گیرد که این پروژه باعث جلوگیری از بیابان‌زدایی، تقویت آب‌های زیرزمینی و انسداد ۲۵ حلقه چاه نیز شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت زیر پوشش شرکت آبفا اکنون ۱۰۰ درصد شده است افزود: در حال حاضر طول خطوط انتقال چهار برابر و طول شبکه آبرسانی دو برابر شده و ۴۴۰ هزار مشترک در استان همدان وجود دارد.

حسینی‌بیدار با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه‌های آب چهار برابر و مشترکان فاضلاب ۱۱ برابر شده است گفت: جمعیت زیر پوشش فاضلاب اکنون ۹۵ درصد است و حدود ۸۰۰ هزار نفر زیر پوشش هستند.

وی با اشاره به پاکسازی رودخانه‌های سطح شهر از فاضلاب بیان کرد: رودخانه‌های مناطق منوچهری، کوی رضوان، کوی مطهری، دیزج و شهرک الوند پاکسازی و از فاضلاب تفکیک شده و چند رودخانه دیگر از جمله دره مرادبیک نیز در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان از وجود هشت تصفیه‌خانه فاضلاب در سطح استان خبر داد و گفت: در شهرستان فامنین نیز کار شروع شده و در حال انجام است.

وی از تصفیه روزانه ۱۸۹ هزار متر مکعب آب در شبانه‌روز خبر داد و بیان کرد: در شرکت آبفا با توجه به کاهش بارندگی و کاهش آبدهی چاه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفت به طوری که طی ۸ سال اخیر قطعی آب در همدان رخ نداد.

حسینی‌بیدار با اشاره به اینکه بارندگی امسال در همدان نسبت به سال قبل ۳۵ درصد و نسبت به بلندمدت ۱۶ درصد کاهش داشته است تصریح کرد: هدررفت آب اکنون ۲۴ درصد است که ۱۳ درصد هدررفت واقعی و ۱۱ درصد هدررفت ظاهری است.

وی میزان شبکه فرسوده را ۲۸ درصد دانست و یادآور شد: اصلاح شبکه‌های فرسوده به مرور در حال انجام است اما برای اصلاح همه آنها ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان میزان مطالبات شرکت آبفا از مردم را ۱۸ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: میزان طلب آبفا از دستگاه‌های دولتی ۶ میلیارد تومان، میزان طلب حق انشعاب از مردم ۵ میلیارد تومان و  ۴ میلیارد تومان بابت حق انشعاب از دستگاه‌های دولتی مطالبه دارد.

وی کل اعتبارات عمرانی شرکت آب و فاضلاب را ۴۸۸ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: از این میزان ۲۰۰ میلیون ریال آن تخصیص یافته است.

حسینی‌بیدار با تاکید بر اینکه برداشت از آب سد اکباتان به مرور کاهش می‌یابد افزود: با توجه به کاهش بارندگی در فصل پاییز ذخیره سد مدیریت شده و از آبهای سطحی استفاده می‌شود هرچند هنوز به لطف پروردگار امیدوار بوده و منتظر بارش‌های زمستانی و بهاری هستیم.

انتهای پیام/۸۹۰۰۳/

نظر شما