شناسهٔ خبر: 37320465 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

سد دویرج تامین کننده 24 میلیون مترمکعب آب صنعت استان ایلام

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام از آغاز عملیات اجرایی و احداث سدهای استان خبر داد و گفت: سد دویرج تامین کننده آب ۱۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲۴ میلیون مترمکعب آب صنعت استان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، علی پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: در گذشته ۵ استان تحت عنوان شرکت آب غرب فعالیت می‌کردند اما شرکت آب منطقه‌ای ایلام در سال ۱۳۸۴ از شرکت آب منطقه غرب جدا شد و  زیر نظر شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران که زیرمجموعه وزارت نیرو است شروع به کار کرد.

وی افزود: این شرکت در راستای ۳ محور مهم، تامین و عرضه آب، مهندسی رودخانه و حفاظت و صیانت از منابع سطحی و زیرزمینی آب در حال فعالیت است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام تصریح کرد: تامین و عرضه آب، شامل آبرسانی به شهرها، احداث سدهای مخزنی، تنظیمی و انحرافی، احداث شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی می‌شود.

وی ادامه داد: مهندسی رودخانه شامل ساماندهی، تعیین بستر و حریم رودخانه چه در داخل شهرها و چه در خارج شهرها می‌شود و هیچ اقدامی در حریم رودخانه‌ها بدون مجوز از شرکت آب منطقه‌ای ایلام امکان پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام با بیان اینکه منشا آب‌های سطحی و زیرزمینی مشترک است، اما از دو منبع مختلف استخراج می‌شوند، عنوان کرد: آب‌های سطحی از طریق رودخانه و آب‌های زیر زمینی از زیرسطح زمین برداشت می‌شود.

وی به تغذیه مصنوعی و تقویت آب‌خانه‌ها توسط این شرکت اشاره کرد و گفت: اکنون کشور با مشکل کم آبی مواجه است و باید از اضافه برداشت‌ها جلوگیری شود و اجازه ندهیم برداشت غیرمجازی صورت گیرد که به این منظور ۱۲ گروه گشت و بازرسی در سطح استان تشکیل شده و در حال فعالیت هستند و موارد برداشت غیرمجاز را جهت پیگیری از طریق محاکم قضایی گزارش می‌دهند.

پوراحمد به وجود ۱۵ رودخانه دائم در سطح استان اشاره کرد و گفت: سدهایی بر روی این رودخانه‌ها در حال مطالعه، اجرا و یا بهره برداری است که سدهای ایلام، دویرج و کنگیر ۳ سد تامین کننده آب در استان هستند که مورد بهره برداری قرار گرفته‌اند.

سدهای مهم استان ایلام

این مسوول عنوان کرد: سد ایلام تامین کننده آب شرب مرکز استان است، سد دویرج تامین کننده آب ۱۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی و ۲۴ میلیون مترمکعب آب صنعت است و سد کنگیر نیز تامین کننده آب ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی دشت زرنه است.

وی به سد آماده آب‌گیری گلال اشاره کرد و گفت: این سد تامین کننده آب صنایع پتروشیمی و پالایشگاه گاز است که در شرف آب‌گیری است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام تصریح کرد: اکنون ۳ سد در دست اجرا داریم که شامل سد میمه در دهلران، سیکان در دره‌شهر و کنجانچم در مهران است و سد مخزنی چناره در چرداول و سد گدارخوش در صالح‌آباد دو سدی هستند که آماده آغاز عملیات اجرایی هستند.

وی با بیان اینکه سد گوراب، سد میان تنگ ملکشاهی، چشمه سرخ، جزمان، چوار و چنگوله ۶ سدی هستند که هم اکنون کار مطالعاتی آنها در حال انجام است، اضافه کرد: پس از پایان مطالعات و اخذ ماده ۲۳ و تامین اعتبار عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

تلاش برای آبرسانی به تمامی روستاها

پوراحمد اضافه کرد: اولویت ما تامین آب شرب، صنعت و سپس کشاورزی است و طرح جامع آب شرب و صنعت استان تدوین شده و برای تمامی مناطق جمعیتی از جمله روستاها برنامه‌های بلند مدتی جهت تامین آب داریم و متناسب با تامین اعتبار و اولویت بندی آبرسانی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه وظیفه این شرکت آبرسانی تا پشت شهرها و مراکز جمعیتی است عنوان کرد: آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز کار توزیع آن را انجام می‌دهند.

این مسوول ادامه داد: قبل از شروع کار دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ یک سد مخزنی چم‌گردلان در دست بهره‌برداری داشتیم و امروز ۳ سد مخزنی در دست بهره برداری در استان وجود دارد.

وی اذعان کرد: حجم کل مخازن سدها تا قبل از سال ۹۲، ۷۲ میلیون متر مکعب در سد چم‌گردلان بوده و امروز ۲۹۷ میلیون متر مکعب حجم کل مخازن سدهای سه گانه در استان است و با بهره برداری از سد گلال این میزان به ۳۱۷ میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

پوراحمد اضافه کرد: تا پایان سال ۹۲، ۴۴هزار هکتار شبکه مدرن آبیاری در سطح استان وجود داشت که امروزه این میزان به ۸۴ هزار هکتار رسیده است و در صورت بهره‌برداری سامانه گرمسیری سطح شبکه‌های مدرن آبیاری به ۱۳۰ هزار هکتار می‌رسد که با احتساب ۴۰ هزار از اراضی آبی که از آب چاه‌ها تغذیه می‌کنند سطح اراضی آبی تا پایان این دولت به حدود ۱۷۰ هزار هکتار می‌رسد.

سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیاردی در استان

وی به سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو طی ۶ سال گذشته در استان اشاره کرد و گفت: تکمیل سد دویرج، کانال اصلی فکه، شبکه آبرسانی عین خشک، تکمیل سد مخزنی گلال و میمه، آغاز کار مجدد سدسیکان، پیشرفت ۶۰ درصدی سامانه گرمسیری و ... از جمله پروژه‌هایی است که طی مدت ۶ سال گذشته آغاز و تکمیل شده‌اند.

این مسوول به اقدامات این شرکت در یک‌سال گذشته اشاره کرد و گفت: تکمیل و آبگیری سد مخرنی گلال، تکمیل مطالعات و تخصیص سد مخزنی سد چناره، دادن مجوز چاه، انجام مطالعات و تخصیص آب سد میان تنگ ملکشاهی، آبرسانی به شبکه فکه، آغاز مجدد سد سیکان از جمله مهمترین اقدامات این شرکت است.

انتهای پیام/۹۷۰۸۲۳

نظر شما