شناسهٔ خبر: 37295237 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جدیدترین تحولات (بخش اول)

سفارت آمریکا به فرمان ملت عراق ؛ تعطیل

تظاهرکنندگان در عراق بر روی یکی از دروازه‌های سفارت آمریکا در بغداد نوشته اند ”این سفارت به فرمان ملت تعطیل است”

صاحب‌خبر -
 به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سيما ازبغداد ,طنین شعار مرگ برآمریکا و مرگ بر اسرائیل مردم معترض به اقدام تجاوزکارانه واشنگتن, امروز بیش از هر زمانی در بغداد به گوش می رسید ؛
                                                   
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4343183"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4343183?width=350&height=250"></script></div>
 
آخرین تحولات داخلی و بین المللی همزمان با گسترش اعتراضات مردمی در عراق علیه آمریکا؛ 
درب سفارت آمریکا در عراق به آتش کشیده شد
                                                 گزارش اختصاصی از بغداد 
                                       
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4343384"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4343384?width=400&height=300"></script></div>
                
تلویزیون المیادین : واژگونی یک خودرو نظامی نیروهای آمریکایی اعزامی به سفارت آمریکا در بغداد .
تلویزیون الجزیره :​ باب منندز نماینده دموکراتها در کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا تصریح کرد: حفاظت از
دیپلماتهایمان در بغداد اولویتی ضروری است. ا ز عراقیها می خواهیم با نیروهای امنیتی آمریکایی و دیپلماتها برای بازگرداندن
نظم و امنیت همکاری کنند.
تلویزیون الحدث: گفته می‌شود حدود ۱۰۰ تفنگدار برای حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد اعزام شده اند.
مردم خشمگین عراق درب سفارت آمریکا در بغداد را به آتش کشیدند .
منابع خبری در توئیتر: ترامپ برای برگزاری جلسه ای اضطراری درباره اوضاع سفارت آمریکا در بغداد به کاخ سفید رفت.
پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا: مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه این کشور امروز به طور جداگانه از دفترش در واشنگتن با عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و برهم صالح، رئیس جمهور عراق تلفنی گفتگو کرد.
وزارت امور خارجه آمریکا : کارکنان آمریکایی در سفارت این کشور در بغداد در امنیت قرار دارند. هیچ موردی از ورود غیرقانونی به سفارت آمریکا در بغداد وجود ندارد و برنامه ای برای تخلیه سفارتخانه اتخاذ نشده است.
خبرگزاری رویترز: سفیر آمریکا در عراق در یک سفر شخصی از قبل برنامه ریزی شده است و به سفارتخانه این کشور در بغداد باز می گردد.
تلویزیون العالم : اعتراض عراقیها به تجاوزگری آمریکا با تحصن برابر سفارت این کشور در بغداد همچنان  ادامه دارد.
وزارت امور خارجه عراق : ما به حفاظت از نمایندگیهای دیپلماتیک و در معرض خطر قرار نگرفتن آنها بر اساس معاهده وین پایبندیم.
تلویزیون الجزیره :​ وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد, بر درخواست نخست وزیر در خصوص دوری فوری همه معترضان از مراکز نمایندگی دیپلماتیک تاکید می کنیم.
فاکس نیوز : وزیر دفاع آمریکا با صدور  بیانیه ای گفت , واشنگتن نیروهای بیشتری برای حفاظت از سفارت آمریکا در بغداد اعزام می کند.
مارک اسپر : اقدامات محافظتی مناسب اتخاذ شده است تا امنیت شهروندان آمریکایی و حق دفاع از خود تضمین شود.
وزیر دفاع آمریکا از دولت عراق خواست به مسئولیت بین المللی خود در کمک به روند محافظت از کارکنان آمریکایی در عراق عمل کند.
منابع خبری از پرواز بالگردها بر فراز سفارت آمریکا در بغداد گزارش می دهند.
معترضان عراقی همچنین با حمله به سفارت آمریکا در بغداد، برجهای مراقبت  سفارت آمریکا در بغداد را به آتش کشیدند.
                                                                 
                                                     
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4343147"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4343147?width=350&height=250"></script></div>
 
 
درخواست نماینده مجلس عراق  برلغو توافقنامه های امنیتی با آمریکا 
 تلویزیون الحدث : یکی از نمایندگان جریان حکمت ملی عراق به ریاست سید عمار حکیم گفت :مجلس باید توافقنامه های امنیتی با آمریکا را لغو کند .
کاردار سفارت آمریکا در بغداد همچنان در ساختمان سفارت حضور دارد
شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از منابع خود گزارش داد: کاردار سفارت آمریکا در بغداد همچنان در ساختمان سفارت حضور دارد.
 
معترضان در اصلی سفارت آمریکا را در بغداد آتش زدند
شبکه تلویزیونی المیادین تصاویری از اطراف سفارت آمریکا در بغداد به طور مستقیم پخش کرد که نشان می دهد معترضان در اصلی سفارت را آتش می زنند. در این تصاویر به خوبی مشاهده می شود که بخشی از محوطه سفارت میان شعله های آتش در حال سوختن است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4343041"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4343041?width=350&height=250"></script></div>
تصاویر بیشتر از تجمع معترضان مقابل سفارت آمریکا
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4342702"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4342702?width=350&height=250"></script></div>
 
سفارت آمریکا لانه جاسوسی و آمریکایی ها عناصر نامطلوب
سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق با حمایت از تجمع عراقی‌ها مقابل سفارت آمریکا در بغداد گفت نیرو‌های نظامی و امنیتی آن‌ها در عراق عناصری نامطلوب به شمار می‌روند.
محمد محیی سفارت آمریکا در بغداد را ”لانه جاسوسی و فعالیت‌های خرابکارانه ضد ملت عراق“ دانست و گفت : ”ملت عراق این سفارتخانه (سفارت آمریکا در بغداد) را لانه جاسوسی و فعالیت‌های خرابکارانه علیه خود می‌دانند. حمله جنایتکارانه‌ای که در مرز‌های عراق و سوریه اتفاق افتاد نشان از اهداف آمریکاست که نیرو‌های خود را پس از شکست سال ۲۰۱۱ بار دیگر وارد عراق کرد. پیام مردم عراق کاملا روشن است. آن‌ها خواستار اخراج نیرو‌های آمریکایی و سفیر این کشور از عراق هستند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4342669"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4342669?width=350&height=250"></script></div>
ستون دود سیاه از سفارت 
تصاویر تلویزیون رویترز از تظاهرات ضد آمریکایی مقابل سفارت آمریکا در بغداد و ستون‌هایی از دود سیاه که از سفارت آمریکا به هوا برخاسته است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4342595"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4342595?width=350&height=250"></script></div>
تهیه پیش نویس بیرون کردن نیروهای خارجی از عراق
شبکه تلویزیونی العالم در خبری فوری گزارش داد: منابع عراقی اعلام کردند نمایندگان پارلمان این کشور قرار است پیش نویس قانونی را برای بیرون کردن نیرو‌های خارجی از عراق بررسی کنند.
 
شمار زخمی‌ها به ۶۲ نفر رسید
منابع عراقی اعلام کردند شمار زخمی‌های اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد به ۶۲ نفر رسیده است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4342390"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4342390?width=350&height=250"></script></div>
سفارت آمریکا در بغداد در پی اعتراضات تخلیه شد
مقامات عراقی امروز (سه شنبه) اعلام کردند: سفیر آمریکا و سایر کارکنان سفارت در بغداد به منظور حفظ جان خود ساختمان سفارت آمریکا را تخلیه کردند. این درحالیست که هزاران معترض و شبه نظامی خشمگین از حملات هوایی آمریکا در عراق، به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند.
هواپیما‌های آمریکا روز یکشنبه به پایگاه‌های متعلق به شبه نظامیان تحت حمایت ایران در عراق حمله کردند، اقدامی که می‌تواند بیش از پیش پای عراق را به درگیری نیابتی میان واشنگتن و تهران بکشد، آن هم در شرایطی که اعتراضات گسترده نظام سیاسی عراق را به چالش می‌کشد.
حمله به مواضع کتائب حزب‌الله در پاسخ به حمله به یک پایگاه نظامی در کرکوک و کشته شدن یک آمریکایی انجام شده است.
مقامات وزارت امور خارجه عراق نگفتند سفیر آمریکا یا دیگر کارکنان سفارت چه موقع ساختمان را تخلیه کرده اند، اما متذکر شدند تعدادی از نیرو‌های امنیتی هنوز در ساختمان هستند.
معترضان در مقابل ساختمان سفارت با پرتاب سنگ شعار می‌دادند” آمریکا نه، ترامپ نه. “ نیرو‌های ویژه عراقی به منظور جلوگیری از ورود معترضان به داخل سفارت، به محل اعزام شده اند. نیرو‌های امنیتی برای متفرق کردن معترضان، گاز اشک آور شلیک کردند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4341897"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4341897?width=350&height=250"></script></div>
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4341697"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4341697?width=350&height=250"></script></div>
 
 به فرمان ملت تعطیل است
شبکه تلویزیونی المیادین ضمن پخش تصاویری از تظاهرات هزاران عراقی در برابر سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرد تظاهرکنندگان بر روی یکی از دروازه‌های سفارت آمریکا در بغداد نوشته اند «این سفارت خانه به فرمان ملت تعطیل است.»
 
تلاش تظاهرات کنندگان برای ورود به سفارت آمریکا 
خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین از دروازه اصلی سفارت آمریکا در بغداد گفت: هزاران تظاهرکننده در تلاشند از دروازه اصلی سفارت آمریکا در بغداد وارد آن شوند و این در حالی است که آنان پرچم‌های عراق و بسیج مردمی عراق را در دروازه سفارت به اهتزاز در آورده اند.
نیرو‌های عراقی هم اکنون در حال ایجاد دیوار حائل بین تظاهرکنندگان و بین کسانی اند که داخل سفارتخانه به سر می‌برند.
به نظر می‌رسد آمبولانس‌ها از دروازه سفارت وارد می‌شوند. تظاهرکنندگان در حال حرکت به داخل سفارتخانه هستند. آمبولانس‌ها نیز در حال حرکت به داخل سفارتخانه اند. تدابیر امنیتی نیز در حال تقویت است. نیرو‌های عراقی در حال اعزام به سوی دروازه‌های سفارتخانه هستند. تا الآن مشخص نیست نیرو‌های آمریکایی در حال حمایت از این سفارتخانه هستند یا نیرو‌های عراقی.
تظاهرکنندگان لاستیک‌ها و ایست بازرسی‌های اولیه این سفارتخانه را آتش زده اند. شاهدانی که از داخل دروازه آمده اند، می‌گویند از نارنجک‌های گازی استفاده شده است و شماری از تظاهرکنندگان مصدوم شده اند. سازمان دهندگان تلاش می‌کنند دیوار انسانی به وجود آورند تا نگذارند تظاهرکنندگان بیش از این به سفارتخانه نزدیک شوند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4341732"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4341732?width=350&height=250"></script></div>
 
شعار تظاهرات کنندگان عراقی: آمریکا شیطان بزرگ است 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4341735"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4341735?width=350&height=250"></script></div>
 
رئیس سازمان بسیج مردمی عراق در تظاهرات ضد آمریکایی در بغداد شرکت کرد
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد فالح الفیاض رئیس سازمان بسیج مردمی عراق برای شرکت در تظاهرات مردمی وارد محل برگزاری تظاهرات در مقابل سفارت آمریکا در بغداد شده است.
 
 نصب چادرهای تحصن معترضان در برابر سفارت آمریکا 
شبکه تلویزیونی المیادین اعلام کرد تظاهرکنندگان، کار نصب چادر‌های تحصن را در برابر سفارت آمریکا در بغداد آغاز کرده اند.
جعفر الحسینی سخنگوی نظامی گردان‌های حزب الله عراق در مصاحبه با المیادین گفت: تصمیم به تحصن در برابر سفارت آمریکا در بغداد برای این است که سفارت این کشور در بغداد تعطیل شود و نیرو‌های آمریکایی از عراق بیرون رانده شوند.
 
سفیر آمریکا پیش از بیست و پنجم دسامبر عراق را ترک کرده بود
شبکه تلویزیونی المیادین  اعلام کرد سفیر آمریکا در بغداد از قبل از ۲۵ دسامبر در مرخصی به سر می‌برد و خارج از عراق است.
گفتنی است خبرگزاری رویترز اعلام کرده بود سفیر آمریکا در عراق که در سفارت این کشور حضور داشت در پی تظاهرات در برابر این سفارتخانه، آنجا را ترک کرد.
 
سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق: تصمیمی برای حمله به سفارت آمریکا نداریم
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: جعفر الحسینی سخنگوی نظامی گردان‌های حزب الله عراق در مصاحبه با این شبکه گفت: تصمیمی برای حمله به سفارت آمریکا در بغداد نداریم.
وی افزود: تصمیم ما، تحصن در برابر سفارت امریکا با هدف انتقال این پیام به واشنگتن است که سفارت خود در بغداد را ببندد و نیرو‌های خود را از کشور ما خارج کند.
در حال حاضر هزاران شهروند عراقی در برابر سفارت آمریکا در بغداد تجمع کرده اند.
 
سفیر و دیپلمات های آمریکایی در بغداد سفارتخانه را ترک کردند
خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد، سفیر آمریکا و کارکنان سفارتخانه این کشور در بغداد از ساختمان سفارت خارج شده اند.
 
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر نیز ضمن انتشار تصاویری مستقیم از بغداد گزارش داد: صد‌ها نفر از معترضان خشمگین در اعتراض به حمله هوایی آمریکا به عراق تلاش می‌کنند به سفارت آمریکا در بغداد حمله کنند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_4341295"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609455/4341295?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما