شناسهٔ خبر: 37292838 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

پس از دخالت‌های مکرر آمریکا در امور داخلی عراق

بغداد در پی بازنگری در روابط با واشنگتن

خبرگزاری صداوسیما

پس از تجاوز آمریکا به پایگاه‌های بسیج مردمی عراق، بغداد روابط خود را با واشنگتن و کشور‌های مؤتلف آمریکا بازنگری می‌کند.

صاحب‌خبر -

   به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از شبکه تلویزیونی العالم؛ پس از تجاوز آمریکا به پایگاه‌های بسیج مردمی عراق، بغداد روابط خود را با واشنگتن و کشورهاي ائتلاف با آمريکا بازنگری می‌کند

<div id="video-display-embed-code_4340863"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609362/4340863?width=400&height=300"></script></div>

مقامات عراقی اعلام کردند: پس از حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به پایگاه‌های حزب الله عراق، در زمینه همکاری با ائتلاف آمریکا و همچنین واشنگتن بازنگری خواهند کرد.
از سوی دیگر نيز مرجعیت دینی عراق نیز این تجاوز آمریکا را محکوم کرد.
نوید بهروز خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم در گزارشی گفت: شورای امنیت ملی عراق پس از برگزاری جلسه‌ای فوق العاده به ریاست عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تجاوز ظالمانه آمریکا به پایگاه‌های حزب الله عراق، باعث می‌شود بغداد در زمینه روابط و همکاری‌های امنیتی و سیاسی و حقوقی با ائتلاف آمریکا بازنگری کند تا از حاکمیت و امنیت کشور و جان شهروندان عراقی محافظت نماید.

فالح الزیادی یکی از نمایندگان پارلمان عراق در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «حضور ما در جلسه پارلمان برای بررسی دو موضوع است: اولین موضوع این است که باید در زمینه توافقنامه امنیتی با آمریکا بازنگری شود تا پیش نویس قانون خروج نیرو‌های خارجی از خاک عراق به تصویب برسد».
خبرنگار العالم افزود: سید مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق این تجاوز را به شدت محکوم کرد و از جریان‌های سیاسی خواست در صف واحدی متحد شوند تا نیرو‌های آمریکایی را از عراق خارج کنند.
محمد کریم یکی دیگر از نمایندگان پارلمان عراق نیز گفت: «امروز بر پایان حضور نظامیان خارجی در کشور از جمله نظامیان اشغالگر آمریکایی تاکید می‌کنیم».
نوید بهروز در ادامه گزارش خود اظهار داشت: دفتر مرجعیت دینی عراق در نجف اشرف نیز این حمله هوایی را محکوم و تاکید کرد مقامات رسمی عراق باید تدابیر لازم برای به وقوع نپیوستن چنین تجاوز‌هایی اتخاذ نمایند.

در همین حال تظاهرکنندگان پرچم‌های بسیج مردمی عراق را در دست داشتند و با دادن شعار‌هایی درخواست کردند نیرو‌های آمریکایی از عراق بیرون رانده شوند و پرچم‌های آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند.

<div id="video-display-embed-code_4340895"><script type="text/JavaScript" src="https://iribnews.ir/fa/news/play/embed/2609362/4340895?width=400&height=300"></script></div>


یک جوان گفت: «ما در استان کرکوک تجمع اعتراض آمیز برگزار کردیم و این اقدام ظالمانه متجاوزان آمریکایی و صهیونیستی را محکوم می‌کنیم. ما در استان کرکوک به بسیج مردمی عراق می‌گوییم ما با شما هستیم و برای حفظ امنیت و حاکمیت این کشور آماده شهادت هستیم.»
عراقی‌ها در بصره نیز تظاهرات گسترده‌ای برگزار و از موضع مرجعیت حمایت و حمله آمریکا را محکوم کردند و خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق شدند.
تظاهرکنندگان در بصره نیز پرچم آمریکا را به آتش کشیدند.
یکی از تظاهرکنندگان گفت: «پیام نخست ما به نیرو‌های آمریکایی است. هر اندازه بمباران کنید، حمله کنید و بکشید، بدانید که ما باقی خواهیم ماند. ما فرزندان مرجعیت، مقاوم و پایدار هستیم و از سرزمین و مقدسات دفاع می‌کنیم.»

نظر شما