شناسهٔ خبر: 37144043 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آیا نقش محمدبن سلمان در قتل خاشقچی بررسی شد؟

دادستانی عربستان برای پنج نفر از متهمان رده پایین قتل جمال خاشقچی حکم اعدام صادر و مقام های رده بالا را از اتهام دست داشتن در قتل او تبرئه کرد.

صاحب‌خبر -

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی دوم ماه اکتبر ۲۰۱۸ به منظور امور کنسولی وارد کنسولگری عربستان شد و از آن خارج نشد. پس از چند روز از ناپدید شدن خاشقچی مقام های عربستان ابتدا منکر ورود او به کنسولگری شدند سپس ادعا کردند پس از اتمام کارش از ساختمان کنسولگری خارج شده است.
اما ترکیه اصرار داشت که خاشقچی از کنسولگری خارج نشده است و هم زمان با ورود او به ساختمان کنسولگری 15 تن از اتباع سعودی که از افسران اطلاعاتی عربستان بوده اند با دو هواپیما به استانبول آمده اند و سپس به کنسولگری رفته اند و پس از به قتل رساندن و از بین بردن جنازه خاشقچی از ترکیه  خارج شده اند.
ماجرای خاشقچی یکی از پرونده های رسوایی آل سعود بود که گذر زمان و وقت کشی آل سعود نتوانست افکار عمومی را از پیگیری سرنوشت او باز دارد. مقام های سعودی در طول این مدت ابتدا منکر قضیه شدند سپس ادعا کردند خاشقچی با ماموران کنسولگری درگیر شده و فوت کرده است و هر بار با درز اطلاعات قطره چکانی آنکارا, مجبور شدند روایت خود را از داستان قتل خاشقچی تغییر داده و در آخر مرگ او را به تعدادی مامور خودسر نسبت دهند.
در حال حاضر دادستانی عربستان عوامل رده بالای سعودی از جمله سرکنسول عربستان در استانبول, احمد العسیری معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات و همچنین سعود القحطانی مشاور و رئیس دفتر محمدبن سلمان ولیعهد عربستان را از این جنایت تبرئه کرده است آن هم در حالیک بر اساس مدارک و نوارهای منتشره از سوی ترکیه عاملان قتل خاشقچی حین حضور او در کنسولگری بارها با قحطانی تماس گرفته و از او دستور می گرفته اند.
از این گذشته با وجود گذشت ماهها از این ماجرا هنوز جنازه خاشقچی پیدا نشده و معلوم نیست جسد او را چه کرده اند؟
اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور نیز پس از بررسی پرونده  قتل های خودسرانه اعلام کرده است که  ادله زیادی وجود دارد که نشان‌دهنده نقش محمدبن سلمان در قتل خاشقجی است و در این باره، سازمان ملل متحد نیز به مسئولیت خود ‏عمل نکرده است.‏
اما اینکه چرا بن سلمان متهم اصل این پرونده است؟ در پاسخ به چند نکته اشاره می شود نخست اینکه بن سلمان بر اساس روش غیر مرسوم و کودتاگونه به قدرت رسید و برای حفظ قدرت سیاست سرکوب وارعاب رقبا از جمله دستگیری دهها نفر از شاهزادگان سعودی را در پیش گرفت.
دوم اینکه خاشقچی پیش از مرگ گرایشات اخوانی پیدا کرده بود که از حمایت قطر و ترکیه برخوردارند و این بر  وحشت بن سلمان از قرار گرفتن او در کنار اخوانی ها افزوده بود.
سوم اینکه او با قتل خاشقچی و راه انداختن موج خفقان این پیام را به دیگر روزنامه نگاران و اندیشمندان می داد که  از عملکرد او انتقاد نکنند. به ویژه اینکه او در سیاست خارجی نیز به دلیل تهام نظامی به یمن و اختلاف با قطر و ترکیه با شکست روبرو شده و جایگاه عربستان را در جهان تضعیف کرده بود
 

نظر شما