شناسهٔ خبر: 37141683 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

صدور حکم اعدام برای 5 نفر در پرونده خاشقچی/تبرئه متهمان اصلی/ خاشقچی خودکشی کرده است!

صاحب‌خبر -
صدور حکم اعدام برای 5 نفر در پرونده خاشقچی/تبرئه متهمان اصلی/ خاشقچی خودکشی کرده است!

خبرگزاری آریا- دادستان سعودی 5 نفر را در پرونده خاشقچی به اعدام محکوم کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، دادستانی کل سعودی امروز از صدور حکم اعدام برای پنج نفر در ارتباط با پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه و تبرئه سعود القحطانی مشاور بن سلمان در این پرونده خبر داد
دادستان کل سعودی امروز گفت که دادگاه 5 نفر را در پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی به اعدام محکوم کرد، سه نفر دیگر نیز به 24 سال زندان در این پرونده محکوم شدند.
وی تصریح کرد: تحقیقات از سعود القحطانی انجام شد، اما اتهاماتی علیه وی مطرح نشد و آزاد شد، تحقیقات ثابت کرد که خصومت و دشمنی بین محکومان و خاشقجی نبوده است.
دادستان کل سعودی خاطرنشان کرد: کنسول سعودی در ترکیه نیز آزاد شده است.

متهمان اصلی تبرئه شدند!
به گزارش تلویزیون الجزیره ، احمد العسیری معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان که یکی از متهمان در پرونده قتل جمال خاشقجی بود، آزاد شد.
سعود القحطانی مشاور محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هم با اینکه درباره این پرونده بازجویی شد، اما هیچ اتهامی علیه او مطرح نشد.

در دادگاه خاشقچی، عدالت قربانی شده است
«سازمان گزارشگران بدون مرز» عدم صدور حکم برای عوامل اصلی دخیل در قتل «جمال خاشقچی» را به باد انتقاد گرفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان گزارشگران بدون مرز در واکنش به احکام صادره در عربستان سعودی در پرونده قتل جمال خاشقچی ضمن انتقاد از این احکام اعلام کرد در این دادگاه «عدالت» قربانی شده است.

قتل خاشقجی جنایتی دولتی است
صدور این حکم در حالی است که چند روز پیش گزارشگر سازمان ملل متحد، کشته شدن "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد عربستانی را جنایتی دولتی توصیف کرد.
"اگنس کالامار"، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور قتل‌های فراقانونی تاکید کرد، جنایت قتل جمال خاشقجی یک جنایت دولتی است نه یک حادثه گذرا یا یک اشتباه محض از این رو دولت عربستان سعودی باید به خاطر این قتل مورد بازخواست قرار گیرد.
اگنس کالامار تأکید کرد:  «تاکنون هیچگونه تحرکی از جامعه جهانی در برخورد با جنایت قتل خاشقجی ندیده ایم».
گزارشگر سازمان ملل متحد تصریح کرد، کشتن این روزنامه نگار عربستانی از پیش برنامه ریزی شده بود و دستور کشتن او را دولت سعودی صادر کرده بود.
جمال خاشقچی، دهم مهر ماه 1397 بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول ناپدید شد و بعد از گذشت چندین روز اثبات شد که او توسط تیم اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه کشته و جسدش شده است.
این در حالی است که مقامات عربستان سعودی از زمان قتل جمال خاشقجی به طور کلی منکر این شدند که یک ترور اتفاق افتاده است.
آن‌ها حتی در روز‌های نخستی که از قتل خاشقجی گذشته بود مدعی بودند که او به سلامت از ساختمان کنسولگری خارج شده است، اما بعدا مجبور شدند زیر فشار‌های بین المللی اعلام کنند که این قتل به دست افراد خودسر صورت گرفته است.
کارشناسان معتقدند عربستان که در سایه زمامداری ملک سلمان و پسرش با بحران‌های متعدد داخلی و خارجی روبروست تلاش دارد با پذیرش غیرمستقیم مسئولیت جنایت قتل خاشقجی یکی از پرونده‌های جنجالی علیه خود را ببندد.

خاشقچی خودکشی کرده است!
العالم در تحلیلی پیرامون صدور حکم دادستانی کل عربستان نوشت: جمال خاشقچی، روزنامه نگار مقتول عربستانی حتی اگر موفق به فرار از چنگال قاتلان کنسولگری کشورش در استانبول می شد، به طور قطع به جرم فرار از دست عدالت، با حکم اعدام با شمشیر رو به رو می شد.
با نگاهی به حکم دادستانی کل عربستان علیه عاملان جنایت علیه خاشقچی و کسانی که او را به کنسولگری کشانده و قطعه قطعه کرده و سوزانده و نابود کرده اند، قطعاً می توان به همین نتیجه رسید.
امروز پس از آن‌همه هیاهو و تبلیغات عربستان درباره استقلال دستگاه قضایی این کشور و عدالت و سلامت و دور بودن از آن سیاست بازی، دادگاه این کشور حکم خود را علیه متهمان صادر کرد؛ در این حکم احمد العسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات و گرداننده اصلی این عملیات که عوامل و قاتلان را انتخاب و دور هم جمع کرد، به دلیل کامل نبودن مدارک آزاد کرد.
"محمد العتیبی"، سرکنسول سابق عربستان در استانبول هم که در کشاندن خاشقچی به کنسولگری و سپس سرپوش گذاشتن بر این جنایت دست داشت، به دلیل کافی نبودن مدارک آزاد شد؛ گفتنی است جنازه خاشقچی در اجاق منزل او سوزانده شد.
و اما "سعود القحطانی"، مشاور رسانه ای محمد بن سلمان و مغز متفکر و طراح اصلی این جنایت؛ دادگاه جرأت متهم کردن وی را پیدا نکرد.
دادستان کل عربستان در تلاشی برای تلقین این ادعا که خاشقچی خودکشی کرده است و شبهه زدایی از این ادعا، اعلام کرد که دادگاه ابتدا 5 نفر از متهمان را به اعدام و 3 نفر دیگر را به 24 سال زندان متهم کرده بود اما این احکام بدوی هستند و هنوز تأیید نشده است!!
نکته جالب توجه در حکم این دادگاه، ادعای دادستان است مبنی بر اینکه هیچ خصومتی بین محکومان و خاشقچی وجود نداشته است!! وی با طرح این ادعا می خواهد بگوید که خاشقچی احتمالا خودکشی کرده است چون محکومان با احترام فراوان با او سخن می گفتند پس خصومتی بین آنها وجود نداشته است.


نظر شما