شناسهٔ خبر: 37071372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

درخواست کمیته امداد بهاباد به تامین نیازهای شب یلدا مددجویان

یزد - ایرنا - رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) بهاباد خواهان مشارکت افراد خیر برای تامین میوه ، آجیل و شیرینی شب یلدا مددجویان شد و گفت: در اجرای سنت حسنه « صله ارحام » در این ارتباط ۸۰ بسته خشکبار به ارزش ۶۳ میلیون ریال تهیه و در اختیار فرزندان ایتام و محسنین گذاشته شد.

صاحب‌خبر -

رمضان باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: افراد خیر و نیکوکار در اجرای طرح شب یلدا می توانند کمک های نقدی و جنسی خود را به این نهاد تحویل دهند.

وی بر لزوم مشارکت خیران در این طرح تأکید کرد و افزود: کمک‌های افراد نیکوکار می‌تواند در اجرای گسترده ‌تر طرح و کمک به مددجویان و نیازمندان مؤثر باشد.

رییس کمیته امداد بهاباد تصریح کرد: هدف از توزیع بسته اقلام شب یلدا  صیانت از سنت حسنه صله رحم و حمایت از اقشار ناتوان و نیازمندان جامعه است.

هم اکنون ۷۵۰ نفر حمایت ۲۱۰ تن از فرزندان ایتام و محسنین زیرپوشش کمیته امداد بهاباد را بر عهده دارند .

به گفته باقری حدود ۶۰۰ خانوار آسیب پذیر شامل یکهزار و ۴۰۰ نفر از خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) بهاباد استفاده می کنند 

یلدا، پاسداشت فرهنگ و از سنت‌های خوب ایرانیان و میهمان نوازی مردم  این کشور  است  که در این شب در کنار هم بودن و به فردای روشن چشم داشتن و قصه گفتن از دیروزی که رفته است و می ‌تواند چراغ راه فردای ما باشد، می پردازند.

از گذشته، واژه یلدا به معنای زایش و تولد بوده و ایرانیان باستان نیز بر این باور بودند که فردای شب یلدا ( اول دی) با دمیدن خورشید روزها بلندتر می‌شود و تابش نور ایزدی افزایش می‌یابد و به این ترتیب تا آخر پاییز و اول زمستان را شب زایش مهر و خورشید نامیدند و به این دلیل دهمین ماه سال، دی نام گرفت.

شب یلدا همچون رسوم کهن برای خود راه و رسم ویژه‌ای دارد از وجود انواع خوراکی‌ها و تنقلات متنوع از جمله میوه، آجیل و شیرینی گرفته تا فال و قرائت  غزل های زیبای حافظ.

آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص که شامل کشمش، گردو، بادام، قیسی، برگه زردآلو یا برگه گلابی، جوزقند و انجیر و خرما و میوه های گوناگون ویژه این شب  مانند انار، هندوانه، سیب، گلابی است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، فراوانی، تندرستی و شادکامی هستند.

مرکز شهرستان ۲۰ هزار نفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد قرار دارد.

نظر شما