شناسهٔ خبر: 36721913 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

۱۰ هزار نفر برای برگزاری انتخابات در خراسان جنوبی مشارکت دارند

ناصر خوش خبر روز شنبه در نشست خبری افزود: برای این افراد برنامه‌های آموزشی متنوع تدارک دیده شده است تا بتوانند نقش کلیدی و محوری خود را در انتخابات انجام دهند

صاحب‌خبر -

ناصر خوش خبر روز شنبه در نشست خبری افزود: برای این افراد برنامه‌های آموزشی متنوع تدارک دیده شده است تا بتوانند نقش کلیدی و محوری خود را در انتخابات انجام دهند و از این طریق انتخابات در فضای سالم برگزار شود و تمامی فرایند بر محور قانون باشد.

وی بیان کرد: انتخابات یکی از پدیده‌های مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران است که بعد از ۴۰ سال مردم با پختگی، شناخت، درایت و حفظ مصالح نظام همواره پای صندوق‌های رای آمدند و ابهت، عزت و سربلندی نظام را رقم زدند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی دوم اسفند برگزار خواهد شد که شاهد تکرار صحنه‌های ناب در زمینه اتحاد، همدلی، انسجام و وحدت خواهیم بود.

وی گفت: از آنجا که انتخابات مجلس با برخی مولفه‌های محلی گره می‌خورد نیاز داریم با صبر، شناخت و دوری از شتاب‌زدگی موانع سد راه را برطرف کنیم، در همه مراحل انتخابات، قانون را نصب‌العین قرار دهیم و در عمل به آن پایبند باشیم.

خوش‌خبر تصریح کرد: معتقدیم همه اموری که در حوزه انتخابات تعریف می‌شود با تمکین از قانون و اجرای آن، مسیر را شفاف و روشن خواهد کرد و با امید و نشاط و باور به اینکه همه عوامل اجرایی، بازرسی و نظارت در مسیر قانونی خود زمینه و بستر را برای حضور مردم در انتخابات فراهم می‌کنند، افکار عمومی را اغنا کنیم.

وی افزود: با دستور وزیر کشور از فردا (یکشنبه) دهم آذرماه ثبت‌نام داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با سراسر کشور در مراکز حوزه‌های انتخابیه استان نیز آغاز می‌شود.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی گفت: داوطلبان به مدت هفت روز فرصت دارند به مراکز اصلی حوزه انتخابیه مراجعه و ثبت‌نام کنند که براساس قانون در استان خراسان جنوبی چهار حوزه انتخابیه وجود دارد و برای هر حوزه یک نماینده انتخاب می‌شود.

وی افزود: داوطلبان خراسان جنوبی برای ثبت‌نام در این دوره از انتخابات بایستی برای ثبت نام از ساعت هشت صبح تا ۱۸ عصر به فرمانداری چهار حوزه انتخابیه در شهرستان‌های بیرجند، قاینات، فردوس و نهبندان مراجعه کنند.

خوش‌خبر گفت: داوطلبان خارج از استان نیز می‌توانند به ستاد انتخابات وزارت کشور و افرادی که خارج کشور هستند می‌توانند برای ثبت‌نام به مراکز رسمی، نمایندگی‌ها و کنسولگری‌های رسمی خارج از کشور مراجعه کنند.

وی بیان کرد: امسال سامانه جامع انتخابات راه‌اندازی شده است که به صورت آنلاین اطلاعات، اخبار و روند اجرایی انتخابات رصد می‌شود و فرمانداران حوزه انتخابیه به این سامانه دسترسی دارند لذا برنامه‌ها ضابطه‌مند و منظم انجام می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: چهار حوزه انتخابیه و ۲۲ حوزه فرعی (غیر از بخشداری‌های مرکزی) در نظر گرفته شده است که به سامانه جامع انتخابات متصل هستند.

وی با بیان اینکه براساس قانون، مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند افزود: فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از اخذ رای (مرحله اول و دوم) آغاز می‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از اخذ رای ادامه خواهد داشت.

خوش‌ خبر گفت: تبلیغات انتخاباتی ساعت یک بامداد روز پنجشنبه ۲۴ بهمن ماه آغاز می‌شود و به مدت هشت روز تا یکم اسفندماه ۹۸ ادامه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در مدت زمان قانونی تبلیغات، نصب آثار تبلیغاتی صرفا در مکان‌هایی که از سوی فرمانداری، بخشداری، شهرداری یا دهیاری تعیین کرده، مجاز است.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی تصریح کرد: استفاده از هرگونه آثار تبلیغاتی از سوی نامزدها و طرفداران آنها اعم از کاغذی، پارچه‌ای، مقوایی، فلزی یا هر جنس دیگری باید حداکثر در ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر باشد.

وی گفت: پوستر و دیوارنویسی، استفاده از بلندگوهای سیار در خارج از محیط سخنرانی و امثال آن، اعلام نظر شخصیت‌ها در تایید نامزدها با ذکر نام و مسئولیت، محو یا پاره کردن آگهی تبلیغاتی مجاز نامزدها در محل‌های مجاز، انجام فعالیت‌های تبلیغاتی برای نامزدها از صدا و سیما، میز خطابه نمازجمعه یا هر وسیله که جنبه رسمی و دولتی دارد، ممنوع است.

خوش‌ خبر افزود: همچنین نصب اعلامیه، پوستر و هرگونه تبلیغات در خودروهای دولتی، اتوبوس‌های شهری، تاسیسات عمومی و دولتی، صندوق‌های پست، باجه‌های تلفن، پست‌های برق، تشکیل ستاد انتخاباتی بدون اعلام نشانی به فرمانداری یا بخشداری یا بدون اعلام نام مسؤول آن، تبلیغ له یا علیه نامزدهای انتخاباتی حتی به صورت درج آگهی در نشریات و مطبوعات مربوط به سازمان‌ها، وزارتخانه‌ها، اداره‌ها، نهادها، شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته نیز از دیگر مصادیق غیرمجاز تبلیغات است.

وی یادآور شد: براساس قانون مجلس شورای اسلامی مرتکبان جرایم و تخلفات انتخاباتی شامل داوطلبان نمایندگی مجلس یا افراد دیگر به حداکثر مجازات مقرر محکوم خواهند شد.

خوش‌ خبر گفت: کمیته‌های مختلف در ارتباط با برگزاری انتخابات سالم در استان تشکیل شده که رصد فضای مجازی یکی از این کمیته‌ها است و با اقداماتی که در حوزه امنیتی شکل گرفته، امید است مسیر درست بهره‌مندی از فضای مجازی در راستای تشویق و ترغیب مردم به مشارکت بیشتر شکل بگیرد تا به محلی برای تخریب، ناامیدی و دلسردی مردم تبدیل نشود.

وی افزود: براساس سیاست‌گذاری کشور که از قبل پیش بینی شده است، قرار شد در ۱۱ استان کشور انتخابات به صورت تمام الکترونیک برگزار شود که خراسان جنوبی جزو این استان‌ها بوده و یکی از ملاک‌های انتخاب این استان‌ها جمعیت کم بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: در این زمینه از حیث زیرساخت‌ها یکسری اقدامات در استان انجام و تمامی امکانات استان احصا شده است که می‌توانیم انتخابات تمام الکترونیک را در استان برگزار کنیم اما منوط به موافقت مرکز است اما استان آمادگی لازم برای پرداختن به آن را دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیشگیری از حمله‌های سایبری احتمالی گفت: ابتدا اینکه بحث جلوگیری از حملات سایبری در دستور کار نظام است تا چاره‌اندیشی، پیشگیری و اقدام کند.

رییس ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین یکی از کمیته‌های تخصصی در حوزه پدافند غیرعامل در ارتباط با حمله‌های سایبری است که در طول سال با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی، مردم و سایر مجموعه‌ها برنامه دارد و اجازه نخواهد داد خللی در انتخابات ایجاد شود.

وی افزود: کمیته تخصصی فناوری اطلاعات نیز از ماه‌ها قبل تشکیل شده و برای جلوگیری از هرگونه حملات سایبری برنامه دارد که در شهرستان‌ها نیز اقدامات پیشگیرانه، فنی و با ضریب بالای امنیتی انجام شده است.

خوش‌ خبر با بیان اینکه ملاک حضور در انتخابات مجلس یازدهم شماره ملی افراد است گفت: داوطلبان انتخابات ثبت‌نام را به روزهای آخر موکول نکنند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه شامل «بیرجند، درمیان و خوسف» ، «قاینات و زیرکوه» ، «نهبندان و سربیشه» و «فردوس، طبس، سرایان و بشرویه» دارد.

هر کدام از این حوزه‌های انتخابیه در حال حاضر یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.

انتهای پیام

نظر شما