شناسهٔ خبر: 36586663 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

هماهنگی تمام واحدهای صنفی کشور در ستاد تنظیم بازار

قیمت‌ها تحت کنترل و رصد است

صاحب‌خبر -


گروه اقتصادی / همزمان با روز دوم تغییر قیمت بنزین، اعضای ستاد تنظیم بازار با برگزاری دومین نشست خود ضمن بررسی تازه‌ترین وضعیت بازار‌های کالایی، هماهنگی‌های لازم  میان اصناف، انجمن‌ها و تشکل‌های مربوطه را برای جلوگیری از افزایش سرخود بعضی از واحدهای صنفی را اتخاذ کرده‌اند. براساس نتایج این نشست، نظارت‌های چندجانبه به‌صورت مستمر انجام شده و کالاها هیچ‌گونه افزایش قیمت قانونی نخواهند داشت.همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تخفیف‌های دوره‌ای خود را ادامه می‌دهند.
اطمینان به مردم
حسین مدرس خیابانی، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت قیمت کالایی و سرانجام قیمت‌ها به «ایران» می‌گوید: در جلسه دوم ستاد تنظیم بازار که اتاق اصناف، انجمن‌ها و مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای حضور داشتند، همه به این امر اذعان داشتند که قیمت بنزین هیچ تأثیری بر نرخ کالاها نخواهد داشت و آنها تخفیف‌های خود را ادامه خواهند داد تا مردم با اطمینان بتوانند خرید کنند و نگرانی از آینده نداشته باشند.
ماهی گیری از آب گل آلود
وی در پاسخ به این سؤال که چرا بعضی از فروشندگان قیمت کالاهای خود را بالا بردند؟ می‌گوید: برخی از فروشندگان می‌خواهند از آب گل آلود استفاده کنند. بنزین تأثیری بر قیمت‌ها ندارد، اگر گازوئیل گران شده بود، احتمال گرانی کالاها وجود داشت اما بنزین سهم بسیار پایینی در جابه‌جایی و حمل و نقل کالاها دارد.
اتکا به ذخایر راهبردی
مدرس خیابانی با بیان اینکه در کنترل بازار و جلوگیری از رشد قیمت‌ها همه مجموعه‌ها همراهی خواهند کرد، ادامه می‌دهد: انبار کالایی کشور بسیار خوب است و اگر کالایی گران شود، ذخایر استراتژیک را روانه بازار خواهیم کرد. با شرایط موجود، مشکلی در بازار ایجاد نمی‌شود.
 تکذیب یک تحلیل
وی در پاسخ به این سؤال که برخی می‌گویند، افزایش قیمت بنزین مقدمه‌ای برای حذف ارز 4200 تومانی است، می‌گوید: خیر! به هیچ عنوان به این سمت حرکت نخواهیم کرد.اکنون برنامه‌ای برای اتخاذ چنین تصمیمی نداریم.
جا افتاده‌ها نگران نباشند
 قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان می‌کند: وزارت کشور به تمام سرویس‌های مدارس، پیک موتوری، تاکسی اینترنتی سهمیه بنزین می‌دهد. بدین جهت هر گروهی که نادیده گرفته شده نگران نباشد، وزارت کشور شرایط آنها را بررسی خواهد کرد و مابه التفاوت را به نوعی سهمیه‌ای و اعتباری واریز می‌کند.
از سویی مدرس خیابانی با بیان اینکه اجرای طرح ویژه نظارت بر قیمت‌ها اجرا می‌شود، به فارس گفته است: ضمن کنترل شرایط هیجانی تلاش می‌کنیم تا با تأمین و توزیع بموقع کالا مانع هر گونه افزایش قیمت کالا شویم.
طرح ویژه  سه جانبه
همچنین قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف استان تهران با اشاره به طرح ویژه اصناف برای مبارزه با گرانفروشی به فارس گفته است: با گشت سه جانبه سازمان تعزیرات، سازمان صمت و اتاق اصناف با هرگونه گرانفروشی ناشی از افزایش قیمت بنزین مقابله خواهیم کرد.
توقف افزایش قیمت
عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار نیز به مهر گفته است: با توجه به اینکه افزایش قیمت بنزین تأثیری بر حمل بار کالا (که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کند) در کشور ندارد، بنابراین ستاد تنظیم بازار با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد.
عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور ممنوع است، به تسنیم گفته است: در این مسیر و برای اجرای هرچه بهتر این مصوبه تشدید نظارتی خواهیم داشت.
فعلاً لغو
همچنین ابراهیم درستی، عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران به تسنیم عنوان کرده است: بر اساس جلسه تنظیم بازار هر نوع مصوبه برای افزایش قیمت حتی اگر دارای مصوبه دولتی نیز باشد فعلاً لغو شده و هیچگونه افزایش قیمتی درهیچ قلم کالا و خدمات نخواهیم داشت.

نظر شما