شناسهٔ خبر: 36564467 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

70 درصد ارزش افزوده در آینده از تولید محتوا در فناوری‌ نو ایجاد می‌شود

معاون اشتغال وزارت کار گفت: 30 درصد از ارزش افزوده در حوزه زیرساخت و شبکه ایجاد می‌شود و 70 درصد در فناوری‌های نو و هوش مصنوعی خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عیسی منصوری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در مراسم آغاز به کار بنیاد ملی توسعه فناوری گفت:‌ این بنیاد با استفاده از هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاک‌چین (هاب) می‌تواند مسئولیت‌هایی را در زمینه فناوری‌های نو انجام دهد.

به گفته وی روند کشورهای دنیا نشان می‌دهد تا سال 2022 ارزش کسب و کارهای اینترنتی به 6000 میلیارد دلار می‌رسد در حالی که این رقم تا 4 سال قبل 4300 میلیارد دلار بوده است.

به گفته وی در حوزه بلاک چین باید دارای قدرت بیشتری باشیم و در حوزه فناوری اطلاعات باید سهم ما از بازار به تناسب سهم جمعیت کشور از دنیا یک درصد باشد و باید سالی 40 هزار میلیارد تومان کسب درآمد از فرآوری‌های نو داشته باشیم و در آینده این رقم به 200 هزار میلیارد تومان برسد.

معاون وزیر با بیان اینکه یکی از کارهای ما توجه به زیرساخت‌ها است، گفت: در دنیا 30 درصد ارزش افزوده مربوط به حوزه زیرساخت و شبکه و 70 درصد در حوزه تولید محتوا در فناوری‌های نو است، اما در کشور ما این رقم‌ها برعکس است؛ بنابراین باید جبران مافات داشته باشیم.

به گفته منصوری، سیاق جاری حکمرانی در کشور ما مجوزمحور است و باید دولت مسئول پایداری فضای کسب و کارهای مبتنی با فناوری نو باشد.

معاون وزیر گفت: در حوزه تولید محتوا به جای اینکه مسئولان دولتی بیایند و روبان کارهای بخش خصوصی را قیچی کنند، باید ارتباط پیشینی داشته و اول زیرساخت‌ها را فراهم کرده و فضای کسب و کار را بهبود بخشند و بعد به استارت‌آپ‌ها و شتاب‌دهنده‌ها اجازه دهیم، کار را جلو ببرند. هرچند استارت‌آپ وظیفه دولت نیست، اما باید زمینه حضور بخش خصوصی را فراهم کنیم که بخش خصوصی تصدی‌گری استارت‌آپ‌ها را انجام دهند.

به گفته منصوری ورود به لایه دوم؛ یعنی توسعه بلاک‌چین و هوش مصنوعی باید مبنای الگوی حکمرانی خوب باشد و با تشریک مساعی همه دستگاه‌ها و اینکه یک وزارتخانه مانند وزارت اقتصاد به عنوان کانون هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی باید عمل کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش محوری دارد، در حالی که باید وزارت اقتصاد محور هماهنگی دستگاه‌های اقتصادی باشد و باید با توسعه اکوسیستم و ایجاد پلتفرم، زمینه نوآوری و استفاده از فناوری‌های نو را برای بخش خصوصی فراهم کنیم.

در این مراسم همچنین عباس نوروزی رئیس هیات مدیره بنیاد ملی توسعه فناوری گفت: امروز الگوریتم‌ها بر ما سیطره پیدا کرده‌اند. باید علم داده‌خوانی داشته باشیم. در آینده آدم‌هایی خواهند بود که قابلیت استخدام پیدا نمی‌کنند و باید آنها را متناسب فناوری‌های نو آموزش دهیم؛ بنابراین مدرسه بلاک‌چین بستر خوبی برای ایده‌های خلاقانه در زمینه صنایع غذایی، بیمه، امور مالی، حق نشر و بانکداری خواهد بود.

نوروزی با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم در همه ابعاد فرق می‌کند، گفت: امروز موبایل به قسمتی از بدن ما مانند کلیه تبدیل شده و زمانی ابزارها در اختیار انسان بود، اما الان متاسفانه برخی از انسان‌ها در خدمت ابزار قرار گرفته‌اند.

وی گفت: در 200 سال قبل آدم‌های ثروتمند دارای زمین‌های بزرگ بودند، 100 سال قبل دارای کارخانه، در 20 سال قبل کسانی که اطلاعات بیشتری داشتند و اکنون کسانی که به فناوری بلاک چین و هوش مصنوعی مجهز باشند، ثروتمند هستند.

رئیس هیات مدیره بنیاد ملی توسعه فناوری با بیان اینکه ارز دیجیتال باید داشته باشیم، گفت: الان در دنیا حتی دوره کارت اعتباری هم گذشته است و همه ارزهای دیجیتال بر پایه کدهای QR طراحی شده‌اند و ما باید ارز دیجیتال مانند میراث داشته باشیم. همچنین طرح ملی سبت، سوابق برخط تاییدشده باید داشته باشیم.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

نظر شما