شناسهٔ خبر: 3631976 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

استقلال و پرسپوليس امروز به‌ مزايده گذاشته مي‌شوند

روز مهـم سـرخابـي‌ها

صاحب‌خبر -

امروز روز مهمي براي فوتبال کشور است؛ روزي که بعد از يک دهه تلاش سهام دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به مزايده گذاشته مي‌شود تا شايد خصوصي سازي سرخابي‌هاي پايتخت بعد از سال‌ها به حقيقت بپيوندد. به گزارش ايسنا، قرار است امروز بعد از سال‌ها مقاومت، وعده مسئولان محقق شده و سهام دو باشگاه محبوب کشور يعني استقلال و پرسپوليس به مزايده گذاشته شود. بنابراين برند و دارايي‌هاي ثابت اين دو باشگاه به ارزش 290 ميليارد تومان به مزايده گذاشته شده و پاکت‌هاي حاوي پيشنهادها راس ساعت 14 ، دوشنبه 27بهمن‌ماه در محل سازمان خصوصي‌سازي‌ باز مي‌شوند.

اين در حالي است که به دليل حساسيت‌هاي زيادي که در خصوص خريداران اين دو باشگاه پرطرفدار وجود دارد و اهليتي که توسط هيات واگذاري به تصويب رسيده است،تنها 20دقيقه اول از مراسم مزايده از طريق رسانه‌ها پخش شده و ادامه جلسه به صورت محرمانه برگزار مي‌شود تا تشخيص اهليت خريداران بعد از شرکت در مزايده مشخص ‌شود.

بر اين اساس نام 3 پيشنهاد ‌دهنده اول به‌ طور محرمانه در اختيار نمايندگان وزارت ورزش، دادگستري و بانک مرکزي قرار مي‌گيرد تا پيشينه افراد به لحاظ ورزشي ومالي به تأييد نهايي برسد و پس از آن در يک مراسم رسمي نام فرد برنده اعلام مي‌شودکه اين روند 10 روز به طول مي‌انجامد.به همين دليل برخلاف ساير مزايده‌ها برنده درهمان روز معرفي نمي‌شود. با اين حال برخي شنيده‌ها از حضور چند بانک در اين مزايده خبر مي‌دهد، امامسئولان سازمان خصوصي‌سازي مجاز به اعلام نام و تعداد متقاضيان نيستند زيرا همانطورکه رئيس سازمان خصوصي‌سازي هم اعلام کرد برخي متقاضيان حاضرند ميلياردها تومان پول خرج کنند تا بدانند رقيب آنها چه قيمتي را تقاضا داده است. بنابراين بسياري از متقاضيان در دقيقه نود تقاضاي خود را به سازمان ارائه مي‌کنند.

مبلغ سپرده شرکت در واگذاري اين دو تيم نيز 87 ميليارد ريال تعيين شده و قراراست دو باشگاه استقلال و پرسپوليس به‌صورت 40 درصد نقد و بقيه اقساط دوساله واگذار شوند و خريدار هم 20 روز کاري پس از قطعيت معامله، زمان دارد تا وجه نقد پيشنهادي خود را بپردازد .پول حاصل از فروش اين دو باشگاه نيز قرار است به خزانه واريز شود و بدهي‌هاي اين دوباشگاه نيز توسط دولت پرداخت شود.

به اين ترتيب امروز روز سرنوشت‌سازي براي سرخابي‌ها خواهد بود و بايد ديد با توجه به حساسيت‌هاي اين دو باشگاه و اقداماتي که از سوي برخي متقاضيان براي خريد اين دوباشگاه انجام شده است،چه شخص يا گروهي اقدام به خريد سهام استقلال و پرسپوليس مي‌کنند و آيا پس از سال‌ها انتظار خصوصي‌سازي باشگاه‌هاي فوتبال اتفاق مي‌افتد يا اين بار نيز مجموعه‌هاي ورزشي نصيب شبه‌دولتي‌ها مي‌شود.

نظر شما