شناسهٔ خبر: 3623421 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

روز موعود سرخابی‌ها فرا رسید/ واگذاری با هزاران اما و اگر

واگذاری دو باشگاه پرطرفدار پایتخت به مرحله نهایی رسیده و قرار است فردا مزایده مربوط به این موضوع ساعت ۱۴ در سازمان خصوصی سازی برگزار شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ورزشی «خبرگزاری دانشجو»، سال هاست که از واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی صحبت می شود؛ اتفاقی که تاکنون رخ نداده، اما به نظر می رسد اگر مشکل خاصی پیش نیاید، این مساله فردا محقق شود.


یکی از مسائل مهمی که از زمان روی کار آمدن محمود گودرزی در وزارت ورزش پیش راه این وزارتخانه قرار گرفت، موضوع واگذاری پرسپولیس و استقلال بود. با توجه به مشکلات عدیده این دو باشگاه و بدهی های فراوانی که سرخابی ها در سال های گذشته داشته اند، موضوع واگذاری بسیار مهم و البته حساس بود.


به هر حال تشکیل کمیته مخصوصی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال به بخش خصوصی در وزارت ورزش و با مسئولیت امیر رضا خادم و البته همکاری وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی کار را تا آنجایی به جلو برده که فردا قرار است در سازمان خصوصی جلسه مزایده برگزار شود.


* قیمت گذاری و چگونگی واگذاری

قیمت گذاری سرخابی های پایتخت یکی از موارد مهم در واگذاری این دو باشگاه بود. در جلسه ای که تحت نظارت سازمان خصوصی سازی برگزار شد، قیمت هر کدام از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال براساس برند و دارایی های موجود آنها مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومان تعیین شد. همان زمان اعلام شد که ۴۰ درصد از این مبلغ به صورت نقد و ۲۰ روزکاری پس از قطعیت معامله باید پرداخت شود و بقیه به صورت اقساط در مدت ۲ سال با فاصله ۶ ماهه پرداخت می شود.


با اعلام مبلغ ۲۹۰ میلیارد تومانی، برخی منتقدان نارضایتی خود را از این مبلغ بالا اعلام کردند تا جو به شکلی ایجاد شد که کسی نتواند این مبلغ را بپردازد، اما رفته رفته و با آرام شدن اوضاع، خریدارانی پیدا شدند که قرار است فردا از آنها رونمایی شود.

 

* تکلیف بدهی ها در واگذاری

سازمان خصوصی سازی با ورود به این موضع بدهی های میلیاردی پرسپولیس و استقلال، توانست تکلیف این مساله را نیز مشخ کند. در خصوص بدهی های این دو باشگاه قرار است کمیته تسویه تشکیل شود تا نسبت به بررسی و تایید و پرداخت آنها اقدام کند. همچنین قرار نیست بدهی های سرخابی ها به مالک جدید منتقل شود.

 

* خریدار پرسپولیس چه کسی باید باشد؟

تاثیرگذاری پرسپولیس و استقلال در جامعه و اهمیت این دو باشگاه باعث شده تا شرایط خاصی برای خریداران در نظر گرفته شود.

پوری حسینی رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره متقاضیان خرید سرخابی ها گفت: متقاضی خرید این دو باشگاه تنها قادر به خرید یکی از آنها خواهد بود و خریدار نباید مالک باشگاه دیگری باشد. همچنین خریداران نباید به سیستم بانکی بدهی سنگین داشته باشند و نداشتن پرونده قضایی و کیفری از دیگر شروط برای خریداران استقلال و پرسپولیس است. پس از برگزاری این مزایده و نیز مشخص شدن بالاترین رقم پیشنهادی برای هر یک از دو تیم استقلال و پرسپولیس، خریدار نهایی بعد از تایید صلاحیت توسط کمیته ای متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر دادگستری و وزیر ورزش و جوانان مشخص و اعلام خواهد شد. همچنین هر شرکتی که دولتی باشد اجازه حضور در این واگذاری را بر اساس قانون ندارد و نهادهای عمومی غیردولتی هم نمی توانند بیش از ۴۰ درصد سهام این دو تیم را بخرند.

 

* انتشار آگهی واگذاری

آگهی واگذاری استقلال و پرسپولیس در دو نوبت طی روزهای یکشنبه (۵ و ۱۲ بهمن) در یک روزنامه اقتصادی (دنیای اقتصاد)، ۵ روزنامه سراسری (ایران، جام جم، اعتماد، اطلاعات، آرمان)، ۲ روزنامه ورزشی (خبر ورزشی، ۹۰) و ۲ روزنامه انگلیسی زبان(تهران تایمز، ایران دیلی) منتشر شد تا اعلان سراسری دراین خصوص صورت بگیرد.

 

* چرا پرسپولیس و استقلال وارد بورس نشدند؟

پرسپولیس و استقلال در بورس و فرابورس عرضه نشدند و دلیل این موضوع نیز واضح بود؛ چرا که حساب ها و صورت های مالی آنها شفافیت لازم را نداشت. همچنین دو باشگاه سودآوری نیز نداشتند و به دلیل تصمیم گرفته شد که هر دوی آنها از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شوند.

 

* معرفی برنده مزایده در هفته آینده

درست است که قرار شده فردا (دوشنبه) مزایده سرخابی ها انجام شود، اما قرار است برنده نهایی مزایده هفته اینده و پس از بررسی های لازم در خصوص اهلیت آن اعلام رسمی شود.

 

هیات واگذاری برای خریداران این دو باشگاه اهلیت تعیین کرده و تشخیص اهلیت خریداران باید پس از برگزاری مزایده مشخص می‌شود. بنابراین ابتدا متقاضیان در مزایده شرکت کرده و پس از برگزاری مزایده، استعلام‌ها در خصوص سه نفر اول انجام می‌شود تا اهلیت آنها تایید شود.

 

* ابهام اصلی درباره واگذاری درفشی فرد و مرغوبکار

درست است که دو ورزشگاه درفشی فرد و مرغوبکار قرار است به عنوان جزئی از پرسپولیس و استقلال به خریدار جدید واگذار شوند، اما در این خصوص ابهاماتی نیز وجود دارد.


این ۲ ورزشگاه به استقلال و پرسپولیس تعلق ندارد و به گونه‌ای نباید در قیمت‌گذاری ۲ باشگاه محاسبه می‌شد. در این روند واگذاری ورزشگاه درفشی‌فر به مبلغ ۵۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون قیمت‌گذاری شده و ورزشگاه مرغوبکار نیز ۵۹ میلیارد اعلام شده است که این دو ورزشگاه طبق مصوبه به نام خریدار زده خواهد شد در حالی که هم اکنون این دو ورزشگاه به نام سازمان اماکن ورزشی است و طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۵/۲/۹۲ مبنی براینکه «انتقال یافتن مجموعه‌های ورزشی شهیدان درفشی‌فر و مرغوبکار به آنها علاوه بر مغایر بودن با قوانین مذکوره مغایر با مستند قانونی مصوبه یعنی ماده ۱۱۷ قانون محاسبات عمومی کشور نیز می‌باشد. به این ترتیب به نظر می‌رسد اینکه ۲ ورزشگاه مرغوبکار و درفشی‌فر جز اموال باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به حساب آیند غیر قانونی بوده و نباید در مزایده قیمت‌گذاری می‌شدند.

 

* هیچ پولی به وزارت ورزش نمی رسد

دست وزارت ورزش از فروش ۲۹۰ میلیارد تومانی هر دو کدام از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال خالی خواهد ماند. امیررضا خادم معاون وزیر ورزش در این باره می گوید: این پول به خزانه دولت می‌رود. ما درخواست کردیم این پول در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد تا طرح‌های نیمه تمام را کامل کنیم. با این حساب چیزی در اختیار وزارت ورزش قرار نمی‌گیرد مگر بخشی که کمیته تسویه برای تسویه بدهی‌های چند ۱۰ میلیاردی پرداخت خواهد کرد. کل بدهی‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گردن دولت است. در واقع خریداران، دو باشگاه صفر کیلومتر را تحویل خواهند گرفت. امیدوارم واگذاری طوری باشد که دیگر پشت سرمان حرف نباشد! باید در یک فرصت مناسب و فارغ از احساسات در این باره صحبت شود. من کم لطفی‌های زیادی را می‌بینم و می‌شنوم ولی به هر حال پایم را داخل آب گذاشته‌ام و باید خیس شوم. ما غیر از این کار دیگری نمی‌توانستیم انجام بدهیم. حتی آنهایی که مدام انتقاد می‌کنند، راهکاری به ما ندادند.

 

* مراسم واگذاری چگونه برگزار می شود؟

قرار است رسانه ها فقط در بخشی از مراسم واگذاری حضور داشته باشند. در واقع فقط بخش اول در حضور رسانه ها برگزار می شود، اما طبق قانون، به هنگام باز شدن پاکت ها، این موضع کاملاً محرمانه است و فقط مسئولان مربوط می توانند در جلسه حضور داشته باشند. همانطور که پیش تر نیز گفته شد، اسامی سه نفر برتر در مزایده به صورت محرمانه در اختیار وزات ورزش، وزارت دادگستری و بانک مرکزی قرار می گیرد تا پیشینه آنها و مسائلی از این دست بررسی شود تا نام برنده مزایده با چند روز تاخیر اعللام گردد.

 

* پیشکسوتان سهم دارند، هواداران ندارند

قرار است در واگذاری سرخابی ها ۲۰ درصد از سهام در اختیار پیشکسوتان قرار بگیرد. پیشکسوتان خود را صاحب پرسپولیس و استقلال می دانند، اما باید پول لازم را نیز برای خرید سهام فراهم کنند. تاکنون صحبت های زیادی در این باره مطرح شده، اما هیچکدام از آنها رسمی نیستند. برای مثال شنیده شده که پیشکوستان پرسپولیس اسپانسر پیدا کرده اند و این اسپانسر قرار است ۶ درصد از سهام را به آنها بدهند و ۱۴ درصد باقیمانده را در اختیار خودش بگیرد.


در این میان سهم هواداران به نظر می رسد که مغفول مانده است. هر بار که نیاز به هواداران شده، آنها به عنوان حامی اصلی تیم نام برده شده اند، اما حالا که آنها باید سهمی از باشگاه محبوب خود داشته باشند، به نظر می رسد که سهمی ندارند.

 

 

نظر شما