شناسهٔ خبر: 35830753 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

استاندار تهران: موضوع نان کشوری است/ وزارت صمت: قیمت در اختیار استاندار است

استاندار تهران همواره بر اینکه شهرستان‌های استان تهران جزء محروم‌ترین مناطق است، تأکید می‌کند اما از آن‌ سو در مقابل گرانی قیمت نان می‌گوید: افزایش قیمت نان مصوبه کشوری بوده و قیمت آن پس از چند سال فقط 20 درصد افزایش‌ یافته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس از تهران؛ علی یعقوبی اعظم: وقتی اخبار را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که مسؤولان استانداری تهران و فرمانداری‌های تابعه به‌صورت مداوم بر محروم بودن شهرستان‌های استان تهران تأکید می‌کنند.

تهران محروم‌ترین استان کشور است

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران که دارای مدرک تحصیلی PhD در رشته مهندسی بهداشت محیط از دانشگاه نیوکاسل انگلستان است ظهر روز نهم اردیبهشت‌ماه سال جاری در جمع اعضای شورای اسلامی استان تهران اظهار کرد: واقعیت این است که به‌اشتباه، تهران استانی برخوردار تلقی می‌شود درحالی‌که در بسیاری از شاخص‌های توسعه شهری و استانی، تهران محروم‌ترین استان کشور است.

وی ادامه داد: هنوز در برخی روستاهای استان تهران مردم از نعمت گاز طبیعی محروم هستند و باور ما این است که شوراها می‌توانند نقشی اثربخش در پیشبرد مطالبات مردم داشته باشند. (اینجا بخوانید)

شهرستان‌های تهران جزو مناطق محروم‌ کشور

محمد امامی امین معاون استاندار تهران نیز در روز 16 بهمن سال 97 در مراسم کلنگ‌زنی مدرسه 20 کلاسه شهرک نگارستان شهرستان قرچک گفت: استان تهران را نمی‌توان برخوردار نامید چراکه بعضی از شهرستان‌های این استان از خیلی مناطق دورافتاده کشور هم محروم‌تر هستند و نیاز به رسیدگی ویژه دارند. (اینجا بخوانید)

حتی محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز به محروم بودن شهرستان‌های استان تهران واقف است و می‌گوید: شهرستان‌های استان تهران از جمله محروم‌ترین مناطق کشور هستند که امیدوارم با تلاش این سازمان بتوان بخشی از مشکلات موجود را رفع کرد. (اینجا بخوانید)

گرانی نان مانند ریختن نمک روی زخم گرانی‌های قبلی است

با این تفاسیر انتظار مردم از استاندار تهران این است که به جنگ با مشکلات و کاستی‌های برود نه اینکه دردی بر دردهای دیگر مردم بیفزاید، چراکه درد گرانی اقلام اساسی موردنیاز خانواده‌ها، دردیست که درمانش نیازمند تلاش شبانه‌روزی مسؤولان ذی‌ربط است.

حال که حدود یک هفته است قیمت نان به نانوایی‌های شهر تهران و شهرستان‌های استان تهران ابلاغ‌شده، با گشت‌وگذاری در روستاها و مناطق حاشیه تهران با مردمی مواجه می‌شویم روزگار را با وعده‌های غذایی متنوعی همچون نان و پنیر، نان و سیب‌زمینی، نان و گوجه، نان و پیاز و.... سپری می‌کنند، این مردمان که نان جزو اقلام اصلی خوراکشان حساب می‌شود حتی افزایش 10 درصدی قیمت نان نیز آنها را دچار مشکل می‌کند چه برسد به افزایش 40 درصدی!

وقتی لواش 200 تومانی می‌شود 300 تومان، یعنی نان 50 درصد گران شده نه 20 درصد!

استاندار تهران در ماه‌های اخیر به‌شدت بر محروم بودن شهرستان‌های استان تهران تأکید کرده است اما در برابر افزایش قیمت نان می‌گوید که افزایش قیمت نان مصوبه کشوری بوده قیمت آن پس از چند سال فقط 20 درصد افزایش‌یافته است.

اولاً باید گفت که 20 درصد نبود و 50 درصد بود، وقتی لواش 200 تومانی می‌شود 300 تومان، یعنی نان 50 درصد گران شده نه 20 درصد!

ثانیاً انتظاری که مردم از انوشیروان محسنی بندپی دارند این است که به‌جای اجرای نقش "من مأمورم و معذور"، دست به اعتراض بزند و از اینکه دولت یارانه آرد نانوایی‌ها افزایش نمی‌دهد دست به شکایت ببرد. چرا که به گفته یدالله صادقی مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در تاریخ 98/06/24 طی یک نامه، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت به استانداران سراسر کشور با موضوع ابلاغ قیمت نان، نرخ نان برای شهر تهران ابلاغ و ضوابط قیمت‌گذاری در سایر استان‌ها به استانداران تفویض شده است.

اگر قرار است مصوبات دولت همان‌گونه که هست اجرا شود دیگر چه نیازی به استاندار و فرماندار است؟ و آن‌چه نیز وزارت صنعت ابلاغ کرده تنفیض اختیار به استاندار تهران است و الا ابلاغ قیمت نان نیازی به وجود مسؤول عالی‌رتبه دولتی ندارد و استاندار تهران و فرماندارانش باید بلندگوی محرومان و مستضعفان شهرستان‌های تهران باشند.

انتهای پیام/ی

نظر شما