شناسهٔ خبر: 35796886 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اجرای طرح ارتقاء کیفیت بهداشتی گوشت مرغ در اردبیل

امروز همزمان با روز ملی دامپزشکی و به‌صورت همزمان در سراسر کشور، آئین بهره‌برداری و شروع رسمی تولید و عرضه گوشت مرغ رتبه A در کشتارگاه صنعتی اردبیل آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی دامپزشکی استان اردبیل همزمان با روز ملی دامپزشکی و به‌صورت همزمان در سراسر کشور، آئین بهره‌برداری و شروع رسمی تولید و عرضه گوشت مرغ رتبه A در کشتارگاه صنعتی آرتا پروتئین اردبیل با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اردبیل و جمعی از مقامات عالی استان آغاز شد.

ارژنگ عزیزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این آئین که به‌صورت ویدئو کنفرانس و پخش همزمان در سایت سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد اظهار کرد: یکی از خلأها و مشکلات استان در بخش کشاورزی عدم وجود زنجیره‌های تولید بوده و قسمت اعظم این مشکلات ناشی از حاکمیت فعالیت‌های سنتی و نبودن حلقه‌های تولید در این بخش است.

 وی با مقایسه کشتارگاه‌های سنتی چندین سال قبل با کشتارگاه‌های صنعتی طیور تمام اتوماتیک فعلی، تصریح کرد: خوشبختانه با فعالیت این واحدهای تولیدی و رفع مشکلات کشاورزی در حوزه تولید، زمینه و بستر مناسبی برای صادرات محصولات تولیدی استان به بازارهای داخلی و حتی بازارهای خارجی فراهم شده است.

عزیزی بیان کرد: ایجاد و فراهم‌سازی چنین واحدهای تولیدی علاوه بر اینکه به ارتقاء سلامت و امنیت غذایی جامعه کمک مؤثری می‌نماید، نگرانی‌های جامعه در حوزه سلامت و امنیت غذایی را نیز به شدت کاهش می‌دهد.

وی با تأکید بر اهمیت و حساسیت بهره‌وری بیان کرد:  بالابردن و ارتقاء بهره‌وری در ارتباط با انرژی، آب و حتی نیروی انسانی در این واحدها کاملاً ملموس و مشهود است و واحدهای تولیدی مشابه در استان می‌توانند از تجربیات آن‌ها استفاده کرده و الگوبرداری نمایند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری ابراز امیدواری کرد موانع و مشکلات بخش کشاورزی با ایجاد و بهره‌برداری از چنین واحدهای تولیدی برطرف شود.

هدف طرح رتبه‌بندی مرغ، حفظ حقوق شهروندی است

صادق صالحی، مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل نیز در این مراسم اظهار کرد: طرح ارتقاء کیفیت گوشت مرغ تولیدی رتبه A برای اولین بار در سطح استان و به‌طور همزمان در سراسر کشور در روز ملی دامپزشکی آغاز می‌شود و از امروز در تمام کیسه‌های بسته‌بندی تولیدات کشتارگاه‌های طیور استان درجه و سطح کیفی تولید آن ذکر خواهد شد.

وی افزود: مردم می‌توانند مرغ با کیفیت عالی و ممتاز و متوسط و مطلوب را براساس آن سطح‌بندی و طبق سلیقه شخصی انتخاب کنند.

صالحی بیان کرد: احداث، توسعه و ارتقاء کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان یکی از ضروری‌ترین اقدامات در جهت بهداشت و سلامت و نیز تأمین مواد پروتئینی سالم و بهداشتی جامعه است.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح، ارتقاء کیفیت گوشت مرغ تولیدی در راستای اصل حفظ حقوق شهروندی و حق انتخاب مشتری است و رتبه‌بندی کشتارگاه‌ها براساس شاخص‌های بهداشتی و بهبود فرآیند تولید و ایجاد رقابت سالم و کیفی بین تولیدات کشتارگاه‌های طیور و افزایش صادرات و توسعه بازار صادراتی از دیگر اهداف مهم این طرح است.

مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل تشریح کرد: از ۴ باب کشتارگاه صنعتی طیور فعال استان سه مورد در گروه B قرار دارد و فقط یک مورد با تأیید سازمان دامپزشکی کشور شرایط احراز به گروه A را کسب کرده که تولیدات هر دو گروه A و B از نظر بهداشتی و کیفی مورد تأیید دامپزشکی هستند.

وی بیان داشت: کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی در هر دو این کشتارگاه‌ها از ابتدا تا انتهای خط کشتار بر فرآیند تولید نظارت بهداشتی دارند و تفاوت فقط در خط کشتار اتوماتیک و بدون دخالت کارگران در پروسه آماده‌سازی و بسته‌بندی کشتارگاه‌های گروه A است.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: با رتبه‌بندی و افزایش کیفیت گوشت مرغ شاهد حضور پررنگ و بیش‌تر محصولات تولیدی استان در بازارهای منطقه و کشورهای همجوار خواهیم بود.

انتهای پیام/3463/616

نظر شما