شناسهٔ خبر: 35789802 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تولید و عرضه «گوشت مرغ رتبه‌بندی شده» در میاندوآب آغاز شد

مهاباد- ایرنا- رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب گفت: طرح تولید و عرضه گوشت مرغ رتبه‌بندی شده به صورت همزمان با سراسر کشور در کشتارگاه صنعتی این شهرستان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

مهدی فتاحی روز یکشنبه در حاشیه افتتاح این طرح در کشتارگاه صنعتی طیور این شهرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح همزمان با آغاز هفته دامپزشکی در ۱۳ استان کشور طی مراسمی از طریق ویدیو کنفرانس توسط رییس سازمان دامپزشکی کشور در استان هرمزگان انجام و در میاندوآب نیز با حضور جمعی از مسوولان افتتاح شد.
وی افزود: رتبه‌بندی گوشت مرغ موجب می‌شود صاحبان کشتارگاه‌ها نسبت به تجهیز این واحدها به خط ۲ ( خط تخلیه اندرونی) اقدام کنند.
وی ادامه داد: با تجهیز این واحدها به خط تخلیه اندرونی تمامی امحا و احشام مرغ در کشتارگاه خارج شده و این مهم کاهش آلودگی ثانویه و افزایش ماندگاری مرغ را به همراه دارد.
وی یادآور شد: با تجهیز کشتارگاه‌های تولید مرغ به خط اندرونی تمامی ضایعات در کشتارگاه تخلیه شده و مرغ سالم و پاک به مردم تحویل می‌شود.

«فتاحی» با بیان اینکه از این پس گوشت مرغ تولیدی در سه درجه شامل A ،+A و B در این کشتارگاه عرضه می‌شود افزود: این اقدام باعث مشخص شدن کیفیت گوشت تولیدی برای مصرف‌کننده و همچنین دادن حق انتخاب به مشتری می‌شود. 

وی افزود: در همین راستا کشتارگاه میاندوآب به عنوان پنج کشتارگاه برتر کشور با درجه A+ گوشت مرغ عرضه خواهد کرد.
وی اضافه کرد: این امر در صادرات این محصول اثر قابل توجهی خواهد داشت و در واقع گوشت مرغ تولید شده شناسنامه‌دار می‌شود.
رییس شبکه دامپزشکی میاندوآب با بیان اینکه قیمت گوشت مرغ براساس رتبه‌بندی به صورت جزیی تفاوت خواهد کرد، گفت: این طرح به ارتقای کیفی سایر کشتارگاه‌های مرغ شده و به مردم نیز در تهیه گوشت با کیفیت کمک می‌کند.
فتاحی اضافه کرد: امروز به طور همزمان ۳۸ واحد مرغداری در کشور وارد مدار رتبه‌بندی شدند که ۳۳ واحد دارای رتبه A بوده و پنج واحد نیز رتبه A+ را دارند که کشتارگاه میاندوآب یکی از این کشتارگاه‌هاست.
وی گفت: در آذربایجان‌غربی نیز پنج کشتارگاه مرغی واحد مدار رتبه‌بندی گوشت مرغ شدند که چهار کشتارگاه در ردیف A و کشتارگاه صنعتی مرغ میاندوآب به عنوان اولین واحد کشتارگاهی دارای رتبه A+ است.
وی ادامه داد: ظرفیت تولید گوشت مرغ در کشتارگاه صنعتی مرغ میاندوآب در هر ساعت ۶ هزار قطعه و تولید ۲۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت مرغ در هر سال است.
کشتارگاه صنعتی این شهرستان دارای دستگاه‌های اتوماتیک، بخش قطعه‌بندی و بسته‌بندی استاندارد، سه تونل انجماد به ظرفیت انجماد ۶۰ تن مرغ در شبانه‌روز، سردخانه و تبدیل ضایعات مرغ به پودر و آزمایشگاه است.
۱۳ درصد گوشت استان و نیم درصد گوشت کشور در این کشتارگاه صنعتی فرآوری و بسته بندی می‌شود؛ این مجموعه همچنین توان تولید سالیانه ۱۲ میلیون عدد تخم مرغ نطفه‌دار، ۱۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی، ۴۰ هزار تن خوراک طیور و ۹ هزار تن گوشت مرغ را دارد.
این مجموعه با دارا بودن واحدهای مرغ مادر، کارخانه جوجه‌کشی، کارخانه ذرت خشک‌کنی، سیلوی ذخیره غلات و ۲ واحد کشتارگاه صنعتی به یک واحد تولیدی بزرگ در استان در زمینه طیور تبدیل شده‌است.
این واحد تولیدی به عنوان واحد کارآفرینی نمونه کشوری در سال ۹۲ و به عنوان تولیدکننده نمونه ملی در زمینه خوراک دام، طیور و آبزیان در سال ۹۳ انتخاب شده است.
۹۸۷۱/۶۱۸۵

نظر شما