اعتمادآنلاین| امروز طیف وسیعی از خودروهای چینی از جک، جیلی، برلیانس، لیفان، هایما، چانگان، دانگفنگ، بسترن، ام. جی، بی.وای.دی، چری، گریتوال، هنتنگ، بایکموتور و اخیرا متفرقه هایی مثل بیسو را در جادهها و خیابانهای کشور شاهدیم.
این خودروها ابتدا با قیمتهایی مناسب وارد بازار شدند اما متاثر از افزایش قیمت خودرو در یک سال گذشته، شانه به شانه سایر خودروها قیمتها بالا رفتند؛ با این حال، این روزها شاهدیم که بازار، این قیمتها را نمیپذیرد و برای کاهش آن فشار میآورد؛ به نوعی که امروز (دوشنبه یکم مهرماه) قیمت کارخانه غالب خودروهای چینی از قیمت بازار گرانتر است.
در حالی که شرکت کرمانموتور، شاسی بلند جک S5 خود را 301 میلیون تومان برای مشتریان فاکتور میکند، این خودرو در بازار 262 میلیون تومان قیمت دارد. جک S3 این شرکت با قیمت شرکتی 210 میلیون تومانی، در بازار 183 میلیون تومان و سدان جک J4 که قیمت شرکتی آن 149 میلیون تومان اعلام شده، در بازار 142 میلیون تومان قیمت خورده است.
این اختلاف قیمتی در مدیرانخودرو شدیدتر است و تفاوت قیمتها در خودروهای مختلف این گروه بین 20 تا 60 میلیون تومان است.
به طور مثال، امروز قیمت ام. وی. ام 315 در شرکت 140 میلیون و در بازار 114 میلیون تومان است. تیگو 7 در شرکت 437 میلیون فاکتور میشود و در بازار 370 میلیون تومان قیمت دارد و قیمت تیگو 5 در شرکت 328 میلیون و در بازار 264 میلیون تومان است.
کارشناسان بازار معتقدند که قیمت خودورهای چینی در کارخانه بالاتر از قیمتهای واقعیشان است. آنان میگویند قیمت خودروها باید در قیاس با قیمتهای جهانی بررسی شود.
بطور مثال جک S5 کرمانموتور که به صورت قطعات منفصله (CKD) وارد و مونتاژ می شود، باید مشخص شود تعرفه واردات این قطعات چقدر است، شرکت مونتاژکار چقدر باید سود ببرد و قیمت 301 میلیون تومانی که کرمانموتور آن را برای مشتریان فاکتور میکند، بر چه مبنایی است؟
یک نمایشگاهدار خودرو در مرکز تهران در این زمینه به ایرنا گفت: اکنون محصولات مدیران خودرو بین 20 تا 60 میلیون تومان پایین تر از قیمت کارخانهای آنها قیمت دارند.
وی اظهار داشت: زمانی شرکت مدیرانخودرو شرایط خوبی برای خرید خودروهای مونتاژی خود قرار داد که مورد استقبال مشتریان قرار گرفت، اما اکنون مشتریان معتقدند قیمتهای فعلی این خودروها در بازار نمیارزد.
«سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران معتقد است یک بار برای همیشه باید نحوه قیمتگذاری همه خودروها مشخص شود که بر چه مبنایی انجام میشود؟ در این زمینه ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وظیفه دارند.
وی یادآور شد: در یک سال و نیم گذشته شاهد بودیم محدودیتهای عرضهای خودروسازان و تعیین فرمول قیمتی پنج درصد کمتر از حاشیه بازار، سبب شد تا قیمت انواع خودروها رشد قابل توجهی را تجربه کند، این افزایش قیمت ها همه انواع خودروهای داخلی و مونتاژی را تحت تاثیر قرار داد.
موتمنی ادامه داد: بسیاری از خودروهای مونتاژی در حالی که قطعات آنها با ارز گران قیمت وارد نشده بود، اما قیمتهایشان بی حساب و کتاب بالا رفت.
کارشناسان معتقدند این روزها مشتریان به دلیل کمبود عرضه خودرو و تثبیت نرخ ارز، انتظار کاهش قیمت ها را دارند، آنان مدام می پرسند قیمت امروز خودروها با نرخ 11 هزار تومانی دلار بالاتر از قیمت خودروها در زمانی است که نرخ دلار 18 هزار تومان بود و این منطقی نیست.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران یادآور شد: پارسال با نرخ 15 هزار تومانی دلار، قیمت هر دستگاه سانتافه 450 میلیون تومان بود، اما این روزها با وجود کاهش قیمت این خودرو با نرخ دلار 11 هزار تومانی 750 میلیون تومان قیمت دارد.
وی بیان داشت: موضوع خودروهای چینی نیز از این مسائل مستثنی نیست، به طوری که در سالهای گذشته دست این خودروسازان باز گذاشته شده، نظارت چندانی بر فعالیتشان وجود نداشت و توانستند «چراغ خاموش قیمتهایشان را افزایش دهند».
امروز قیمت هر دستگاه برلیانس H220 دنده ای 89 میلیون تومان، H230 دندهای 90 میلیون تومان، H320 دندهای 122 میلیون تومان و H320 اتوماتیک 152 میلیون تومان، همچنین H330 دندهای 126 میلیون تومان و H330 اتوماتیک 160 میلیون تومان است.
پایش بازار خودرو همچنین حاکی از قیمت 268 میلیون تومانی هایما S7 و 238 میلیون تومانی هایما S5 ایرانخودرو است.
چانگان CS35 سایپا نیز 170 میلیون تومان در بازار خرید و فروش میشود. بسترن B30 مونتاژی گروه بهمن 169 میلیون تومان و هاوال 265 میلیون تومان، همچنین بیسو T3 به 230 میلیون تومان قیمت دارد.
بررسی قیمت سایر خودروهای چینی در بازار حاکی است امروز چری آریزو 6 اتوماتیک 362 میلیون تومان، هنتنگ ایکس 7 به 620 میلیون تومان، جیلی امگرند 7 اتوماتیک تا 155 میلیون تومان، جیلی جی. C6 صفر کیلومتر 135 میلیون تومان، بی. وای. دی دندهای مدل F3 صفر کیلومتر 145 میلیون تومان، بی.وای.دی S6 صفر کیلومتر 280 میلیون تومان، لیفان سری 820 مدل 97 کم کارکرد تا 230 میلیون تومان، لیفان سری 620 در حد صفر 83 میلیون تومان و سری ایکس 50 این خودرو 120 میلیون تومان قیمت خوردند.
همچنین دانگفنگ اچ.سی.کراس مونتاژی ایرانخودرو تا 129 میلیون تومان، ام.جی سری 350 تا 150 میلیون تومان، ام.جیسری 360 اتوماتیک صفر کیلومتر 207 میلیون تومان و سری 550 دست دوم آن بسته به کارکرد بین 150 تا 190 میلیون تومان قیمتگذاری شدند.
کارشناسان معتقدند همه خودروهای داخلی و مونتاژی چینی یا غیر چینی، باید کیفیت و ایراداتشان مورد بررسی قرار گیرد، وضعیت تامین لوازم یدکی شان مشخص شده و و پس از آنالیز، با قیمت منطقی به دست مصرف کننده برسند؛ موضوعی که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
منبع: ایرنا
نظر شما